/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Ikke for klog
Fra : Mone
Vist : 531 gange
196 point
Dato : 19-12-02 13:30

Hej

Zonker har været så rar at lave dette tip

http://www.kandu.dk/dk/tip/2548

Jeg har også været inde og kigge på det link Zonker henviser til.

Meeeen mit problem er, (som overskriften lyder) at jeg ikke er
"for klog" mht. alt det teknik og de mange forskellige EDB
udtryk, så nu sidder jeg her og bliver helt nervøs, for er der noget
jeg skal gøre, for at der ikke går noget galt for mig på min PC??

Venlig hilsen
EN IKKE FOR KLOG BRUGER AF PC.
Mone

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 19-12-02 14:00

Du skal kun være nervøs for ovenstående hvis du bruger MySQL.....

Men generelt skal du sørge for at opdatere din windows: http://windowsupdate.microsoft.com/

Og så er der lige den her: http://www.kandu.dk/dk/tip/2542 som er lige til at gå til

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 206 point
Dato : 19-12-02 14:31

HVAD ER SQL (den korte udgave)

Man bruger SQL i forbindelse med håndtering af databaser.

En database er en støre eller mindre samling af data information med indbyrdes afhængighed og relationner.
F.eks Et supermarket har en vareliste af alle dens varer, hver med deres eget "stregkode", der er også en prisliste med priser for hver vare, Der er også en lagerliste med hvor mange af hver vare der er på hylderne, og så vidre...

alle disse data er relateret til hinanden. De hænger så at sige på forskellige måder.

Med SQL kan et program sætte nye data i database(nu sælger vi ogsa minimælk), ændre de eksiterende data (ugens rabat pris på flæsk eller rette antalet på lager hver gang man sælger noget), slette udgåede vare osv.

Et program kan også hav behov for at hente data ud af databasen f.eks når en kasse apparat bipper en stregkode. så bruger programet SQL til at spørge database om prisen for varen med den streg kode, og retter antalet af varen tilbage på lage med 1, og overføre moms beløbet af prisen til firmaets momskonto

SQL benyttes meget i forbindelse med web servere som skal håndtere stor database af bruger, deres point, deres spøgsmål og tips, links til højre og ventre osv.

Der findes forskellige SQL programmer. MS SQL, accses og og den tippet var gældende for nemmlig MySQL

så vis du ikke benyter MySQL til noget på din PC skal du ikke gøre noget.

De fejl der blev fundet ved MySQL var dels på Klient dellen (kasseapparatet) og dels på serversiden (compteren supermarkets baglokale). Ved Denial_of_Service mens groft sagt at der er optaget. Konceptet med databasen er at flere klienter (kasseapparter) skal have adgang til de samma data, helst hele tiden. Men hvis eksepelvis en klient spørger serveren om noget den ikke kan svare på og serveren ikke kan komme vidre med den næste klient før den første klient har accepteret svaret fra serveren ( som den aldrig kan få) så har vi baladen !

Adggang som root-bruger har disponenten af supermarket så at han kan ændre på alt (rod-nivuea og op efter) men kassedamen burde ikke have ret til at ændre for eksemple, moms procenten fra sit kasse apparat !

Det var så min lille allround onceover mini A-Z
håber på du fik ideen.

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-12-02 14:33

Min fejl

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 19-12-02 14:40

Hey Mone!

Jeg vil ikke komme med en alt for lang og teknisk forklaring, men jeg kan sige dig at du kun skal være bekymret hvis du laver hjemmesider... Hvis du ikke har din egen hjemmeside, skal du ikke være urolig, men har du en hjemmeside, og bruger du det såkaldte MySQL database program, ja så skal du nok nærlæse teksten, evt. få en til at "oversætte" den for dig =)

MVH Ostemanden

Kommentar
Fra : olefabricius

Dato : 19-12-02 19:12

Min hyldest til Master_of_Kefir,endelig en forkl der giver en mening for mindre kloge
Mvh Ole

Godkendelse af svar
Fra : Mone

Dato : 21-12-02 16:08

Hej KeFir.

Tak for svaret, en rigtig god måde at forklare noget på
til en "klovn" som mit, for handle, det kan jeg da finde
ud af.

Venlig hilsen
Og rigtig
GOD JUL TIL ALLE
Mone

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 21-12-02 16:10

UPS.: Stavefejl igen.

MIT= MIG
SORRY

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 14:04

On Thu, 19 Dec 2002 12:27:23 GMT, Mone <Mone.news@kandu.dk> wrote:

[Kandu.dk indlæg]

Hrm, fik mit tidligere indlæg ikke gjort op med problemet?

--
Jesper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 15:42

In article <slrnb03gto.hb2.jlouis@pc-063.diku.dk>, Jesper Louis Andersen wrote:
> On Thu, 19 Dec 2002 12:27:23 GMT, Mone <Mone.news@kandu.dk> wrote:
>
> [Kandu.dk indlæg]
>
> Hrm, fik mit tidligere indlæg ikke gjort op med problemet?

Jeg tror et killfilter på kandu.dk indlæg gavner mere end det skader.

--
Med venlig hilsen
Bo Simonsen

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 22-12-02 12:15

Til Jesper

Undskyld, men jeg ved ikke rigtig hvad du mener.

Meeeen, jeg er jo heller ikke "for klog".
Men jeg kan ikke se at du har skrevet noget til dette indlæg, Hrmmm !!!!!!!!

Er det nu de der point det hele handler om igeeeeeen?? Næste gang jeg
vil spørge om noget, så tror jeg kun jeg sætter 1 point, for så er der jo
ikke så meget at slås om vel??

Så op med humøret, det er snart JUL Det kan jo være det bliver dig
der vinder næste gang ik'?

Med venlig
Julehilsen
Mone

(Gid fanden havde de piont)
Undskyld, jeg ved godt man ikke må bande.
Men de er da kun til besvær og ufred.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 00:23

Mone wrote:

> Zonker har været så rar at lave dette tip
>
> http://www.kandu.dk/dk/tip/2548

Hvis du vil have hjælp i nyhedsgrupperne, vil det hjælpe meget hvis du
rent faktisk skriver hvad dit problem er. Jeg har ikke tænkt mig at blive
registreret på et tilfældigt websted blot for at vide hvad "zonker" har
skrevet på et tilfældigt websted.

