/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar og trådløst internet
Fra : vaxen
Vist : 2567 gange
100 point
Dato : 13-07-06 11:35

Hej med jer!

Jeg har brug for noget god vejledning.

Jeg har lovet min svigermor at finde alt, der skal til for at hun kan få en bærbar computer, der kan gå trådløst på internettet med webspeed...

Jeg har nu fundet en passende bærbar, men jeg har ikke forstand på tilslutning til internettet med sådan et monstrum. Jeg ved, man skal bruge sådan en fin adapter, men ved ikke hvilken. Og gør den det ud for et ethernetkort eller hur?

Desuden ved jeg ikke, hvad TDC fremsender til deres kunder - Men går ud fra, at man skal betale ekstra for trådløs router under alle omstændigheder...

Er der nogen, der eventuelt vil give mig et hint?

Den bærbare, vi har fundet har i øvrigt kun modem og ikke noget internet ethernetkort....

På forhånd tak

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-07-06 11:41

Og forresten.... Er der nogen af jer, der ved, hvor hurtig hastighed, man som minimum skal have på sin internetforbindelse for at kunne bruge Skype uden forsinkelse?

Vaxen

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 13-07-06 11:47

Hejsa

Du kan løse hele "sagen>" ved at inbestere i en trådløs router til den bærbare, eller er den jo heller ikke meget bærbar *SS*

Og så kan du købe en USB pen som virker som modtager for signalet fra routeren. Sæt den i usb stikket...

det skal selsvfølgelig sættes op, men dette er teorien i det

Hilsen

Henrik

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-07-06 11:53

Ok - Det er altså rigeligt at investere i en routeren og så en usb adaptor.... Har kigget på linksys - er det noget, der er noget?

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-07-06 11:56
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-07-06 11:57
Kommentar
Fra : andersburn

Dato : 13-07-06 12:41

jeg ville nok vælge et netkort til CardBus-porten, hvis din bærbar har sådan en port? det er den port i siden af computeren hvis åbning er ca. 5,5cm x 0,6cm næsten alle bærbare computere har sådan en.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=44771
ellers skal du bruge et usb-stik, det netkort du viser ovenfor er ikke særlig praktisk, hvad med dette du kan se at det er meget mindre end dit:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=181926

angående dit spørgsmål om skype:
trådløst netværk køre mindst 11megabyte/sek, webspeed kan man ikke få mere 2megabit/sek(1byte=8bit derfor svare det til 0,25megabyte/sek) langsomste trådløse netværk er derfor 44 gange hurtigere end det hurtigste tdc bredbånd.

du skal nok vælge minimum en 512/256 forbindelse det er vigtigt at du får en hurtig "upload" hastighed altså nummer 2 tal, fordi du jo skal sende lige så meget som du skal modtage.

TDC siger noget andet end mig, de siger at 128/128 er nok til Ip-telefoni, måske tager jeg fejl? for resten hvis du ikke ved hvor hurtigt dit net er kan du teste det her:
http://hastighedstest.tdc.dk/test/jsp/start.jsp

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-07-06 13:22

Du må ikke købe en USB adapter...............den knækker af.
Du bør købe en cardbus / pcmcia som næsten ikke stikker ud fra comp.
Men både dit accesspoint og din cardbus bør passe sammen i hastighed for ellers "kører" du bare med laveste fællesnævne.r
11g /54 er godt.
Jeg har brugt skype med hastighed på 250/128 - så ingen hastihed må være under 125 da skype jo kører begge veje.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 13-07-06 15:13

hej
er du sikker på der ikke er indbygget trådløst net kort i pcén
det er der i langt de fleste idag jeg har lige købt en 1 år gammel der er indbygget
net det fandt jeg først ud af efter at jeg havde aktiveret trådløs netværk på pcén
jeg bruger en netgear trådløs ruter fra TDC det fløjter bare derud af
ikke noget med nogen opsætning
den kører ogå hotspot på camping hvis du kender nogen
der har trådløst net så tag den med hen til dem og se om der sker noget
husk der en knap på pcén de lige skal aktiveres

ole

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-07-06 17:12

I min bærbare er der både indbygget netværk og samtidig er der også netkort til kabel og minsanten om der ikke også er et modem.

I de fleste nye bærbare er der indbygget trådløst kort. Så er det bare at købe en trådløs router og de snakker fint sammen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-07-06 17:15

Hvis man selv indkøber en trådløs router skal der ikke betales ekstra til TDC

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-07-06 21:01

På specifikationerne til pc'eren står der kun, at der er modem... Intet om ethernetkort. Selvfølgelig vil jeg tjekke dette til bunds inden jeg råder min svigermor, det er klart - men indtil videre tyder intet på, at der er kort i.

