/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
kan man komme i RKI ??
Fra : fartilmathias
Vist : 1531 gange
200 point
Dato : 14-07-06 14:33

hej kan man komme i RKI hvis man har en afdrags ordning men ikke har fået tilsendt girokort for en enkelt måned og dermed har glemt at betale for juli måned ( grundet flytning til anden by - så evt. er det gået tabt i posten eller hvad ved jeg ? ) - når man ikke har fået hverken en rykker eller en inkasso advarsel ?????

For det er hvad der er sket i dette tilfælde for en meget nær familie medlem og vi føler det er ret uretfærdigt !!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-07-06 14:34

tjah det kan man vel - men to betalinger ophæver det hvis der bliver talt med firmaet der skal have penge - kun de kan ophæve det igen

Kommentar
Fra : fartilmathias

Dato : 14-07-06 14:38

hej miritdk

hvad mener du med " men to betalinger ophæver det hvis der bliver talt med firmaet ? "... det forstod jeg ikke..... Føler bare at når det er en afdragsordning der er overholdt til tiden hver eneste måned undtagen juli så er det sg ret strengt at sende en i RKI for en enkelt gang når der ikke engang er sendt en rykker eller et inkasso varsel ud `???

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-07-06 14:42

Ja det kan man, men du kan også blive slettet med det samme igen når du beviser at du HAR betalt.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-07-06 14:44

Hvis jeg læser dit spørgsmål rigtig er svaret NEJ, men det kommer an på hvad der er gået forud for en afdragsordning. Har man en afdragsordning er det debitors pligt at få betalt lige som en der skylder på et pantebrev i en ejendom.
Du kan komme i RKI og IKKE. Kan du komme med nærmere oplysninger kan jeg give et mere konkret svar, da jeg selv indberetter til RKI.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-07-06 14:44

tjah - jeg har faktisk selv været ude for det - glemte det - så der lå en advarsel om rki i postkassen da jeg kom hjem. Den reagerede jeg på promte og betalte så for den glemte måned og næste måned (for at vise min gode vilje) - måtte derpå dokumentere at det hele var betalt og firmaet stoppede fra deres side - rki fra deres også. (tror man idag skal gøre det selv via rki)

synes det lyder ejendommeligt da rki er underlagt strengere regler idag end førhen - har du talt med det firma du skylder ??

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-07-06 14:44

Hvis jeg læser dit spørgsmål rigtig er svaret NEJ, men det kommer an på hvad der er gået forud for en afdragsordning. Har man en afdragsordning er det debitors pligt at få betalt lige som en der skylder på et pantebrev i en ejendom.
Du kan komme i RKI og IKKE. Kan du komme med nærmere oplysninger kan jeg give et mere konkret svar, da jeg selv indberetter til RKI.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-07-06 14:46

Husk lige på, at man selv er ansvarlig for, at afdragsordningen bliver betalt til tiden, uanset hvilken undskyldning man kommer med!!!!
Inkassofirmaer behøver ikke en gang at fremsende girokort, det er kun en selv, der skal sørge for at få betalt. De skal heller ikke sende en rykker.

Der intet uretfærdigt i denne sag, man har jo selv skrevet under på, at man vil betale.

Desværre ingen sympati i denne sag.

MVH

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-07-06 14:46

lyder det ikke underligt at der ikke er kommet en rykker ????

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-07-06 14:49

Glemte lige:
Afdragsordningen (frivilligt forlig) er jo sidste chance!!! Glemmer man, falder hammeren promte.

MVH

Kommentar
Fra : fartilmathias

Dato : 14-07-06 14:49

Hej Hawaii7

Det er sådan der var en afdragsordning som har kørt siden engang i 2005 og der er blevet betalt samtlige gange undtagen juli 2006 - hvor der ingen rykker eller inkasso varsel er givet måske pga vi flyttede d. 3 juli til Århus fra Odense.. Og jo hun har snakket med firmaet - ( Lindorff ) som sagde hun bare kunne have haft ringet efter nogle i giro kort - indberetningen til RKI var her . 12 juli ´..

Er der flere oplysninger du har behov for at vide for vi kan komme videre så skriver du bare

Kommentar
Fra : fartilmathias

Dato : 14-07-06 14:53

glemte lige at skrive der er skrevet under på et frivilligt forlig så ved ikke om der overhoved er en chance for at undgå RKI i dette tilfælde eller hvilke andre muligheder der evt måtte være ?????

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-07-06 15:06

Du kan ikke komme i RKI.

Du skal selv skrive under på at det er OK at du kommer i RKI. (ikke helt bogstaveligt, hvis man ikke reagerer på en kreditors hendvendelse - vil de sende dig i RKI (hvis de er medlem))
Men der skal være sendt til inkasso, og kreditoren skal have gjort skriftelig krav imod dig, og skal have sendt rykker (anbefalet).
Det er din kreditor som skal bevise at du har modtaget en evt. rykker, og som oftest sendes sådanne ikke anbefalet, derfor kan en kreditor 9 ud af 10 aldrig bevise at de har sendt en rykker.
99% af dem som er i RKI databasen, står der fordi at de ikke har kunne/ville betale en gæld eller aldrig har lavet en afdrags ordning med en kreditor.