Hvis du vil vide mere om nyhedsgrupper, kan du med fordel kikke lidt på:

<URL: http://usenet.dk >

Jeg gætter på, ud fra overskriften på websiden, at problemet drejer sig
om mysql, spørgsmål om databaser stilles bedst i nyhedsgruppen
<URL: news:dk.edb.database >, læs eventuelt mere om gruppen her:

<URL: http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.database >
--
Fix Outlook Express 5.*. Nu med emoticons, _understreget_,/skråtstillet/
og *fed* tekst: <URL: http://flash.to/oe-quotefix >

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 25-12-02 18:00

"Peder Vendelbo Mikkelsen" skrev d. 23-12-02 00:23 dette indlæg :
> Mone wrote:
>
> > Zonker har været så rar at lave dette tip
> >
> > http://www.kandu.dk/dk/tip/2548
>
> Hvis du vil have hjælp i nyhedsgrupperne, vil det hjælpe meget hvis du
> rent faktisk skriver hvad dit problem er. Jeg har ikke tænkt mig at blive
> registreret på et tilfældigt websted blot for at vide hvad "zonker" har
> skrevet på et tilfældigt websted.
>
> Hvis du vil vide mere om nyhedsgrupper, kan du med fordel kikke lidt på:
>
> <URL: http://usenet.dk >
>
> Jeg gætter på, ud fra overskriften på websiden, at problemet drejer sig
> om mysql, spørgsmål om databaser stilles bedst i nyhedsgruppen
> <URL: news:dk.edb.database >, læs eventuelt mere om gruppen her:
>
> <URL: http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.database >
> --
> Fix Outlook Express 5.*. Nu med emoticons, _understreget_,/skråtstillet/
> og *fed* tekst: <URL: http://flash.to/oe-quotefix >

Til Peder Vendelbo Mikkelsen.

Jeg syntes at du lyder som om du er meget sur på mig, men du må meget undskyld, for jeg forstår altså ikke hvad det er jeg har gjort forkert.

Jeg lagde henvisningen ind, fordi det var et *tip* fra Zonker, og det kan jeg jo ikke hverken spørge eller svare på vel? eller kan jeg?? for så må du da meget gerne fortælle mig hvordan man gør det.

Og så vil jeg da meget gerne at du fortæller mig *hvad* det er jeg har gjort så *forkert*, istedet for at henvise mig til *Usenet*, eller også fortælle mig præcis *hvor* i Usenet du vil have mig til at kigge, så jeg kan finde ud af hvad det er der er så *slemt*. Jeg har aldrig været ude for dette før, og jeg kan jo også se, at *jer* der *skælder* mig ud åbenbart ikke *kun* er her på kandu, menn åbenbaret på Usenet eller noget andet, er det korrekt??

Så hvis det jeg har gjort er *så forfærdeligt*, så siger jeg da så meget *undskyld* , og håber at I er kommet i julehumør, så jeg kan blive tilgivet.

Venlig hilsen
en lidt og forvirret
Mone

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 25-12-02 18:08

Lige et lille tillæg.
Det ser jo ud som om jeg er sur, men det er jeg ikke, det skulle have været en der var ked af det, men det kan jeg åbenbart *heller* ikke finde ud af, så min overskrift *ikke for klog* den er jo go' nok ik'?? ;)

Vi kan jo ikke være lige kloge allesammen, og det er blandt andet derfor jeg er her på kandu, for at prøve at blive bare en smuuuullle klogere, men vi må jo se om det lykkes :-/

Venlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 18:31

Mone wrote:
> Jeg syntes at du lyder som om du er meget sur på mig, men du må meget
> undskyld, for jeg forstår altså ikke hvad det er jeg har gjort forkert.

Du henviser til et system vi er trætte af stiller "dumme" spørgsmål af
mennesker der ikke gider bruge tid på at formulere deres spørgsmål, så
man kan hjælpe dem.

Endvidere kræver det for at hjælpe dig at vi registerer os i systemet og
at du forklarer hvad problemet er.

Derefter kan du ikke finde ud af at klippe det overflødige væk i dine svar.

Læs venligst de link der bliver refereret til, specielt følgende kan
anbefaldes,

http://usenet.dk/netikette/essentiel.html

http://usenet.dk/netikette/debatteknik.html

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Kunst? http://www.firewallmonkeys.com/songs/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 18:53

On Wed, 25 Dec 2002 16:58:22 GMT, Mone <Mone.news@kandu.dk> wrote:
> Til Peder Vendelbo Mikkelsen.

Så vil jeg svare

> Jeg syntes at du lyder som om du er meget sur på mig, men du må meget
> undskyld, for jeg forstår altså ikke hvad det er jeg har gjort forkert.

Det er ikke dig, der gør noget forkert. Problemet er at kandu.dk sender
spørgsmål videre til usenet, hvor man som regel diskuterer problemerne
istedet for at få hurtige svar på et givet spørgsmål. Vi er efterhånden
et par stykker der er trætte af den politik.

> Jeg lagde henvisningen ind, fordi det var et *tip* fra Zonker, og det
> kan jeg jo ikke hverken spørge eller svare på vel? eller kan jeg?? for
> så må du da meget gerne fortælle mig hvordan man gør det.

Steder man skal registrere sig er noget skidt. Hvis du vil have det
bedste svar må du gøre informationen offentlig tilgængelig. Sådan
fungerer kandu.dk desværre ikke.

> Og så vil jeg da meget gerne at du fortæller mig *hvad* det er jeg har
> gjort så *forkert*, istedet for at henvise mig til *Usenet*, eller også
> fortælle mig præcis *hvor* i Usenet du vil have mig til at kigge, så jeg
> kan finde ud af hvad det er der er så *slemt*. Jeg har aldrig været ude
> for dette før, og jeg kan jo også se, at *jer* der *skælder* mig ud
> åbenbart ikke *kun* er her på kandu, menn åbenbaret på Usenet eller
> noget andet, er det korrekt??

Hids dig ned. Spis et stykke chokolade. Det smager godt ;)

> Så hvis det jeg har gjort er *så forfærdeligt*, så siger jeg da så meget
> *undskyld* , og håber at I er kommet i julehumør, så jeg kan blive
> tilgivet.

--
Jesper

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 25-12-02 19:41

"Christian E. Lysel" skrev d. 25-12-02 18:31 dette indlæg :
>
> Du henviser til et system vi er trætte af stiller "dumme" spørgsmål af
> mennesker der ikke gider bruge tid på at formulere deres spørgsmål, så
> man kan hjælpe dem.

Du må da meget undskyld at jeg eksisterer.
>
> Endvidere kræver det for at hjælpe dig at vi registerer os i systemet

Jamen det er da ikke noget jeg har fundet på vel??

> at du forklarer hvad problemet er.

Ja, det har jeg forstået nu, så jeg *skal nok* skrive det næste gang,. OK.

> Derefter kan du ikke finde ud af at klippe det overflødige væk i dine svar.

Jo, det kan jeg godt, men *jeg syntes* at det hele skulle med, og hvis ikke du har lyst til at læse det, så kan du jo springe det over. Der stod jo det var til Peder Vendelbo Mikkelsen. >
>
> Læs venligst de link der bliver refereret til, specielt følgende kan
> anbefaldes,

Ja, ja, jeg skal nok *venligst* gøre det.
>
> http://usenet.dk/netikette/essentiel.html
>
> http://usenet.dk/netikette/debatteknik.html
>
Kun dem ik'?? hmm :-/
> --
> Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/
>
> Kunst? http://www.firewallmonkeys.com/songs/

Hvad skal jeg så gøre med dem her ??

