/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvordan gør DU?
Fra : AnniRKK
Vist : 5194 gange
200 point
Dato : 14-07-06 16:13

Fordi jeg spørger er, der er SÅ mange forskellige måder at gøre det, i følge internettet.
Og hvem kan vide sig sikker på at det også giver et godt resultat?

MEN jeg vil vide hvordan DU gør, hvad gør DU lige netop således at kødet bliver MEGET mørt, (som min mor siger, så man kan tygge kødet med øjn-brynene)

Jeg har fået fingre i et stykke som jeg regner med at vi skal have til aften. Men er lidt i tvivl om hvordan jeg gør det bedst.. Derfor spørger jeg her.

Jeg har hørt noget om at det bedste resultat kommer ved at gryde stege det, og så i ovnen i ca 15-20 bag efter, er der nogen af jer der har prøvet det?
Skal lige nævnes at jeg så fik af vide at det ville være en go ide at gnide kødet med salt, og så komme lidt løg og lidt gulerødder ned til imens det var i gryden og så si det fra, og komme i en bradepande og ind i ovnen for sig selv sammen med kødet og lade det dryppe ned over.. MEN for mig lyder det MEGET besværligt..

Behøver jeg at sige der skal serveres ny-opgravet kartofler og fond-sauce til..

MEN hvad ville I råde mig til?

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 14-07-06 16:14

HOOOV glemte at sige det drejer sig om en cuvette steg på godt 900 gram

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 16:27

Kødets mørhed afhænger i første omgang af dets kvalitet. Billige stykker stammer ofte fra gamle malkekøer og sådanne stykker er nærmest umulige at få møre. Køb dit kød hos en rigtig slagter hvor du har sikkerhed for at det stammer fra rigtigt godt Kødkvæg. Dernæst:
At komme salt på kødet i en for tidlig fase trækker saften UD af kødet og gør det endnu mere sejt. Brug en ordentlig grov salt, gerne syde eller grube-salt og kom den først på kødet umiddelbart før det er færdigstegt. En god salt vil hurtigt smelte og derved krydre kødet i stedet for at trække saft ud. Har man noget ikke-mørt kød kan det anbefales at lade det trække i en god olie/eddike-marinade 1-5 timer før kødet skal tilberedes. Marinaden vil såvel krydre som mørne kødet. Der findes masser af forskellige marinader som du nemt kan finde på nettet. God appetit.
Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-06 16:30

Endelig ikke koge den først, så bliver den lige som sålelæder.

Nej, gnid kødet med krydderier og salt, i en bradeoande, ind i varm ovn (varmluft ovn 150 gr....alm ovn 200 gr.) giv den ½ time, tag kødet ud og pak det ind og lad det stå i en halv time.
Skær i tynde skiver og server det.

Et tip til at mørne oksekød: Skær kiwifrugter i skiver, og dæk kødet med skiverne og lad det stå nogen timer, der er noget stof i Kiwier der virker mørnende på kød.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 16:39

P.S.: Alle frugter indeholder frugtsyre og disse vil selvfølgeligt medvirke til at mørne kødet. Derfor bruges fugtsyre, f.eks. citronsaft i mange marinader. De har dog samtidigt den ulempe at de jo krydrer samtidig med at de mørner, så man skal altså vælge noget frugtsyre med en ønsket smag. Det er jo ikke sikkert at I synes at jeres kød skal smage af Kiwi eller Citron.
En anden ting vedr. kødets kvalitet er at kødet i Supermarkedets køledisk sjældent er særligt velhængt. Noget der også har stor betydning for kødets mørhed er nemlig at det har fået lov til at hænge i slagterens kølehus 2-4 uger efter slagtningen. Denne periode gør selvf. også kødet dyrere men altså også utroligt mørt og lækkert.

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 14-07-06 17:05

Arne du fortalte egenligt ikke hvordan DU gjorde..

Dova..
Hvor meget kommer kødet til at smage af disse frugter bag efter??

