/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Hp psc 720 delt printer
Fra : mhvejsel
Vist : 722 gange
200 point
Dato : 19-12-02 16:54

Hej allesammen.
Hvordan sætter jeg min printer op på en Linux server.
Så den er delt for nogle Windows maskiner, kan det passe at dellingen skal finde sted inde i Samba,
Samba kører fint, men hvordan sætter jeg min printer op/installere den.
Håber i kan hjælpe mig.

Mvh. Mhvejsel

Kommentar
Fra : cRacKya

Dato : 19-12-02 20:01

Jeg kan ikke svare dig helt præcist, men et godt sted at henvende sig er nogle linux hjemmesider/grupper

http://www.sdlug.dk
http://www.linuxplanet.dk
http://www.gnuskole.dk

På disse sider er der masser af ydereligere link hvis ingen af disse kan hjælpe dig

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 19-12-02 21:25

Der skal også lige siges at jeg kører (Grafisk Brugerflade)....
Skal prøve at se på linksene, og se havd jeg kan finde ud af.

Mvh. Mhvejsel

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-12-02 16:49

hejsa

prøv at se om der noget her di kan bruge

http://www.linuxprinting.org/howto/

jeg kender ikke formlen til grafisk brugerflade

men ellers så i din
smb.conf fil

under "global"

printing = bsd
printcap name = /etc/printcap
load printers = yes

og under "printers"

[printers]
comment = All printers
security = Samba
path = /var/spool/lpd
printable = yes
writeable = yes
public = yes
browseable = no
guest ok = yes
create mode = 0777

mvh
dk

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 20-12-02 18:06

Ja tak..
Jeg har fået min printer op at køre... på min Linux maskine og kan nu også skrive ud fra windåse maskinerne.
Men der er jo også scanner i den printer, det vil så sige at jeg mangler drivere fra hp for at jeg kan komme til at scanne fra linux eller windåse.
Har prøvet at lede men synes ikke jeg kan finde de pisse drivere.
Printeren hedder HP-PSC-720

Mvh. Mhvejsel

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-12-02 18:56
Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 20-12-02 19:03

Det er der jeg har prøvet at kigge men uden hjæld.....

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 21-12-02 21:07

Hej igten... har nu fundet en software som understøtter min printer.
DEt er en gzip fil. Og det er bare ikke lige min stærke side er der nogle der ved hvordan jeg skal installere den.
Har pakket den ud, og har også prøvet at læse DOC.

Mvh. Mhvejsel
Please hjælp mig

Kommentar
Fra : dk

Dato : 21-12-02 23:36

hejsa

skroll ned til "gzip"
http://www.sslug.dk/linuxbog/unix/bog/unixapp-andre.html
og
http://www.sslug.dk/linuxbog/unix/bog/index.html
prøv at gå til terminal skærm og skriv:

help help gzip

hvis det er red hat du kører med kan du også bruge "midtnigt commander"
som er en tro kopi af den gamle "norton kommander"
som kaldes ved at skrive i terminal skærm:
mc

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 16:58

mhvejsel <mhvejsel.news@kandu.dk> wrote:

> Hvordan sætter jeg min printer op på en Linux server.
> Så den er delt for nogle Windows maskiner, kan det passe at dellingen
> skal finde sted inde i Samba,

Prøv at kigge på CUPS. (www.cups.org)

> Samba kører fint, men hvordan sætter jeg min printer op/installere den.
> Håber i kan hjælpe mig.

Når printeren virker i Linux kan du begynde at kigge på at få den til at
virke med dine Windows-klienter.

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"PULL". MEoooooooowwwwww.... "Rats, wide left"

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 22-12-02 20:05

Okay... nu skla jeg lige prøve at forklare mig så....
Min Linux server skal serverve printeren en printer hvor der er kopi scanner og printer,
Man skla kunne printe og scanne fra de andre computere dvs Windows maskiner.
Sådan som det er nu så er printeren delt og man kan nu printe fra windows maskinerne så det kører fint.
Men så kommer problemet med scanningen, man kan ikke scanne fra Linux så det er fordi jeg ikke har de rigtige drivere til printeren,
Dem har jeg så fundet, men de er pakket i gzip, og jeg har også fået pakket den ud på min HD.
Men så kommer problemet hvordan installere jeg indholdet af gzip filen, det er vel forskelligt fra pakke til pakke, her har jeg fundet pakken.
http://www.hpoj.sourceforge.net/download.shtml
Men det ville være fint hvis jeg kunne finde min driver i en .rpm version den er jo nem at installere.

Mvh. Mhvejsel
Ps. Så skulle det vist også været skæret ud i pap... hehe (:

Kommentar
Fra : dk

Dato : 23-12-02 09:55

okay

pak både tgz og tar filen ud, gem den et sted på computeren.
tar filen gemmer du 2 steder den ene tar fil pakker du ud og åbner doc mappen, kører index.html eller går direkte til
setup-build.html
her er et udrag af filen
----------------------------------------------------------
Compiling hpoj from source
The latest stable hpoj version is available from the hpoj Download page.
If you haven't already, issue one of the following commands to extract the source code from the hpoj-0.XX.tgz "tarball" file (the exact name depends on the version):

   tar xvfz hpoj-0.XX.tgz # For GNU tar
   zcat hpoj-0.XX.tgz | tar xvf - # For non-GNU tar

--------------------------------------------------------

klik på Next steps nederst på siden

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 23-12-02 10:04

-Hej igen dk...
Jeg har pakket den ud på computeren men har kun hentet .tgz filen
Jeg er ikke lige helt med på det der med at du siger to steder...

Mvh. Mhvejsel

Kommentar
Fra : dk

Dato : 23-12-02 10:50

filen du har hentet hedder hpoj-0.90.tgz
når du har pakket hpoj-0.90.tgz ud har du hpoj-0.90.tar
det jeg mener er at du har tar filen
liggende i en mappe hvor du kan indstallere fra.
pak tar filen ud et sted hvor du kan læse hvad der er i filen, evt på windows maskinen
der er bla. en mappe som hedder "doc" > index.html og her har du vejledningen til hvordan du skal gøre,grunden til jeg skriver du skal pakke den ud 2 steder er at du kan læse samtidigt hvad du skal gøre.

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 23-12-02 11:02

Hej... igen dk
Jeg kører grafisk version af redhat linux 8.0
Så jeg har pakket gzip filen ud og tar filen og kan jo nemt se hvad filen indholder når jeg kører grafisk version...
Men det er jo nu problemet kommer hvordan for jeg så installeret indholdet af filen på min computer..

Mvh. Mhvejsel

Kommentar
Fra : dk

Dato : 23-12-02 11:33

den er ski ikke nem når jeg ikke selv har denne printer indstalleret..........

hentet fra setup-build.html
du skal åbne i terminalskærm.

If you haven't already, issue one of the following commands to extract the source code from the hpoj-0.XX.tgz "tarball" file (the exact name depends on the version):

   tar xvfz hpoj-0.XX.tgz # For GNU tar
   zcat hpoj-0.XX.tgz | tar xvf - # For non-GNU tar

cd into the source-code directory that was created and enter the following commands at the shell prompt:
   ./configure
   make         # Use "gmake" instead for FreeBSD.
   su # When prompted, enter the root password.
   make install
----------------------------------------------------------------------------

med "./ configure" og "make install" fra den mappe hvor filen er udpakket i skulle den gerne beynde at installere din software..........

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 09-01-03 14:39

Nej det har jeg ikke kan sku ikke finde ud af at installere de pisse drivere... (:

Mvh. Mhvejsel