Venlig hilsen *en der stiller dumme spørgsmål, som du/I er træt af*
Mone

Det er da lidt ærgeligt, at vi "dumme" skal sættes i bås, fordi vi nu
engang ikke er så kloge som du/I. Har du *aldrig* været ny til det
her???

Fortsat god jul, *trods* alt

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 25-12-02 19:49

"Jesper Louis Andersen" skrev d. 25-12-02 18:53 dette indlæg :
> On Wed, 25 Dec 2002 16:58:22 GMT, Mone <Mone.news@kandu.dk> wrote:

> Så vil jeg svare

Tak, det var rigtig dejligt med en person der er helt menneskelig
>
> Hids dig ned. Spis et stykke chokolade. Det smager godt ;)
>
Jeg er helt nede, og chokoladen smagte uhm.
> --
> Jesper

Mone
Fortsat God Jul
Og Godt Nytår

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 20:59

"Mone" <Mone.news@kandu.dk> writes:

> Det er da lidt ærgeligt, at vi "dumme" skal sættes i bås, fordi vi nu
> engang ikke er så kloge som du/I. Har du *aldrig* været ny til det
> her???

Prøv at læse: http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/smart-questions.html

Man kan godt formulere et spørgsmål godt selv om man er "dum".

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 21:41

Mone wrote:
> Du må da meget undskyld at jeg eksisterer.

Hvad har det med sagen at gøre?

>>Endvidere kræver det for at hjælpe dig at vi registerer os i systemet
> Jamen det er da ikke noget jeg har fundet på vel??

Nej, men du linker til systemet.

> Ja, det har jeg forstået nu, så jeg *skal nok* skrive det næste gang,.
> OK.

Dejligt.

>>Derefter kan du ikke finde ud af at klippe det overflødige væk i dine
> svar.
>
> Jo, det kan jeg godt, men *jeg syntes* at det hele skulle med, og hvis
> ikke du har lyst til at læse det, så kan du jo springe det over. Der
> stod jo det var til Peder Vendelbo Mikkelsen. >

En af idéerne i netnews er at indlæg referere til deres tråd, således er
det ikke nødvendigt at inkl. alt fra et tidligere indlæg, da det er
underforstået hvilken indlæg du svarer på.

Endvidere er det naivt at skrive til enkelt personer i et et system hele
Internet har adgang til.

>>Kunst? http://www.firewallmonkeys.com/songs/
> Hvad skal jeg så gøre med dem her ??

Små søde sikkerhedssange i en signatur, har ikke noget med indlægene at
gøre.

> Det er da lidt ærgeligt, at vi "dumme" skal sættes i bås, fordi vi nu
> engang ikke er så kloge som du/I. Har du *aldrig* været ny til det

Jeg eller andre her, har på intet tidspunkt skrevet du er dum eller sat
dig i bås, udover dig selv.

> her???

Jo,
http://groups.google.com/groups?selm=199410051618.AA23020%40embla.diku.dk

Det var dengang jeg troede netnews var en mailing liste :)

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Kunst? http://www.firewallmonkeys.com/songs/

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 25-12-02 22:27

"Christian E. Lysel" skrev d. 25-12-02 18:31 dette indlæg :

> Læs venligst de link der bliver refereret til, specielt følgende kan
> anbefaldes,
>
> http://usenet.dk/netikette/essentiel.html
>
> http://usenet.dk/netikette/debatteknik.html
>
Nu har jeg været inde og læse lidt på Usenet, som du *venligst* bad mig om, og der står jo mange gode ting, både vedr. det ene og det andet, bl.a. faldt jeg over dette.

"Stil uddybende spørgsmål.
Gode, uddybende spørgsmål kan lære både *spørgeren* og resten af nyhedsgruppen en masse om at stille *gode spørgsmål*. Forsøg at gøre *dårlige spørgsmål gode* og interessante, og husk at *alle har været nybegyndere engang*."

"Der skal være plads til alle.
Man må ikke glemme, at folk på Usenet er meget forskellige. Vi har forskellig uddannelse, alder, erfaring og baggrund - og der skal helst være *plads til os alle*. Uanset om vi er gode til at stave og udtrykke os på skrift eller ej". Og uanset hvor længe vi har været på Usenet. Derfor er *overbærenhed og forståelse også vigtigte elementer* i debatterne, hvis alle skal høres, forstås og tages alvorligt. Undlad at kommentere sdavefegl. Selv på Usenet kan der smutte et bogstav.

"Kværulanter
Desværre findes der kværulanter, pedanter, kradsbørster og folk der kun er ude på at genere hinanden mange steder. De bruger en bestemt teknik - sikkert ofte ubevidst - for at ophidse deres medskribenter, så der kan komme gang i mudderkastningen.

Af en eller anden grund, kan de ikke særlig godt lide ret mange af deres medskribenter, og søger ofte kun efter noget at brokke sig over. Ydermere er de ofte totalt uimodtagelige for gode argumenter, som de drevent undgår at tage stilling til. Man kan diskutere og diskutere og diskutere med den type mennesker, uden at komme et skridt videre

Ja jeg er jo ikke nået det hele igennem endnu. Men der står altså både om hvordan man skal stille spørgsmål, og om *hvordan* man skal opfører sig over for andre mennesker, så måske du også selv lige skulle tage en kig derind en af dagene, for nu
har jeg jo været der.

Og så ikke et ord mere fra min side på dette spørgsmål. Men tak til jer der *ikke* blev vrede, og gav mig et svar trods alt, både på det oprindelige spørgsmål, hvor jeg nu har fundet ud af, at det eneste jeg har gjort forkert er at jeg har skrevet Zonkers *tip* ind som henvisning, og til Jesper som gav mig en forklaring på *hvad* det var jeg havde gjort forkert.

Jeg er da blevet en del klogere, og må hellere passe på fremover.

Fortsat god jul til alle
Venlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 25-12-02 22:51

Glemte noget.

Bolden og manden.
Det er almindeligt, at folk finder det o.k. at sparke til bolden - *ikke til manden* - i en diskussion. Det er også den rigtige indstilling, så længe *bolden er emnet*. Når bolden er en skribents meninger, tanker eller følelser, får det karakter af, at det er skribentens indstilling og væremåde og dermed *skribenten man går efter*. Tænk over det.

Naiv eller ej, dette står også på Usenet.

Indlæg der henvender sig til enkeltpersoner.
Med ovenstående være ikke sagt, at man* ikke kan henvende sig personligt til hinanden i nyhedsgrupperne. Så længe det er på en positiv måde, gør det normalt intet*. Dog skal man altid overveje, hvornår det er tid til at gå over til privat email. Indlæggene i nyhedsgrupperne skal helst have almen interesse.

Og så skal jeg ikke forstyrre mere.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-02 00:13

Mone wrote:
>
> Jeg lagde henvisningen ind,

Jeg prøvede den men fik blot en fejlmelding.