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 14-07-06 17:24
Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-07-06 17:28

Vedr. oksekød:
Jeg lader kødet ligge i køleskabet på en lille bradepande med rist, således at kødet kan "eftermørne" heri i ca. 3-5 døgn. Kødet vendes daglig. Dette hjælper dig ikke i aften, men er en god idé vedr. fremtidige tilberedninger af oksekød.
Vedr. <dovas> forslag med kiwi, så lyder det som er fin idé, da denne frugt neppe afgiver ret meget smag.
God appetit!
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 14-07-06 17:38

Tilbuds cuvetter er ikke altid det bedste møre velhængte kød fra voksne dyr, for nu at sige det på en pæn måde.

Du kan ikke ved at stege på en bestemt måde lave segt kød rødt og mørt.

Men du kan lave en helt gennemstegt gammeldags oksesteg, også af en for frisk cuvette.

Steg i gryde , helst en rigtig rundbundet.
Læg løg guerødder krydderurter mv. ved og steg med et minimum af vand ved. Lige så du holder damp under låget, det hindrer udtørring , men ikke så det er kogning.

kør den op omkring 85 ° på stegetermometeret. Det tager et par timer.
Det er en helt anden ret end rød oksesteg, men ikke ringere. Ved stegningg længe nok mørnes bindevæv og næsten alt kød kan blive mørt.

Steger du for længe på godt mørt oksekød, bliver det segt. Men du kan stege meget længe, og det bliver mørt igen. Det værste er den kedelige grå mellemvare.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 17:44

OK. Jeg bruner det af på panden, bare så porerne lukkes og kødet får farve. Derefter kommer jeg det i ovnen og steger det ved ca. 200 grader indtil stegetermometret viser 70 grader. Hvis kødet er marineret først er det allerede tilstrækkeligt krydret, ellers krydrer jeg med frisk kværnet peber og andre krydderier. Det varierer fra gang til gang, jeg kan godt lide forandringer. Efter stegningen lader jeg kødet hvile under folie i 10 minutter før jeg skærer det ud. Saltet kommes først på stegen når jeg tager det ud af ovnen. De 10 min. hviletid er nok til at det gode salt smelter og krydrer kødet samtidigt med at saften igen spreder sig i stegen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-06 18:32

De kommer ikke til at smage af frugterne overhovedet.

mvh dova

Kommentar
Fra : landhuset

Dato : 20-07-06 23:16

En lille kommentar herfra, du skriver, at du har fået fat i en cuvette, som du ønsker at tilberede, så din mor kan tygge den med øjn-brynene. Hvis du spørger din mor om hvordan hun vil tilberede en cuvette, vil hun sikkert se undrende på dig, og spørge om du ikke mener culotte ! Da jeg blev udlært som butiksslagter for 25 år siden var der ikke noget som hed cuvette, selv om vi modnede kødet i 18 - 22 dage, det var simpelt hen ikke mørt nok til at kunne indfri de krav til mørhed som din mors generation.

Som egenligt svar på dit spørgsmål, er mit råd find et fast sted at handle kød, hvor du kender kvalliteten, det er muligt at det er lidt dyrere, men det vil give dig mulighed for at lære at tilberede kødet, og du vil så finde ud af at det ikke er så væsentligt, hvilken tilberedningsmåde du bruger, men det meste afhænger af kødets kvallitet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-07-06 23:19

Sandt nok landhuset men du siger jo ikke noget som ikke allerede er sagt.

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 21-07-06 14:58

Det eneste jeg søgte var nu opskriften til hvordan læserne lavede stegen. Ikke om hvor jeg skulle handle kødet, det er jeg nu godt klar over..

Men er da glad for de kommentar jeg har fået ind til videre.
Jeg har spurgt "de gamle" som ikke er så gamle endda, om hvordan de plejede at lave det da vi var unger, men som mor siger, det kunne hun ikke huske fordi det er ved at være MØJ længe siden at de har fået det sidst.

Jeg prøvede mig frem, først fik jeg den brunet, eller lukket porene eller hvad det kaldes, så i ovnen og må da sige, det var blevet så mørt at selv ungerne kunne spise det. MEN må sige, det er sidste gang jeg laver sådan noget i ovnen når det er SÅ godt vejr uden for. PUHA det var varmt.

Men tak endnu engang for deltagelsen.

AnniRKK

Godkendelse af svar
Fra : AnniRKK

Dato : 21-07-06 15:00

Tak for svaret transor. Var nu noget hen i den retning jeg forventede af svar..

Tak for deltagelsen.

AnniRKK