Men so far siger jeg rigtig mange tak for hjælpen. Jeg lurer lidt mere og vender tilbage, når jeg er blevet lidt klogere

Vaxen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-07-06 09:36

Her kan du se hvad comp har.
start > h-klik på denne computer > vælg egenskaber > hardware > enhedshåndtering.
Nu kan du se hvad den comp indeholder.
Men i siden eller bagpå kan du se hvad der er af stik.
Et af stikkene kan have en gul og grøn lampe hvor den gule måske er tændt = ethernet.
Ethernet er " kabelforbindelse til internettet"
Der er med garanti også to flade PCMCIA huller og der kan du sætte et "trådløs" kort som bør være
802.11g mindst 54 Mbps

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 10:38

e.c - computeren er ikke købt endnu

Jeg har kun specifikationerne fra forhandleren - men jeg kan da lige knalde dem ind her. Det er da muligt, at I kan finde noget, jeg ikke kan

http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/inspn_1300?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs

Det er den til venstre....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-07-06 11:45

fra dette link
Citat
bredbåndsklart 10/100 Ethernet-netværkskort.
Express-kortplads: Dette system anvender et ExpressCard-slot, som ikke understøtter noget kort, der er tilgængeligt til PC Card

Men jeg er lidt i tvivl hvad et Expresscard er for noget.
Måske der er nogen her der ved det.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 11:50

Du er en knag e.c

Dells hjemmeside er fyldt med informationer om produkterne - til hvert produkt er der tre informationssider...Og jeg har nu set den, hvor du har fundet ethernetkortet... Product Details.. der havde jeg så ikke lige luret

Tak for det...

Det med det expresscard der... Gad vide, hvad hulen det er for noget??

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 11:51

Hov...

Når der nu er netkort i - hvad skal der så investeres i ud over routeren for at få trådløst netværk til at køre?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 12:00

Og så lige en ting til..

Der står: "Valgfri opgradering med internt trådløst LAN via mini-PCI så du har en trådløs forbindelse, når du er på farten"

Er det noget, jeg eventuelt kan bruge til noget... Det er ikke så sandsynligt at denne pc'er kommer til at være så meget på farten udenfor Svigermors lejlighed - men er det relevant alligevel, når hun nu ønsker, det skal være trådløst?

Det er altså dødssygt ikke at have forstand på det her selv - det går meget bedre med det stationære

Vaxen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-07-06 12:11

netkort--ledning--internet

wireles adapter enten pcmcia (bedst)
eller
USB (bør være med lille ledning så den ikke knækker)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-07-06 12:17

Citat
Valgfri opgradering med internt trådløst LAN via mini-PCI så du har en trådløs forbindelse

det er lige hvad der skal bruges. .................men hvilken hastighed 802.11 b eller g (min. 54Mbps)

Ps. når computeren er køreklar så anbefales det sikkert at der skal laves en sikkerhedsbackup, og
det bør gøres mens den endnu er "ung og frisk"

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-07-06 12:35

Det med det expresscard der... Gad vide, hvad hulen det er for noget
det kan du se her.....(denne gang får du også et link )
http://www.kandu.dk/spg90852.aspx

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 12:45

ARRJ, hvor er du altså super!!

Det vil altså sige, at jeg skal købe en usb-adapter til hende. (Tror nu også det går - den skal som sagt ikke fragtes så meget rundt i verden og Svigermor passer på sine sager )

Altså:

Trådløs router inklusive tilbehør hertil
USB adaptor
og huske den opgradering, fra hjemmesiden...

Og så er resten det sædvanlige... (bortset fra, at jeg lige skal sætte mig ind i al der krypteringsværk til trådløse netværk - men den tid, den sorg)

Så får hun en forbindelse på 256/128 - så er det sikkert fint til hendes behov...

Er det virkelig det hele?

Vaxen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-07-06 12:55

Ok hvis du bruger USB som wireless adapter så findes det i sæt >>router + usb wireless<< som et sæt der passer sammen.
Computercity har bl.a. nogle sæt

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 13:00

Weee... Der er sådan en til 499:

54 Mbps router med 10/100 Mbps switch.
Trådløst access point, VPN gennemgang,
WPA, WEP
54 Mbps trådløs USB2.0 adapter, 2.4GHz

Kommentar
Fra : andersburn

Dato : 14-07-06 13:55

den til venstre:
_______________________________________________________________________________
Også inkluderet i dette system
For at ændre disse valg skal du klikke på knappen Fortsæt for at fortsætte til den næste side.

