/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Må man skifte navn?
Fra : Sygate
Vist : 615 gange
65 point
Dato : 14-07-06 22:33

Hvis man gerne vil skifte sit efternavn, kan man så bare finde et spændende navn et eller andet sted, og så skifte det?

Eller er der familier der har eneret til nogle navne og hvis de har det, hvordan finder jeg ud af om det forholder sig sådan?

Er der nogen navne jeg bare kan tage?

Er der kortsagt, nogle der kender reglerne på området?

Hvad nu hvis det er et norsk navn, og der er nogle danskere der også hedder det, så kommer det vel ikke dem ved?

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 14-07-06 22:37

Hvis der er under 1000 personer, der har efternavnet, er det IKKE tilladt at tage det,
medmindre du er gift med en, der har sådan et efternavn.

//Kettedk

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 22:39

Du må tage hvilket som helst navn du lyster - hvis altså navnet er godkendt i Danmark og at der ikke er under 2000 mennesker, der hedder det.

Det vil sige, at slægtsnavne som under 2000 besidder er beskyttet - resten er til fri afbenyttelse.

Kig her - her er alle navne opstillet og du kan se, hvilke du kan tage frit...

http://www.dst.dk/Statistik/Navne.aspx

Vaxen

Accepteret svar
Fra : ostemanden

Modtaget 75 point
Dato : 14-07-06 22:39

http://www.cpr.dk/Index/dokumenter.asp?o=13&n=0&d=580&s=4

Her er den gældende, danske navnelov...

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 14-07-06 23:32

Tak for hjælpen allesammen.
Rart lige at vide. Det er en ven der vil skifte.