/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling til sydvendt udestue
Fra : Moggi
Vist : 3891 gange
50 point
Dato : 15-07-06 20:44

Jeg har en sydvendt udestue som skal have en gang hvid maling udvendigt.
Huset købte vi sidste år så jeg ved ikke hvilken maling den har fået før.

Hvordan ville du gribe opgaven an? Skal der slibes helt ned og grundes?
Hvilken maling vil du anbefale?

Mvh.

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 50 point
Dato : 15-07-06 22:44

Jeg antager udestuen er lavet af træ og der er malet før.

Jeg ville tage i Harald Nyborg og købe 10 L hvid udendørs maling baseret på terpentin - det holder. Malingen indeholder også Naptha - som beskytter mod svamp m.v.

Malingen er en klassisk oliebaseret/terpentinbaseret maling som kan klare sig udendørs.

Se venligst : http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8354&n=10&KundeID=

Jeg ville påfører med en rulle på måske 10 cm i længden - og 3 cm diameter.

Selv hvis overfladen er træ som ikke er høvlet vil det kunne binde perfekt.

Jeg har selv malet kviste, udhæng m.v. og efter 2. påføring vil je sige at det ser flot ud.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 15-07-06 23:31

Lyder som en fin idé.
Der er malet før. Hvad hvis den maling der er på nu er på vandbasis, vil jeg så kunne få den oliebaserede til at binde på?

Mvh.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 15-07-06 23:36

Der kan også være brugt en dækkende træbeskyttelse.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 16-07-06 07:26

Jeg vil tro at den tidligere maling ikke er vandbaseret - det er temmeligt usandsynligt at man ville bruge vandbaseret maling udendørs. Hvis den var, vil man kunne se hvide rande under hvor der er malet fra regnen.

Jeg regner med at oliebaseret maling stadig vil holde fast - og lukke den eventuelt vandbaserede maling inde.

Du kan tage noget vand og terpentin og prøve at gnuppe et område - så får du nok en ide om der tidligere har været benytte vandbaseret maling eller oliebaseret.

Hvis du kan gnuppe væk med vand - så ville jeg nok slibe ned og state forfra.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-07-06 09:21

Man kan faktisk få ordentlige malinger på vandbasis, der kan holde til udendørs brug. Er malingen krakeleret, er det på oliebasis, men det der er størst chance for, er nok en dækkende træbeskytter, og den fås både på vand og olie, og trænger bedre ind i træet, og indeholder forskellige gifte til at beskytte træet med.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-07-06 19:45

Der er en regel der siger at mankan godt bruge vandbaseret ovenpå terpentin, men ikke omvendt.
Jeg ved dog at Sadolin lige har markedsført en træbeskyttelse de rkan klare det.
Lige meget hvad så havde jeg brugt heldækkendetræbeskyttelse og ikke maling, slet ikke på en sydvendt side.

Godkendelse af svar
Fra : Moggi

Dato : 16-07-06 23:26

Tak for svaret Thomas_Mygind.

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 19-02-07 11:49

Rens godt af, hvis der er bart træ grundes med oliegrunder. Derpå males min. 2 gange med heldækkende træbeskyttelse.
Naphta er ikke noget der beskytter mod svamp, men kun et opløsningsmiddel som terpentin eller fortynder.
Vandfortyndbare malinger/træbeskyttelse er fuldt på højde med terpentin eller fortynder maling/træbeskyttelse.
Vandfortyndbare tager lidt længere om at blive klæbefri, hvorimod de terpentinbaserede bliver hårdere og hårdere, og giver derfor fare for krakelering.
Den bedste træbeskyttelse er alkyd/akryl typen med stort indhold af olie. I den har man populært sagt de bedste egenskaber fra de to typer bindemiddel akryl og alkyd.