/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
vejchikaner
Fra : aasenissum
Vist : 6967 gange
100 point
Dato : 13-07-06 23:21

i vores by er der ved byens ind/udkørslel lige blevet etableret vejchikaner, som betyder, at kørende i begge retninger skal skifte vejbane, så man så at sige kommer over i den forkerte side af vejen.
i dag skete der et voldsomt sammenstød, da begge biler kørte frem samtidig.
hvordan er reglerne?
det kan ofte være svært at se, hvem der er tættest på "portene".
kan man forestille sig, at det altid er vedkommende, som forlader byen, som skal holde tilbage for den modkørende eller hvad?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-07-06 01:36

Den der kører i den "forkerte" side burde få skylden da han befinder sig i den modkørende bane i forkert retning. hvis chikanen er af den type der er midt på vejen vil jeg tro en skade bliver delt 50-50 da det er rimeligt svært at placere ansvaret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-06 02:22

Det må jo nogenlunde svare til, når der f.eks. holder biler parkeret i hver side af en vej.

Og der skal man være opmærksom på, at to trafikanter der mødes, skal være "enige" om hvem der holder tilbage og hvem der kører først. (At man under gensidig hensyntagen og uden at være til fare og unødig ulempe, afvikler trafikken så hensigtsmæssigt som muligt)

I modsætning til hvis der kun var forhindring i den ene side, for så var sagen jo ganske klar, at der hvor forhindringen er, i den side af vejen holdes der tilbage, selv om mange ikke tager hensyn til det.

I et tilfælde som det du nævner der, hvor begge er kørt frem så der skete et sammenstød, vil jeg uden tvivl mene, at begge bliver pålagt skyld for ikke at have taget de nødvendige hensyn, både til at afvikle trafikken så gnidningsløst som muligt og for at undlade at prøve at undgå sammenstødet.

mvh dova

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 14-07-06 07:04

desværre kun gætterier indtil nu. der da findes klare regler også selv om det er en ordning af nyere dato.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-06 08:27

Der gælder samme regler som i en rundkørsel.

Den der er på vej IND i chikanen, skal holde tilbage for trafikken i chikanen.

Hvis dem du tænker på er dem der skiftevis står i højre og venstre side af vejen - gælder at den der skifter vognbane, holder tilbage for ligeudkørende. (der er normal vej mellem de to forhindringer.

Men logisk holder man ALTID tilbage hvis det er et større køretøj der allerede befinder sig i chikanen - han skal jo bruge større svingplads.

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 100 point
Dato : 14-07-06 10:31

Hvis det er en chikane hvor banen indskrænkes til én bane i midten, er der som regel opsat et skilt med hvem der har forkørselsret. Hvis det er en chikane hvor begge biler skal skifte vejbane, dvs. hvor chikanerne står forskudt af hinanden i hver vejside - er det op til chaufførernes sunde fornuft - den der kommer først har forkørselsret. Desværre holder alle ikke tilbage som de skal ved en sådanne chikane - speeder op eller kører bare generelt for stærk for at "komme først". Det er nok det sidste der har været tale om hos dig, da chikaner ofte skal passeres ved lav fart og man derfor bør kunne nå at bremse i tide. Man kan jo kun glæde sig over at det var materiel skade og ikke et barn som bilisterne ikke kunne nå at stoppe for....

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 14-07-06 12:38

har talt med skive politi.
ingen regler - kun sund fornuft.
jeg foreslog, at man ved kørsel fra byen blev mødt af et skilt: hold tilbage for modkørende trafik.

Godkendelse af svar
Fra : aasenissum

Dato : 14-07-06 12:42

Tak for svaret ampere, som forstod spørgsmålet og svarede præcist.