> fordi det var et *tip* fra Zonker, og det
> kan jeg jo ikke hverken spørge eller svare på vel? eller kan jeg?? for
> så må du da meget gerne fortælle mig hvordan man gør det.

Det kan jeg ikke besvare uden at have set siden.

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid på usenet.
For sending spam use mailto:aaarep@daimi.au.dk
Hvem er fjenden i Aalborg?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-02 01:34

Mone skrev:

> Til Peder Vendelbo Mikkelsen.

Det er bedre at benytte email, hvis du vil i personlig kontakt med mig.

> Jeg syntes at du lyder som om du er meget sur på mig,

Hvis jeg var sur på dig, havde jeg ikke brugt tid på at forsøge at hjælpe
dig med dit problem, som åbenbart har noget med MySQL at gøre.

> men du må meget undskyld, for jeg forstår altså ikke hvad det er jeg
> har gjort forkert.

På en eller anden måde har du undgået at læse dette:

">> Hvis du vil have hjælp i nyhedsgrupperne, vil det hjælpe meget hvis
>> du rent faktisk skriver hvad dit problem er. Jeg har ikke tænkt mig
>> at blive registreret på et tilfældigt websted blot for at vide hvad
>> "zonker" har skrevet på et tilfældigt websted."

> Jeg lagde henvisningen ind, fordi det var et *tip* fra Zonker, og det
> kan jeg jo ikke hverken spørge eller svare på vel? eller kan jeg?? for
> så må du da meget gerne fortælle mig hvordan man gør det.

Jeg kender ikke til hvad man kan gøre på kandu.dk, jeg har heller ikke
lyst til at bruge tid på at finde ud af det.

Hvis du har et problem med "zonkers" tip, vil det være ret praktisk hvis
du forklarer hvad dit problem er.

> Og så vil jeg da meget gerne at du fortæller mig *hvad* det er jeg har
> gjort så *forkert*, istedet for at henvise mig til *Usenet*,

Du ved det sikkert ikke, men dit indlæg er faktisk havnet i en nyheds-
gruppe og ikke blot på kandu.dk. Se eventuelt tråden her:

<URL:
http://groups.google.com/groups?threadm=vYiM9.6732%24Hl6.734663%40news010.worldonline.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fas_q%3Dikke%2520for%2
520klog%26ie%3DISO-8859-1%26as_ugroup%3Ddk.edb.sikkerhed >

(jeg ved heller ikke hvordan kandu.dk præsenterer det ovennævnte link for
dig. Hvis det ikke er klikbart, kan du kopiere det til adresselinien i
din browser)

> eller også fortælle mig præcis *hvor* i Usenet du vil have mig til at
> kigge,

Du har tilsyneladende et problem med MySQL, det er en database. Der er
oprettet en nyhedsgruppe som udelukkende har med databaser at gøre, dette
forklarede jeg i mit svar til dig, sådan:

">> Jeg gætter på, ud fra overskriften på websiden, at problemet drejer
>> sig om mysql, spørgsmål om databaser stilles bedst i nyhedsgruppen
>> <URL: news:dk.edb.database >, læs eventuelt mere om gruppen her:
>>
>> <URL: http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.database >"

> så jeg kan finde ud af hvad det er der er så *slemt*.

Du beder om hjælp til at løse et problem, men du forklarer ikke hvad
problemet er.

> Jeg har aldrig været ude for dette før,

Dette indlæg minder ellers meget om en tidligere lignende situation:

<URL: http://groups.google.com/groups?selm=n4sI9.61638%24HU.4283884%40news010.worldonline.dk >

> og jeg kan jo også se, at *jer* der *skælder* mig ud åbenbart ikke
> *kun* er her på kandu,

Vi skælder dig ikke ud og vi er (jeg er i alt fald ikke) overhovedet ikke
på kandu.dk. Kandu.dk er en, efter min mening, ret ringe webbaseret ud-
gave af nyhedsgrupperne.

> menn åbenbaret på Usenet eller noget andet, er det korrekt??

Ja, vi er "på" usenet gennem en newsreader (som f.eks. Outlook Express,
Netscape Communicator, Forte Agent eller Gnus).

> Så hvis det jeg har gjort er *så forfærdeligt*, så siger jeg da så
> meget *undskyld*

Mit ærinde er ikke at få en undskyldning, det er snarere at du forklarer
hvad dit problem er og eventuelt at lokke dig til at anvende nyheds-
grupperne på en anden måde end du gør nu.

Hvis du har installeret f.eks. Outlook Express, vil du kunne læse denne
nyhedsgruppe gennem den, ved at klikke på dette link (hvis Outlook
Express er opsat til at benytte en newsserver):

<URL: news:dk.edb.sikkerhed >

Hvis du ikke har opsat dit program til at benytte en newsserver, kan du
i stedet anvende dette link (med mindre jeg har skrevet linket forkert):

<URL: news//:sunsite.dk:119/dk.edb.sikkerhed >

Da det automatisk opsætter programmet til at anvende sunsite.dk og deref-
ter indlæser indholdet af nyhedsgruppen dk.edb.sikkerhed.

dk.edb.database kan indlæses på samme måde:

<URL: news//:sunsite.dk:119/dk.edb.database >
--
Fix Outlook Express 5.*. Nu med emoticons, _understreget_,/skråtstillet/
og *fed* tekst: <URL: http://flash.to/oe-quotefix >

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-02 00:11

Martin Schultz skrev:

> Prøv at læse: http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/smart-questions.html

Den findes også på dansk:

<URL: http://www.usenet.dk/netikette/udvdebatteknik.html >
--
Fix Outlook Express 5.*. Nu med emoticons, _understreget_,/skråtstillet/
og *fed* tekst: <URL: http://flash.to/oe-quotefix >

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 26-12-02 21:52

"Kasper Dupont" skrev d. 26-12-02 00:13 dette indlæg :
> Mone wrote:
> > > > Jeg lagde henvisningen ind,
>
> Jeg prøvede den men fik blot en fejlmelding.

Den er her, jeg fik ikke nogen fejlmelding.

Fra : zonker Send til en ven Dato : 18-12-02 16:25
Tip : "Så er den gal igen - Huller i MySQL Database"
Der er fundet fire huller i den kendte open source-database MySQL. Det ene hul kan give angribere fuld adgang over en server.
Kig her for artiklen :
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3944

>
> > fordi det var et *tip* fra Zonker, og det
> > kan jeg jo ikke hverken spørge eller svare på vel? eller kan jeg?? for
> > så må du da meget gerne fortælle mig hvordan man gør det.
>
> Det kan jeg ikke besvare uden at have set siden.

>
> --
> Kasper Dupont -- der bruger for meget tid på usenet.
> For sending spam use mailto:aaarep@daimi.au.dk
> Hvem er fjenden i Aalborg?