   60W AC Adapter
   dansk - 56.6k V.92 internt modem
   For Pentium M Processors - Dell™ Wireless 1370 802.11b/g Mini PCI Card
   ingen software, kun 60 dagers testversion
   Internt tastatur - DK/ Dansk (QWERTY)
   Ingen ressource- CD
________________________________________________________________________

som der står er der wlan i den("Wireless 1370 802.11b/g Mini PCI Card")... hvorfor så købe en til? det er meget bedre at have det indbygget end at have en USB ting i hele tiden...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 14:18

Åhhh... se, nu bliver jeg da endnu en gang lidt klogere..

Jeg har bestilt pc'eren og med det wireless pci-kort.
Det vil sige, at jeg selvfølgelig slet ikke behøver adapteren, men bare skal have routeren nu... SE SE....

Sikke klog hun bliver

Hvis det altså er rigtig forstået???

Jeg skal til at bestille noget routerhalløj nu... Så håber jeg da, at jeg gør det rigtige

Vaxen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-07-06 15:33

Så er spørgsmålet, hvor stor en afstand der skal være wireless.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 15:36

Shit altså... jeg er da for alvor helt towlig til det her.... Nå, men jeg bliver forhåbentlig klogere til næste gang

Når du skriver sådan e.c, mener du så den maksimale afstand fra det trådløse signal til pc'eren?

I så fald kan jeg da fortælle, at den skal bruges i en lejlighed på 100 kvm... så det er nok ikke noget superduper vildt system, der behøves...

Hvis jeg altså har forstået det korrekt??

Vaxen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-07-06 15:57

En lejlighed med betonvægge kan godt bremse signalet. Men som regel kan signalerne komme gennem døre og så komme rundt alligevel.

Kommentar
Fra : andersburn

Dato : 14-07-06 15:59
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 16:09

tak tak begge to - jeg har lige været på edbpriser og lure... dødsygt med de priser de holder sig

Jeg finder noget, der ser fornuftigt ud, og så kommer jeg garanteret tilbage og hjemsøger denne tråd med flere spørgsmål

Vaxen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-07-06 16:26

Jeg har været inde på Dell bestillingssiden og der kan du også få en wireless router med.
Jeg ville vælge >>http://www.dlink.com/products/?sec=1&pid=316
Her er lidt omtale
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b&c=dk&cs=dkdhs1&l=da&oc=n07136&rbc=n07136&s=dhs&sbc=dkdhsrsinspn_1300_2&fb=1

Men der er lige et spørgsmål
Hvilken slags Internetforbindelse er der/bliverder i lejligheden.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-07-06 16:29

og lige en mus
Dell™ MG USB 2-knap schroll optisk mus (IKKE ledningsfri) [tilføj kr 187,50]
(den bruger ikke batteri og er det lidt nemmere at bruge comp)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-07-06 16:31

og en >>resource- CD, indeholder drivere [tilføj kr 50,00]
det er altid godt at have

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 17:06

Jeg synes priserne er lige i overkanten for de routere der - men igen, så har jeg forstand på ydeevne og eventuelle kvalitetsforskelle

Mus vil Svigermam ikke have og Recovery-cd'en er selvfølgelig bestilt med... (Er i øvrigt noget gal over, at de får lov til at tage penge for et program, man allerede har betalt for... Men sådan er det så...)

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 17:07

Internetforbindelsen bliver webspeed i øvrigt - og det bliver 384/128 - lige for at korrigere mig selv

Vaxen

Kommentar
Fra : andersburn

Dato : 14-07-06 17:10
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 17:26

andersburn - derfor vil jeg helst heller ikke betale i dyre domme for at få de ting, som Dell - eller TDC anbefaler. Jeg synes, de ser dyrere ud, end når jeg ser på edbpriser.dk. - men igen, jeg ved ikke, om det er noget juks i sammeligning (altså om det kan holde til noget eller ej).

Musen er ligegyldig, den vil hun ikke have. Med hensyn til batteriet - hun kommer aldrig til at se film på den computer, den skal kun bruges til at surfe en smule på nettet, en smule tekstbehandling og så skype... Hun er ikke superavanceret bruger, som nok fremgår

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 17:29

Høø.. Har lige fundet den på edbpriser til 353 kr

Vaxen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-07-06 18:25

Superbruger eller ikke!?
Det kan jo være at hun overrasker med en overhaling i nattens mulm og mørke. De svigermødre kan altså noget som vi andre ikke kan!

Jeg vil nok tilslutte mig tanken om et PCMCIA netkort (hvis det er muligt), da det giver en mere stabil forbindelse i forhold til en USB dongle. - En dongle kan komme ud for overrun/overflow, så forbindelsen smutter. Det sker ikke med et PCMCIA kort.

