/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kennel?
Fra : ValentinPro
Vist : 2844 gange
20 point
Dato : 14-07-06 09:10

Hej jeg er ny på dette forum, sø ved ikke om dette topic har været oppe før, men kunne godt tænke mig at vide hcad det kræver at starte en hundekennel, om man skal søge noget tilladelse eller noget i den stil?

Accepteret svar
Fra : tom34

Modtaget 30 point
Dato : 14-07-06 09:41

hej
ja du skal ringe til Dansk Kennel Klub og for at få stambøger til dine hunde skal hundene have nogle prøver såsom brugsprøve udstilling osv.
har selv været en del af det igemmen
mvh Tom

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 14-07-06 09:45

hej igen
deres hjemmeside er har www.dansk-kennel-klub.dk der står en hel del om det du gerne vil vide om kennel mærker som man skal have
H Tom

Kommentar
Fra : ValentinPro

Dato : 14-07-06 09:53

Okay tak for svaret det vil jeg prøve takker. Er det noget som kræver meget af en? Altså tilladelsen?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-07-06 10:01

Du skal da også kontakte din kommune for at få tilladelse til at oprette en kennel på din ejendom.

Så tal med dem først.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-07-06 10:36

Hej, jeg har selv en kennel og det kræver ingen offentlige tilladelser. Du skal følge Hundeloven hvad angår regler for antal hunde og afstand til naboer.

Ordet en kennel betyder blot at du har "burede" hunde, men de fleste kenneler i DK har ganske almindelige stuehunde med et kuld i ny og næ.

Hvis du vil opdrætte stambogsførte hunde kan du købe dig et kennelnavn. Det kan være i Dansk Kennel klub eller i andre hundeorganisationer, men Dansk kennel klub er dog en største og mest seriøse organisation af disse, organiseret på verdensplan med andre landes hundeorganisationer i FCI. Når man søger et kennelnavn må dette ikke i forvejen findes i FCI. Du skal derfor søge om det ved DKK og disse sender det videre til FCI til godkendelse. Det tager derfor et stykke tid. Idag kan man gå ind på FCI's egen side og tjekke om det findes allerede.

Dette kræver selvfølgelig du har en hund som er stambogsført i Dkk eller du vil anskaffe dig en.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 14-07-06 10:47

Desværre er kennel ikke et beskyttet varemærke, og det er da korrekt at hvis det er DKK hunde så kan din kennel oprettes ved godkendelse via DKK, men hvis du har hunde der er stambogført i andre stambogførende klubber udenfor FCI, eller hvis du har planer om en kennel for gadekryds, så kan du ikke oprette en kennel via DKK.

Der er også forskellige regler for hvor mange hunde du har, om det er privat opdræt, stueopdræt,erhvervsmæssig opdræt og hvis du eksempelvis vil søge godkendelse til import af hunde fra udlandetr til avl.

I alle anerkendte stambogførende klubber, eksempelvis DHL, DDH, DRU og DKK kan du søge om oprettelse af kennelnavn / mærke, men godkendelse af de lokale forhold skal ske via din lokale kommune og evt. dyrlægen i dit område, der ser på hvor meget plads der er til hundene både inde og på fri arealerne.

Det bedste du kan gøre er at tage kontakt til dinm kommunes tekniske forvaltning, eller lignende, og høre om hvilke regler der er for kennel oprettelse på den matrikkel hvor du bor, herunder også afstand til naboer med videre.

Så kan du tage kontakt til dyrlægen og få en vurdering af lokalerne, også søge godkendelse som kennel i en anerkendt hundeforening her i landet.

Inden du opretter en kennel bør du også nøje overveje om du har nogen der kan passe hundene når du er på ferie, evt. bliver syg, kommer på hospitalet eller andet, så du ikke pludselig står med et problem med at få hundene passet.

Du ønskes alt mulig held og lykke med detr store arbejde

Med venlig hilsen

Skagens Nero

Godkendelse af svar
Fra : ValentinPro

Dato : 14-07-06 11:38

Tak for svaret tom34.

Kommentar
Fra : ValentinPro

Dato : 14-07-06 11:41

Jeg går med tanken om at starte en Dogo Argentino kennel, men har hørt fra nogle at disse hunde er ulovlige i dk, og fra andre at de ikke er. Hvor henne kan man se en liste over ulovlige hunde i Dk?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-07-06 14:16

Hej Valentin. Det lyder godt, at du vil give dig i kast med at opdrætte en bestemt race. Og at du først sætter dig ind i lovgivningen omkring hunde.

En Dogo Argentino er ikke ulovlig i Danmark. Der er pt. kun to racer, der er ulovlige, nemlig pitbull og tosa og blandinger hvor en eller begge racer indgår.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/B142DAFEF6D9DA40C1256B800078FBB6/124BAAB8874B6115C1257018004FB68E?opendocument#farlige

En god side at besøge er denne:

http://www.123hjemmeside.dk/danskmolosserklub/1235101

Du skal jo starte med at anskaffe dig en hund af så høj kvalitet, så du kan bruge den til avl. En voksen avlshund er nok sjældent til salg, og hvis den var, så er det til skyhøje priser, måske 20.000 eller mere.
Hvis du starter med en hvalp, så skal du sikre dig, at forældrene er "racetypiske". Det vil sige at de skal have gode præmieringer på flere udstillinger.
Jeg kan kun anbefale dig at du starter med en hvalp der er stambogsført i Dansk Kennelklub, som er den største klub for hundeejere og opdrættere herhjemme. Som medlem i DKK har du muligheder for at deltage i diverse kurser om opdræt. Faktisk er det måske det mest logiske sted at starte... Kik på Dansk Kennelklubs hjemmeside for mere information.
--Og hvis du løber ind i problemer med avl eller lovgivning når du har din kennel, så har du løbende mulighed for at søge rådgivning i DKK.

Du skal være opmærksom på, at det er en race med en del restriktioner: Forældredyrene skal være HD-fotograferet. De skal være uden hudproblemer og de skal være mentaltestede og testet for døvhed. Alt sammen INDEN parringen. De mange restriktioner fortæller jo noget om, hvilke problemer denne race bl.a. har.

Men hvis du ønsker at opdrætte racen, så er du vel interesseret i af hjælpe til med at fremavle sunde og racetypiske dogoer, uden de arvelige skavanker, som ellers kan forekomme i den race.
Det er ikke nogen nem race, -hverken at opdrage eller at opdrætte.

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-07-06 21:05

Jeg synes du skal starte med at få en hund, og få viden om hunde, det er ikke så enkelt at opdrætte hunde, og hvis din baggrund for at gøre det er en forventning om at kunne tjene penge på det må jeg skuffe dig. Der er ikke noget tjent på at opdrætte hunde. Der er flere udgifter end indtægter.
Jeg har lidt svært ved at se hvad din bevæggrund ellers skulle være, idet du åbenbart ikke har baggrund i hundeverdenen.

skagensnero>Jeg har meget svært ved at genkende min egen kennelvirkelighed med det du skitserer af regelsæt. Samt
Citat
hvis du eksempelvis vil søge godkendelse til import af hunde fra udlandetr til avl.

Jeg har haft flere tæver fra udlandet og aldrig skullet spørge nogle om lov eller godkendelse. Taler du om ikke FCI hunde?

mvh
qfha