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 26-12-02 22:01

"Peder Vendelbo Mikkelsen" skrev d. 26-12-02 01:34 dette indlæg :
>
> Mone skrev
> > Jeg har aldrig været ude for dette før,
>
> Dette indlæg minder ellers meget om en tidligere lignende situation:
>
> <URL: http://groups.google.com/groups?selm=n4sI9.61638%24HU.4283884%40news010.worldonline.dk >

Ja måske, har lagt det i en forkert gruppe, hvilket jeg også understreger at jeg *måske* har, men jeg bliver da behandlet som et menneske. Og der bliver talt
pænt til mig. Så jeg syntes ikke *helt* man kan sammenligne de 2 ting.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-12-02 00:19

Mone skrev:

> Den er her, jeg fik ikke nogen fejlmelding.

> Fra : zonker Send til en ven Dato : 18-12-02 16:25
> Tip : "Så er den gal igen - Huller i MySQL Database"
> Der er fundet fire huller i den kendte open source-database MySQL. Det
> ene hul kan give angribere fuld adgang over en server.
> Kig her for artiklen :
> http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3944

Ok, fint nok. Hvilket problem har du med at "zonker" henviser til en
artikel om sikkerhedsfejl i MySQL?
--
Fix Outlook Express 5.*. Nu med emoticons, _understreget_,/skråtstillet/
og *fed* tekst: <URL: http://flash.to/oe-quotefix >

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-12-02 01:55

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> writes:

> Ok, fint nok. Hvilket problem har du med at "zonker" henviser til en
> artikel om sikkerhedsfejl i MySQL?

Som Mone oprindeligt sagde: Han er i tvivl om hvorvidt
sikkerhedshullet berører ham.

For at svare på det behøver vi naturligvs mange flere informationer
om hvordan Mone bruger MySQL.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-12-02 01:57

Mone wrote:
>
> http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3944

Jeg var nødt til at slå ECN fra for at overhovedet komme
i kontakt med serveren.

Og så lige et par kommentarer til artiklen:

> og et af hullerne kan give angribere adgang som root-bruger

Mon ikke det forudsætter at MySQL kører som root? Og det
ville da være en dum idé at gøre.

> MySQL AB opfordrer alle brugere af databasen til at opdatere
> til den nye version

Den del er rimelig klar. Er der mere at sige?

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid på usenet.
For sending spam use mailto:aaarep@daimi.au.dk
for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 27-12-02 04:11

"Kasper Dupont" skrev d. 27-12-02 01:57 dette indlæg :
> Mone wrote:
> >
> > http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3944
>
> Jeg var nødt til at slå ECN fra for at overhovedet komme
> i kontakt med serveren.
>
> Og så lige et par kommentarer til artiklen:
>
> > og et af hullerne kan give angribere adgang som root-bruger
>
> Mon ikke det forudsætter at MySQL kører som root? Og det
> ville da være en dum idé at gøre.

Det ved jeg ikke, for jeg ved ikke hvad det betyder.
>
> > MySQL AB opfordrer alle brugere af databasen til at opdatere
> > til den nye version
>
> Den del er rimelig klar.

Ikke for mig!!!, Hvorfor tror du min overskrift hedder "ikke for klog"??

Er der mere at sige?

Ja, hvis nu I havde læst hvad jeg skrev, istedet for at gå så meget op i
at jeg har henvist til "Zonkers" indlæg, så ville I jo nok finde ud af, at jeg
overhovedet ikke ved hvad det går ud på, så derfor mit spørgsmål. Og at
det skulle give så mange problem, det vidste jeg altså *heller ikke* jeg
er et ganske almindeligt menneske, som gerne vil *prøve* at finde ud af
det.
Men jeg tror jeg holder mig væk fra denne gruppe fremover, for jeg føler
mig bestemt ikke særlig velkommen. Det er godt nok ærgeligt, for det er
jo netop her man kunne få nogle ting at vide om dette medie, men sådan
skal det altså ikke være. Hvor er det trist at fordi man ikke har et professorrat
udi IT - bios - MySWQL - bundkort og hvad det ellers hedder, så skal man
ikke træde alt for meget ved siden af.

Her er *mit problem*
Meeeen mit problem er, (som overskriften lyder) at jeg ikke er
"for klog" mht. alt det teknik og de mange forskellige EDB
udtryk, så nu sidder jeg her og bliver helt nervøs, for er der noget
jeg skal gøre, for at der ikke går noget galt for mig på min PC??

i>
> --
> Kasper Dupont -- der bruger for meget tid på usenet.
> For sending spam use mailto:aaarep@daimi.au.dk
> for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-12-02 05:52

"Mone" <Mone.news@kandu.dk> writes:

> "Kasper Dupont" skrev d. 27-12-02 01:57 dette indlæg :
> > Mone wrote:
> > > MySQL AB opfordrer alle brugere af databasen til at opdatere
> > > til den nye version
> >
> > Den del er rimelig klar.
>
> Ikke for mig!!!, Hvorfor tror du min overskrift hedder "ikke for klog"??

Bruger/kører du et program der hedder MySQL?
- Hvis ja, så opdater det til den nyeste version fra producenten (som
hedder MySQL AB). Det er gratis og kan downloades.
- Hvis nej, så glem alt om sagen, det berører ikke dig.
- Hvis du ikke ved om du kører MySQL, så gør du sandsynligvis ikke.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 27-12-02 08:13

"Lasse Reichstein Nielsen" skrev d. 27-12-02 05:52 dette indlæg :
> "Mone" <Mone.news@kandu.dk> writes:
>
> > "Kasper Dupont" skrev d. 27-12-02 01:57 dette indlæg :
> > > Mone wrote:
> > > > MySQL AB opfordrer alle brugere af databasen til at opdatere
> > > > til den nye version> > >
> > > Den del er rimelig klar.
> >
> > Ikke for mig!!!, Hvorfor tror du min overskrift hedder "ikke for klog"??

> Bruger/kører du et program der hedder MySQL?
> - Hvis ja, så opdater det til den nyeste version fra producenten (som
> hedder MySQL AB). Det er gratis og kan downloades.
> - Hvis nej, så glem alt om sagen, det berører ikke dig.
> - Hvis du ikke ved om du kører MySQL, så gør du sandsynligvis ikke.
>
Nej det tror jeg ikke, og jeg har jo faktisk også fået er svar på mit
spørgsmål inden al denne ballade startede. Så jeg accepterede svaret
og så troede jeg jo at det var ude af verden. Men så var det der var
en der blev (i mine øjne) sur , og skrev hvad der var galt med det svar
han havde givet, men jeg kunne jo ikke se svaret her, og det skrev jeg
så også. Og så kan det nok være at lavinen rullede. Så jeg må sige at
jeg e noget chokeret.

Men du skal have tak for din måde at skrive til mig på, for du har da læst
hvad mit problem var, nemlig at jeg var bange for at der skulle ske noget
på min PC hvis jeg *ikke* foretog mig noget.

Jeg har nu slettet alle mine abonneringer vedr.: PC, hardware, software osv. så
der bliver ikke mere vrøvl med mig. Så kan jeg jo bare en gang imellem gå ind og
kigge i gruppen og se om der er noget jeg kan få noget ud af. Men vil lige sige, at jeg stadig har bedt om e-mail på dette indlæg.