Så skal der en router med access-point, hvor forbindelsen skabes trådløst.
Jeg mener at man kan bruge en IP-telefon til Skype. I så fald kan den bruges uafhængig af PC'en.
IP telefoner findes både som netværkstilsluttet med kabel, som trådløs og som en standard telefon via en IP-adaptor. - Alle uafhængig af PC.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 18:35

Jaaa - jeg har selv en IP-telefon, der er specielt lavet i samarbejde med Skype.. den er jeg temmelig glad for, men den koster 800 kr. - jeg tror, svigermor vil sætte pris på et headset til at begynde med... der er noget opdateringsbøvl som hun - på trods af faren for overhaling indenom - ikke helt er stærk i

Det endte med, at netkortet i pc'eren blev et wireless, så jeg går ikke ud fra, at jeg behøver andet en routeren.... Altså hverken USB eller PCMCIA kort?

Dongle... skægt... et nyt ord i min ordbog

routeren fra før er nu bestilt... Informationerne fra Webspeed er indhentet, nu skal der bare tilmeldes... Og så har jeg også brugt godt og vel 7000 kr af Svigermors pengepung i dag... Herligt gilde

Vaxen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-07-06 22:19

Jeg kan godt lide den tanke med svigermekanikkens penge!
En dongle har floreret på nettet i nogle år, så det må da være en ordbog af ældre dato du har!
Ja nu skal du så bare få hendes webspeed til at acceptere routeren. Hvis hun ikke har været tilsluttet bredbåndet før, så skulle det ikke være noget problem.
Men hvis hun har; så skal der skiftes MAC-adresse før der bliver forbindelse.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 22:34

Der har aldrig været en pc i hende hjem - alt er nyindkøbt - eller rettere - netop bestilt.

Så det hele skulle være ganske aldeles jomfrueligt

Jeg har ringet til TDC og de har forsikret mig om, at den router sagtens kan gå med deres grej. Den skal bare tilsluttes det modem, som de sender med... Vi får se....

Angående ordbogen... Gad vide, om jeg hænger ud de forkerte steder siden sådan et herligt udtryk er gået min næse forbi?????

Vaxen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-07-06 22:47

Citat
Så det hele skulle være ganske aldeles jomfrueligt

Hvordan kan hun så være svigermor?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-07-06 23:01

Herrens veje er uransagelige

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-07-06 10:41

i 99% af tilfældene er alt hardware i dag konstrueret så de kan snakke sammen. Så selvfølgelig kan TDC grej funke sammen med den bærbare-. Jeg har endnu ikke fundet noget grej der ikke snakker sammen og jeg roder i meget netværks stumper. TDC sender et modem med indbygget splitter så du kan adskille telefon og internet og hvis du selv har indkøbt routeren skal den jo bare kobles til adsl indgangen. Bare følg den medleverede brugsanvisning. Når det hele er installeret kan du via routeren sætte netværket op og husk at kryptere det hele så ikke andre kan få adgang til nettet. For at få adgang til routerens menu skal der sam regel indtastes i Explorer http://192.168.1.254 så er du inde og derfra kan du styre det hele som du vil. Måske de sidste tal kan være anderledes men det står i manualen til routeren

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-07-06 12:33

En god idé er at have sine bankoplysninger på diskette.............så ikke der er nogen som løber med
svigermors penge - inden du når at bruge dem for hende.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-07-06 12:48

netop e.c. sådan er det lige netop her hos mig. På en diskette

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-07-06 17:41

Fijala! Plejer det ikke at være routerens Gatway adresse, som giver adgang til routerens menu?
Sådan er det på de routere som jeg roder med! - Det er henholdsvis 192.168.0.1 og 192.168.1.1.

Det med bankoplysningerne på en diskette, er en god ide, men et problem på nyere maskiner, især de bærebare, hvor der ikke er noget diskettedrev. Men man kan vel også bruge en CD!???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-07-06 13:30

Pendrive / mini-CD / memorycard ...........er til at have med i lommen.
Jeg ville nok satse på denne adresse til en router. 192.168.0.1 og 192.168.1.1.

Kommentar
Fra : andersburn

Dato : 16-07-06 13:51

hvad med at læse manualen? det står sikkert under "get startet"

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-07-06 14:14

jo deet er netop Gatway adressen det skal indtastes, den jag har nu hedder så bare 192.168.1.254.
Den forrige router fra før jeg blev trådløs hed 192.168.1.1.

Det er let med det trådløse netværk. Vi har bla. 2 bærbare pcer i huset og du kan gå helt ud på terressen i den modsatte ende af huset i forhold til routerens placering. Samtidig har jeg en Canon Pixma MP800R printer som også er en trådløs netværks model så det hele er utroligt let