/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Afbryder, 1 pol med lampe
Fra : Erik10
Vist : 12426 gange
200 point
Dato : 15-07-06 21:41

Jeg mangler et monterings diagram på afbryderen.
Jeg kan ikke få lys i kontakten når lyset er tændt.
På forhånd tak

Erik

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-07-06 21:59

Jeg kan ikke lige finde en afbr med lys.
Men
du har fire huller til ledninger
de to er tegnet som en afbr
og de andre to er lampen

lampen skal paralelt over afbr hvis der skal være lys i lampen når der er slukket (ledelys)

________/ _________lampe og det der skal tændes
_____________nul til lampe (normalt lyseblå)

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 15-07-06 22:32

Er det en lk fuga 230 volt skal lampen monteres paralelt over den lampe du skal tænde det vil sige nol ( blå) på den ene og tændledning på dan anden.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 15-07-06 22:56

Er det en kontakt hvor lampen er lodret og fylder det halve af kontakten ?

Kommentar
Fra : Erik10

Dato : 15-07-06 23:12

Til Mokof
Ja

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-07-06 23:23

Hvis det er sådan en karl:
http://www.dansk-el.dk/product.asp?product=267&page=1
http://www.altiel.dk/butik/vare.asp?varenr=1111

I den ene side kommer fasen ovenfra ned i den røde klemme, og går gennem afbryderen ud af den anden ende til lampestedet.
Hvis glimlampen kun skal tænde når der er tændt, skal den jo have strøm fra der hvor afbryderen går til lampestedet. Og til det bruges en lus (En kort ledning fra afbryderens udgang til den ene ende af glimlampen). Og i den anden ende af glimlampen skal den have den lyseblå nul, feks. en lus fra en stikkontakt som kan være monteret under afbryderen.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : Mokof

Modtaget 200 point
Dato : 16-07-06 10:27

Den kan du næsten ikke montere forkert, du skal sætte fasen til P og lampeledningen til M ( mellemledning ) som du formodentlig også har gjort når lampen virker. hvis det er en brugt så prøv at afmontere kontrollampen ( bræk forsigtigt ud med en lille skruetrækker el. ) den sidder med to små stifter, og tjek om stifterne sidder fast og om den er sprunget.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 16-07-06 10:31

Nej, nu vrøvler jeg, det er rigtigt hvad pallebhansen skriver. Det var en ældre model jeg fandt frem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-07-06 12:24

Prøv lige at kigge på det jeg viste http://www.kandu.dk/spg90925.aspx#987567

Kommentar
Fra : Erik10

Dato : 16-07-06 12:41

Hej
Der er 3 ledninger fra væg.
Hvid, Sort og brun
Der er strøm mellem hvid og sort.
MVH
Erik

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 16-07-06 12:56

sort og brun monteres på glimlampen.
sort ert nul
brun er tændledning.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-07-06 13:18

Ja, det er rigtigt at i ældre installationer brugtes sort som nul, i dag bruges lyseblå.
Så ansgård 16-07-06 12:56 du har ret.
Den sorte bruges måske til en stikkontakt nedenunder som jeg skrev før, men i alle tilfælde skal du ikke bruge den i afbryderen, men i en af enderne af glimlampen.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Erik10

Dato : 25-07-06 13:56

Tak for svaret Mokof.