Med venlig hilsen
Mone
Pas godt på jer selv for der
er ingen andre der gør det.

> /L
> --
> Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 27-12-02 10:56

"Lasse Reichstein Nielsen" skrev d. 27-12-02 01:55 dette indlæg :
> "Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> writes:
>
> > Ok, fint nok. Hvilket problem har du med at "zonker" henviser til en
> > artikel om sikkerhedsfejl i MySQL?
>
> Som Mone oprindeligt sagde: Han er i tvivl om hvorvidt
> sikkerhedshullet berører ham.

Hun lasse jeg er en hun og ikke en han , men hvor skulle du også vide det fra, men pyt nu med dte. For det du skriver, var netop lige præcis det jeg bange for.

For at svare på det behøver vi naturligvs mange flere informationer
> om hvordan Mone bruger MySQL.
>
Det ville jeg jo også gerne have givet jer, hvis jeg havde vidst hvad det
var jeg talte om, så hellere sætte et link ind, hvor en der har meget mere
forstand på det end jeg har ik'?

Venlig hilsen
fortsat god søndag
Mone

> /Lv
> --
> Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-12-02 14:10

Mone wrote:
> Det ville jeg jo også gerne have givet jer, hvis jeg havde vidst hvad
> det
> var jeg talte om, så hellere sætte et link ind, hvor en der har meget
> mere
> forstand på det end jeg har ik'?

Hvilken version af MySQL kører du med?

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Kunst? http://www.firewallmonkeys.com/songs/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-12-02 14:11

Mone wrote:
> Nu har jeg været inde og læse lidt på Usenet, som du *venligst* bad mig
> om, og der står jo mange gode ting, både vedr. det ene og det andet,
> bl.a. faldt jeg over dette.
>
> "Stil uddybende spørgsmål.
> Gode, uddybende spørgsmål kan lære både *spørgeren* og resten af
> nyhedsgruppen en masse om at stille *gode spørgsmål*. Forsøg at gøre
> *dårlige spørgsmål gode* og interessante, og husk at *alle har været
> nybegyndere engang*."

Godt, hvad er dit spørgsmål?

> "Der skal være plads til alle.
> Man må ikke glemme, at folk på Usenet er meget forskellige. Vi har
> forskellig uddannelse, alder, erfaring og baggrund - og der skal helst
> være *plads til os alle*. Uanset om vi er gode til at stave og udtrykke
> os på skrift eller ej". Og uanset hvor længe vi har været på Usenet.
> Derfor er *overbærenhed og forståelse også vigtigte elementer* i
> debatterne, hvis alle skal høres, forstås og tages alvorligt. Undlad at
> kommentere sdavefegl. Selv på Usenet kan der smutte et bogstav.

Godt, hvad er dit spørgsmål?

> "Kværulanter
> Desværre findes der kværulanter, pedanter, kradsbørster og folk der kun
> er ude på at genere hinanden mange steder. De bruger en bestemt teknik -
> sikkert ofte ubevidst - for at ophidse deres medskribenter, så der kan
> komme gang i mudderkastningen.
>
> Af en eller anden grund, kan de ikke særlig godt lide ret mange af deres
> medskribenter, og søger ofte kun efter noget at brokke sig over.
> Ydermere er de ofte totalt uimodtagelige for gode argumenter, som de
> drevent undgår at tage stilling til. Man kan diskutere og diskutere og
> diskutere med den type mennesker, uden at komme et skridt videre

Godt, hvad er dit spørgsmål?

> Ja jeg er jo ikke nået det hele igennem endnu. Men der står altså både
> om hvordan man skal stille spørgsmål, og om *hvordan* man skal opfører
> sig over for andre mennesker, så måske du også selv lige skulle tage en
> kig derind en af dagene, for nu
> har jeg jo været der.

> Og så ikke et ord mere fra min side på dette spørgsmål. Men tak til jer
> der *ikke* blev vrede, og gav mig et svar trods alt, både på det
> oprindelige spørgsmål, hvor jeg nu har fundet ud af, at det eneste jeg
> har gjort forkert er at jeg har skrevet Zonkers *tip* ind som
> henvisning, og til Jesper som gav mig en forklaring på *hvad* det var
> jeg havde gjort forkert.

Du har stadigvæk ikke svaret hvad dit problem går ud på!

> Jeg er da blevet en del klogere, og må hellere passe på fremover.

Start med at beskrive dine spørgsmål, således at svareren kan svarer ud
fra dit indlæg og ikke et 3. system man først skal registere dig i.

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Kunst? http://www.firewallmonkeys.com/songs/

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 27-12-02 14:39

"Christian E. Lysel" skrev d. 27-12-02 14:11 dette indlæg :
> Godt, hvad er dit spørgsmål?

er der noget
jeg skal gøre, for at der ikke går noget galt for mig på min PC??
>
> > Godt, hvad er dit spørgsmål?

er der noget
jeg skal gøre, for at der ikke går noget galt for mig på min PC??

>
>> Godt, hvad er dit spørgsmål?

er der noget
jeg skal gøre, for at der ikke går noget galt for mig på min PC??
>
>>
> Du har stadigvæk ikke svaret hvad dit problem går ud på!

er der noget
jeg skal gøre, for at der ikke går noget galt for mig på min PC??
>
>> Start med at beskrive dine spørgsmål, således at svareren kan svarer ud
> fra dit indlæg og ikke et 3. system man først skal registere dig i.

Jeg ved ved gud ikke hvad jeg har gjort dig, når du bliver ved med at køre rundt i det link. Jeg kan jo ikke vide at det skal igennem 3 systemer, hvor skulle jeg vide det fra. Og iøvrigt, så var spørgsmålet besvaret og lukket da alt det her begyndte,
og dem der gav mig svar inden I kom ind, de har da ikke klaget over linket.

Og nu har jeg ikke lyst til at undskylde mere, for det vil I jo ikke accepterer alligevel. Men få andre (mig) til at føle mig som en "komplet idiot), det er åbenbart noget I syntes om. Det må være dejligt at vide så meget om det hele, så man rigtig kan fører sig frem og få sådan en som mig "helt ned med nakken".

Jeg håber du har det rigtig godt med dig selv, og forsat god dag.

Med venlig hilsen
Den "duknakkede"
Mone

> Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/
>
> Kunst? http://www.firewallmonkeys.com/songs/
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-12-02 15:03

Mone wrote:
> "Christian E. Lysel" skrev d. 27-12-02 14:11 dette indlæg :
>> Godt, hvad er dit spørgsmål?
>
> er der noget
> jeg skal gøre, for at der ikke går noget galt for mig på min PC??
>>
>>> Godt, hvad er dit spørgsmål?
>
> er der noget
> jeg skal gøre, for at der ikke går noget galt for mig på min PC??
>
>>
>>> Godt, hvad er dit spørgsmål?
>
> er der noget
> jeg skal gøre, for at der ikke går noget galt for mig på min PC??
>>
>>>
>> Du har stadigvæk ikke svaret hvad dit problem går ud på!
>
> er der noget
> jeg skal gøre, for at der ikke går noget galt for mig på min PC??
>>

Jeg har en fornemmelse af at der nu bliver dømt 'Troll'.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-12-02 15:45

Mone wrote:
>>>Godt, hvad er dit spørgsmål?
> er der noget
> jeg skal gøre, for at der ikke går noget galt for mig på min PC??

