/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
chkdsk boot xp
Fra : dion9
Vist : 560 gange
300 point
Dato : 15-07-06 20:54

Hej
Hvordan kommer jeg nemmest til at lave chkdsk på min sata hd?
Når jeg starter min pc op, kommer der blå skærm efter Windows velkomst-skærm.
Jeg har prøvet at bruge tastenr for rep af windows, men så skrives der, at der er sket en fatal fejl og windows må derfor lukkes ned. Under opstart bruger jeg en diskette med driver til sata disken. Jeg har prøvet at bytte om på harddisk, samt prøvet at sætte kun en af gangen, så det er ikke bundkortets controler (har 160gb sata Maxtor og 250gb sata Maxtor )
man der sker det samme maskinen genstater velkomst-skærm.
Jeg kan ikke nå at se hvad der står på den blå skærm

Hjælp dion9

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 15-07-06 21:30
Kommentar
Fra : frostys

Dato : 15-07-06 22:07

Prøv at starte i fejlsikret, - denne computer vælg drev højre klik egenskaber vælg chkdsk og genstart
du kan vel kun starte od fra en af diskene så hvorfor bytte dem om, kan da vælge den du vil starte op fra i bios

Kommentar
Fra : dion9

Dato : 16-07-06 06:26

Hej frostys
Jeg skrev at jeg køre med sata hd og mit bundkort skal bruge driver (3. parts ) til at finde sata disken, og den driver ligger ikke på windows skiven. Jeg har prøvet at starte op i fejlsikret tilstand,
der sker det samme, blå skærm med efterfølgende genstart af pc.

Hilsen dion9

Accepteret svar
Fra : frostys

Modtaget 300 point
Dato : 16-07-06 13:30

Hmmm kører selv sata på asus kort og den kræver ikke 3. part driver og heller ikke til ghost kopi eller restore, så du skal måske hellere søge fejl i din bios tror du starter på forkerte drev, kan lyde som du har flere ver. af windows, og kan så ikke starte korrekt op. Hvis den ikke er sat til flere systemer. Prøv at "lade" som du installerer og se om den siger du har en windows ver. på dit/dine drev, eller partion er ukendt. evt. prøv så evt. at reparere den ind over KUN 1 disk. Hvilket bundkort er det, der skal have særskilte drivere, trykker selv F6 så findes den, hvis det er sat korrekt op.

Kommentar
Fra : dion9

Dato : 16-07-06 14:05

Hej igen frostys

Mit bundkort er et Asus a7n8x med bios ver. 1007 og pcén har kørt uden problemer i 1/2 år
men i torsdags skulle jeg bruge min skanner ( hp r45 ) fik skannet et billed ind i pcén
da jeg så skulle skanne næste billed ind kunne pcén ikke finde en skanner-enhed, så jeg instalerede
driverne til min hp, og så virkede den igen, indtil jeg skulle tænde min pc fredag...
jeg har/havde kun windows xp på den ene sata hd, jeg instalerede xp på den anden sata hd for at udelukke fejlen var på bundkortet, desværre var det ikke i bundkortet fejlen er.
Så hvis jeg bare kan komme til prompten og se disken (c-drevet) samt læse driveren til sata hd ind
og køre chkdsk så vil jeg være nået langt.

Hilsen dion9

Kommentar
Fra : dion9

Dato : 17-07-06 21:05

Hej igen frostys
Jeg lånte et kabel usb til sata ( fra aldi til 100kr) af en kolega,
så kunne jeg komme i kontakt med min hd igen og lave chkdsk /f
er lige blevet færdig men at lave en ghost af c-drev,
du skal have tak fordi du prøvede at hjælpe mig.

Hilsen dion9

Godkendelse af svar
Fra : dion9

Dato : 17-07-06 21:06

Tak for svaret frostys.
Hilsen dion9