/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sprøjtepistol til trykluft
Fra : Vatos
Vist : 8198 gange
100 point
Dato : 12-07-06 22:36

Hej

Jeg skal give alt mit udendørstræ en omgang træbeskyttelse.

Jeg har valgt en pæn grå vandbaseret træbeskyttelse (dækkende). Hertil aften skulle jeg lige prøve at male lågen - det tog tid!!! Det hele er bygget op som 1 på 2, så der er mange kanter.

Jeg har en hobby kompressor 2,5 hk 8 bar. Jeg tænkte om det ikke ville være nemmere for mig at bruge den med den rette sprøjtepistol.

Er der nogen med erfaringer?

Hvad skal jeg købe og kan det betale sig? Hvad med afdækning?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-07-06 22:46

Harald Nyborg har de de luftsprøjter ....................hvis din kompressor kan følge med - ellers skal du stå og vente på at den fylder tanken op igen.
Når det er vandbaseret kan du købe en elektrisk ( eks. Wagner) rimeligt billigt i et byggemarked.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-07-06 22:47

Gori har faktisk en udmærket og billig sprøjtepoistol, men jeg er ikke klar over om den kan bruges til din maling, spørg der hvor du handler.
Det betaler sig kun at male store flader med sprøjtepistol og pas på løbere. I dit tilfælde er det nok nemmest at male op og ned så du kan komme ind ikrogene, men mal hellere to tynde gange, der går ike lang tid før det første har sat sig, man kan sige at du skal male vådt i næsten vådt.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 12-07-06 22:59

Jeg har nu kompressoren, så tænker på at købe et billigt tilbehørssæt og teste med det.

Det er også irriterende at det er ru træ, især når man står med en pensel.

PS: I er sgu hurtige!!!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-07-06 23:03

Og så køber du lige et par masker - og de er tilstoppede når du pludselig får svedperler i panden.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 13-07-06 05:37

Jeg har lige sprøjtet alt vores lærketræ med sprøjtepistol, og der var meget lærketræ.

Jeg anvendte en sprøjtepistol fra Haraldnyborg, hvor malingen/olien hældes på i toppen.
Der blev anvendt olie baseret træbeskyttelse.
En 3HK med 150L tank til jobbet (kompressoren kørte hele tiden) så din kompressor kan ikke klare jobbet, lån evt. en af en nabo og sæt dem sammen med en slange så har du pludselige 2 tanke og dobbelt så meget tank kapacitet.

Der blev også brugt en maske fra 3M til 200,- kr - godt givet ud. filtrene var fuldstændig farvet, alt det skulle have været i mine lunger.

Det tog én dag (6timer) at sprøjte det hele (se evt. hjemmeside).

Jeg brugte en stor 6X4 meter pressening til af dække af med, hæftede den fast på træværket med en trukluft hæftepistol, uden at skyde klamperne helt i, så det var nemme at fjerne igen.

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-07-06 14:08

Jeg kan lige tilføje at som afdækning i hjørner eller hvor man skal have en skarp kant, fungerer et stykke masonit fint.

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 19-08-06 19:25

Tak for svaret thulin.