Det er ikke et spørgsmål jeg kan svarer på.

Du mangler at forklarer hvad

>>Du har stadigvæk ikke svaret hvad dit problem går ud på!

> er der noget
> jeg skal gøre, for at der ikke går noget galt for mig på min PC??

Det er ikke en beskrivelse af problemet.

>>Start med at beskrive dine spørgsmål, således at svareren kan svarer ud
>>fra dit indlæg og ikke et 3. system man først skal registere dig i.

> Jeg ved ved gud ikke hvad jeg har gjort dig, når du bliver ved med at
> køre rundt i det link. Jeg kan jo ikke vide at det skal igennem 3

Intet, ud over at undlade at stille spørgsmålet så det kan forståes.

> systemer, hvor skulle jeg vide det fra. Og iøvrigt, så var spørgsmålet
> besvaret og lukket da alt det her begyndte,
> og dem der gav mig svar inden I kom ind, de har da ikke klaget over
> linket.

I denne tråd har du ikke bekrevet dit miljø og hvad problemet angiveligt
skal være i dette.

Jeg kan dog i andre tråde se at det drejer som en MySQL server, uden
angivelse af på hvilken platform, hvilken version eller opsætning.

> Og nu har jeg ikke lyst til at undskylde mere, for det vil I jo ikke
> accepterer alligevel. Men få andre (mig) til at føle mig som en "komplet
> idiot), det er åbenbart noget I syntes om. Det må være dejligt at vide
> så meget om det hele, så man rigtig kan fører sig frem og få sådan en
> som mig "helt ned med nakken".

Den eneste der brugere ordene "idiot", "ikke for klog" og "dum", er dig.

Du ligger for mange følelser i det jeg skriver.

> Jeg håber du har det rigtig godt med dig selv, og forsat god dag.

Nej, jeg har stadigvik ikke kunne hjælpe dig med dit problem.

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Kunst? http://www.firewallmonkeys.com/songs/

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 27-12-02 16:22

"Christian E. Lysel" skrev d. 27-12-02 15:45 dette indlæg :
> Mone wrote:
>
> Den eneste der brugere ordene "idiot", "ikke for klog" og "dum", er dig.
>
Ja, og det er med fuldt overlæg, for jeg startede jo dette spørgsmål med en overskrift (lidt ironisk måske), men jeg syntes ikke du har så meget humor så
det gør noget.

> Du ligger for mange følelser i det jeg skriver.

Det er da meget muligt, men det kunne jo være at jeg *er* et følsomt menneske og ikke kold og nedladende. ik'??
>
> > Jeg håber du har det rigtig godt med dig selv, og forsat god dag.
>
> Nej, jeg har stadigvik ikke kunne hjælpe dig med dit problem.

Jamen det er jeg da ked af at høre. Men jeg har jo fået løst mit problem, og det havde jeg jo inden I kom ind i billedet, er det slet ikke gået op for dig endnu. Det er derfor jeg ikke kan forstå at du bliver veeeeeed med at sige til mig "godt, men hvad er dit problem. Det eneste problem jeg har nu, er at jeg bliver ved med at få nye spørgsmål igen, igen, igen og igen fra dig. Kan det ikke godt stoppe nu, For jeg syntes ærlig talt at det er løbet fuldstændig ud i "ingenting".

Med venlig hilen
Mone
> --
> Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/
>
> Kunst? http://www.firewallmonkeys.com/songs/
>
Je vil også lige sige til dig, at den dag jeg spurgte, "hvad så med disse to link", det var faktisk også for at prøve at være lidt morsom, for jeg vidste da godt at det ikke havde noget med sagen at gøre. Så jeg syntes du skal finde det gode humør frem
og tage en lille spøg for det den er.

Har Julemanden glemt dig i år, for så kan jeg da god forstå at du er men hvis du er rigtig sød, så kan det jo være at han dukker op til næste år ik'?

Venlig hilsen
Mone
Og fortsat god torsdag
(har tidligere skrevet søndag)
men det er jo heller ikke til at
finde ud af i disse tider. vel?

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 27-12-02 16:36

"Bent Fleron" skrev d. 27-12-02 15:03 dette indlæg :
> Mone wrote:
> > "Christian E. Lysel" skrev d. 27-12-02 14:11 dette indlæg :
> >> Godt, hvad er dit spørgsmål?
> >
> > er der noget
> > jeg skal gøre, for at der ikke går noget galt for mig på min PC??
> >>
> > Jeg har en fornemmelse af at der nu bliver dømt 'Troll'.
> --
> Med venlig hilsen Bent Fleron

Hej Bent Fleron.

Tjaaaa, nu må jeg jo til at spørge igen, hvad betyder det når du skriver
"Jeg har en fornemmelse af at der nu bliver dømt "Trold" ?`

Jeg er nemlig reeeet nysgerrig, for hvis man ikke spørger, ja så får man jo ikke noget at vide vel? :()

Med venlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-12-02 18:46

Mone wrote:
> "Bent Fleron" skrev d. 27-12-02 15:03 dette indlæg :
>
> Hej Bent Fleron.
>
> Tjaaaa, nu må jeg jo til at spørge igen, hvad betyder det når du
> skriver "Jeg har en fornemmelse af at der nu bliver dømt "Trold" ?`
>
> Jeg er nemlig reeeet nysgerrig, for hvis man ikke spørger, ja så får
> man jo ikke noget at vide vel? :()
>
Nej *det* har du ret i. Jeg vil dog lige indskyde at jeg har fulgt med i
tråden, - sådan da, eftersom det var 'latin' for mig, men fra mange
tidligere indlæg af Christian E. Lyse, så ved jeg at han formentlig
kunne have hjulpet dig, hvis du havde oplyst ham om de mere indlysende
ting som versionsnummer etc. Jeg skrev ikke "trold" men 'troll'
(sandsynligvis det samme). Som du selv skriver har du jo nu læst en del
ting fra usenet, og der kan du også læse hvad der menes med en 'troll',
men jeg har tilladt mig at plukke et afsnit fra Lotte M's hjemmeside som
bedst kan beskrive en 'troll':

Citat
Pas på drillepinde og kvæulanter
Enkelte personer bruger ikke nyhedsgrupperne for at udveksle viden og
erfaringer, men søger nærmere opmærksomhed, eller ønsker at provokere
til meningsløse diskussioner om ethvert emne.

Erfarne brugere kalder drilledebattører for "trolle". En troll kan snart
ødelægge en god diskussion og derfor vælger erfarne brugere som regel at
ignorere en trolls udgydelser.