En kreditor har næsten altid mere interesse i at lave et forlig med dig og få 90% af deres gæld ind over laaaangt tid, end at sende dig til RKI og aldrig få deres penge.

Dem som du skylder penge skal først gøre dig opmærksom på at der er et problem, og påråber du dig "indsigelse" kan de ikke sende dig i RIK før en sag er afsluttet, og har du indgået et forlig med din kreditor, sker der ikke mere.

Prøv smut forbi RKI's hjemmeside....

Man må ikke glemme at RKI er et privat firma, som skal arbejder under regler som alle andre, de gælder specielt inkasso loven og persondataloven.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-06 15:11

Jo, det kan man godt, for når afdraget ikke er betalt til tiden, er det en overtrædelse af aftalen.

Og man har selv pligt til at sørge for at indbetale afdraget, og evt. skaffe et nyt girokort når det oprindelige er væk.

Og yderligere har kreditor ret til at forlange restbeløbet indfriet.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-07-06 15:23

ja at man selv skal sørge for at betalingen falder til tiden er der ingen tvivl om - sådan er det bare - men det er nu mere normalt at der falder en rykker + et evt gebyr for forsen betaling.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-06 16:22

Citat
ja at man selv skal sørge for at betalingen falder til tiden er der ingen tvivl om - sådan er det bare - men det er nu mere normalt at der falder en rykker + et evt gebyr for forsen betaling.

Det er det nemlig ofte ikke i sådanne tilfælde.

Jeg har hørt om flere tilfælde, hvor folk ikke har hørt noget i op til et år efter, og hvor folk så luller sig ind i troen, at firmaet har "glemt" det.

mvh dova

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 14-07-06 16:36

Man kan kun blive registreret i RKI, dersom man er dømt i byretten og beløbet er over kr. 1000.-. Men mange gange truer man med registrering i RKI, uden man er dømt. Dette kan også lade sig gøre, men ingen vil kunne se du er registret, ud over RKI selv, alså ingen forretninger, myndigheder mv.

Så slap du bare af i weekenden hvis du ikke er dømt!

http://www.experian.dk/Home/Forbruger/Sp%C3%B8rgsm%C3%A5l%20og%20svar.aspx

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-07-06 19:27

Nu ved jeg ikke om det er en afdragsordning der er indgået med firmaet eller efter der er sendt en indberetning til RKI.
Firmaet kan ikke indberette dig til RKI uden at fremsende en formular fra RKI med oplkysninger omgæld, renter m.m. Derefter modtager du et brev fra RKI hvor du skal accepterer en indberetning og her kan du komme med evt. indsigelser.
Du kan så komme i et lukket register. Hvis du skal stå i det åbne register skal der først køres en foged sag. Det kan man som regel undgå.
Der er mange firmaer der skriver i en rykker at de indberetter til RKI, men den går ikke uden en speciel formular fra RKI.
Har du yderligere sprøgsmål så skriv endelig eller ogsåpå E-mail: hawaii@sol.dk

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-07-06 20:53

Citat
Man kan kun blive registreret i RKI, dersom man er dømt i byretten og beløbet er over kr. 1000.-. Men mange gange truer man med registrering i RKI, uden man er dømt. Dette kan også lade sig gøre, men ingen vil kunne se du er registret, ud over RKI selv, alså ingen forretninger, myndigheder mv.

Det er for såvidt korrekt, men for der er et men lige præcis når du har skrevet under på et frivilligt forlig, så kan sagen dels køres direkte i fogedretten uden en forudgående dom og dels registreres i RKI.
Så skynd dig at betale.

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 20-07-06 16:16

Hej

Hvorfor har man ikke lavet en aut. overførsel, det er biligere end pr. giro typisk over 10.DK Kr. man "glemmer" det ikke - måske har der været problem tidligere, prøv at sætte dig i eget sted, ville du være ligeglad hvis du ikke blev honereret for ydelse, eller andet du havde leveret. Tror det næppe, der er ikke meget der er gratis i dagens dk. Ribers er vel osse et middel til at få folk til lommerne, og folk der er kommet i uføre ikke "bare" forsætter rutsje turen ved at fortsætter med at stifte gæld. Med den udvikling der er i hurtige lån i dag med 20-28% i rente tror jeg snart ribers kommer i flere bind.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 21-07-06 09:40

Det synes jeg er en meget dårlig kommentar, da manden kun har været uheldig med at komme bagud en måned, på grund af flytning. Samt ang. de hurtige lån, vil jeg mene det er dem der låner pengene ud til åger-renter, der er det store problem. Det er dem der lokker folk ud på en rutchetur. Gid mange af dem må gå fallit, da de har trukket så mange mennesker ud i en gæld som de ikke magter. Så tænk dig om, inden du kommer med kommentarer. KANDU er til for at vi alle kan hjælpe hinanden, og ikke til for at kritisere hinanden.

Forsat god sommer til alle.