Citat slut

Med venlig hilsen Bent Fleron

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-12-02 19:59

-----BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-----
Hash: SHA1

"Mone" <Mone.news@kandu.dk> writes:

>> Du ligger for mange følelser i det jeg skriver.
> Det er da meget muligt, men det kunne jo være at jeg *er* et følsomt
> menneske og ikke kold og nedladende. ik'??

Du har åbenbart læst meget mere kulde og nedladenhed i vist
efterhånden temmeligt mange indlæg, end der har været tiltænkt. Tonen
her i gruppen, såvel som rigtigt mange andre steder, især hvor man
forsøger at diskutere så sagligt som muligt, er sådan, at man som
regel ikke fylder særligt mange eksplicitte venligheder, smilies
osv. i sine indlæg, dog uden at der derfor skal læses nogen særlig
distancetagen i dem. Desuden antages det, at de debatterende har et så
solidt ego, at de kan holde til en irettesættelse uden at de tager det
personligt eller skal pusles om. 'Tag det som end mand(m/k)' er
underforstået, dog dermed ikke sagt, at der ses med venlige øjne på
ubehøvletheder.

Desuden sker det ganske ofte, at man får svar som man spørger, selv
når svaret derved bliver markant mindre brugbart. Hvis der fx er en,
der formulerer et spørgsmål dårligt og tydeligtvis ikke har gidet
sætte sig blot marginalt ind i stoffet, og eksempelvist spørger "kan
jeg sætte min firewall op, så den bliver mere sikker?", så kan
vedkommende regne med et korrekt og totalt ubrugeligt svar som "ja".
Problemet med spørgsmålet er, at spørgeren ikke har læst OSS'en (den
er der allerede blevet linket til flere gange), at han ikke har gidet
søge i gruppen efter de 117 andre gange, spørgsmålet blev besvaret, og
at han har formuleret sit spørgsmål så generelt, at det kun kan læses
som "forklar mig hvordan alt dette virker, og hvad jeg skal gøre".
Sidstnævnte er der i princippet ikke noget i vejen for, hvis man dog
er villig til selv at gøre en indsats, fx "jeg ved ikke noget om xyz,
men vil meget gerne lære noget, så er der nogen, der har nogle gode
referencer til begyndere eller gider at forklare det selv?".

Det lyder måske barskt, men du har reelt set to valgmuligheder: skik
følge eller land fly. Man kan godt være uvidende og 'ikke for klog' og
stadig klare sig fint her i gruppen, men man skal være indstillet på
at følge reglerne, både de skrevne og de uskrevne. De fleste regler er
dog skrevne, og kan læses dels på http://usenet.dk, dels i gruppens
OSS.

Slutteligt skal det siges, at kandu.dk ignoreres konsekvent af visse
personer her i gruppen og ses ned på af mange flere, og med de
erfaringer vi har, er det egentligt også forståeligt nok. Man giver
derfor sig selv den dårligst mulige start ved at sende indlæg gennem
kandu.dk. Trælst, uretfærdigt men sandt.

Håber det hjælper til at forklare, hvad dette er for et sted, og hvad
begyndere skal forvente. (Måske skulle noget lignende i OSS'en.)

Martin

- --
Homepage: http://www.cs.auc.dk/~factotum/
GPG public key: http://www.cs.auc.dk/~factotum/gpgkey.txt
-----BEGIN PGP SIGNATURE-----
Version: GnuPG v1.0.6 (GNU/Linux)
Comment: Using Mailcrypt+GnuPG <http://www.gnupg.org>

iEYEARECAAYFAj4Mov0ACgkQYu1fMmOQldW7eACgtAyE12R7WwpQ20DMkpk7FSKW
T7MAoKQ2rkashZWRwbjLdcKWPQVnDtmQ
=AiRI
-----END PGP SIGNATURE-----

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 27-12-02 23:54

Hej Martin.

Tak for en god saglig og venlig måde at skrive til mig på, og jeg forstår da så udemærket alt hvad du skriver. Og hvis man ikke kan lide kandu, ja så er det da
helt OK, det er jo heller ikke alle der bryder sig om "stegt lever" vel , nå spøg
til side. Undskyld, men jeg kan godt lide humor, så jeg kan godt se ud fra din f
forklaring, at det ikke lige er her man skal udfolde den.

Du skriver, at man får den dårligst mulige start, ved at sende inlæg gennem *kandu*. Men det jeg ikke forstår er, *hvorfor* havner det *her*, for i mine
abonneringer på kandu, har jeg *ikke* krydset af i usenet, så jeg ved slet ikke
hvorfor det havner her, er det virkelig pga. det link jeg har lavet til *Zonkers*
tip, der er skyld i hele denne ballade. Men jeg ser da tit på kandu, at der i et
indlæg er et link til et tidligere tip eller spørgsmål, og hr. Peder Vendelbo Mikkelsen gør det da også her i dette "lille" indslag

Peder Vendelbo Mikkelsen" skrev d. 26-12-02 01:34 dette indlæg :
>

> Jeg har aldrig været ude for dette før,

Dette indlæg minder ellers meget om en tidligere lignende situation:

<URL: http://groups.google.com/groups?selm=n4sI9.61638%24HU.4283884%40news010.wo rldonline.dk >

Så det kan vel ikke være så slemt.

Og som jeg så også har skrevt flere gange tidligere, jeg havde jo fået et svar inden de begyndte at skrive til mig "hvad er dit problem", for da var problemet jo løst. Se Jesper Louis Andersen & Bo Simonsens spørgsmål og efter min mening "lidt nedladende" bemærkninger 19-12-00, men det har jeg jo så nu fundet ud af, at tonen overfor os på kandu, tjaaa, den er åbenbart sådan.

Så her til sidst.:
Vil det sige, at hvis man i sit spørgsmål, på kandu, lægger et link ind med henvisning til enten et tip eller et spørgsmål, som tidligere har været lagt på kandu, så suser det lige ind i usenet også?? For hvis ikke, så har jeg altså ikke fattet noget som helst af det her.

Med venlig hilsen
Mone

hvorfor de pludselig begyndte at skrive i mit indlæg, *efter* jeg havde lukket det.

Er det hele virkelig pga. at jeg har lagt det link ind, hvor Zonkers *tip* strå, er det det der kan ses på usenet, men som sagt tidligere, hvor skulle jeg vide det fra, jeg
ved jo ikke at tingene sådan farer rundt fra den ene nyhedsgruppe til den anden.

Men der er da meget tit nogen som lægger et link ind i et svar på kandu, som henviser til et eller andet, og s

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 28-12-02 00:03

Undskyld, nu fik jeg vist rodet lidt rundt i det, men jeg er snart så forvirret over dette her, så jeg ved ikke hvad.
Nå, men sket er sket, og det kan ikke laves om, så nu håber jeg *virkelig* ikke at jeg også får en over næsen for det.

Mone
sorry