/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Skål på andre sprog!
Fra : hotmaildude
Vist : 8543 gange
500 point
Dato : 12-07-06 22:27

Hejsa,

jeg leder efter en hjemmeside hvor man kan høre lydklip med forskellige landes version af SKÅL..

Har googlet efter det, dog uden held!

Jeg leder specielt efter den russisk version af udtrykket.....

Hvis der er nogle super-googlere derude eller nogen, der tilfældigvis kan sige skål på russisk (Og optage og sende det, vel at mærke), bliver jeg særdeles henrykt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-07-06 22:34

Russerne siger Slantjivarrr. Med rullende r'er til sidst. Kan desværre ikke optage og sende.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-07-06 22:40

Det forkortes ofte til Slantje.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-07-06 22:41

hmmm arne - russerne siger efter hvad jeg husker - sådan ca for nogen dage siden : Za vashié zdarovié

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-07-06 22:45

Det skrives sådan med det russiske alfabet: ????????????

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-07-06 22:50

Nå det kan Kandu ikke vise. Bare ærgerligt. Jeg fandt det i en Russisk/Engelsk/Russisk ordbog på nettet:

http://www.rustran.com/

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 12-07-06 22:51

Hej, det ser slet ikke ud til der er en fælles russisk betegnelse for skål på russisk:

http://www.awa.dk/glosary/slainte.htm

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-07-06 22:56

Nå men der var jo den hjemmeside der blev spurgt om. Ka I hygge jer.

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 12-07-06 23:12

Kan sagtens finde selve orderne for skål..... Men det er jo netop et lydklip, jeg leder efter... Ellers tak for de hurtige responser!!

:)

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 12-07-06 23:17

Ved godt, at dette lyder lidt åndssvag, men det kan vel bruges

Prøv at finde en hjemmeside, med en talerobot, som kan "snakke"
et givent sprog.. F.eks. russisk, og skriv så [skål på russisk] og få den til
at læse det op

^ Stenern, men whatever

//Kettedk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-07-06 08:10

haha kette - det var nu slet ikke så ringe en ide - husker et eller andet med en abe der kunne læse mail op og man kunne programmere (læs tricke) den til at udtale ord på andre sprog end engelsk.

Husker jeg engang lavede en lydfil fra netop den abe og sendte til en veninde der blev temmelig overrasket over at mailen "snakkede"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-07-06 09:04

og et ps... hvis du ellers kan udtale de forskellige sprog har du mulighed for at bruge:

start - programmer - tilbehør - underholdning - lydoptager ..... der kan du selv indtale og gemme lydfilen. (der er hjælpe funktion til det lille program)

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 13-07-06 11:50

Har du følgende:
a)   telefon m/medhør
b)   båndoptager eller
c)   diktafon

så ringer du til http://www.dkrus-kbh.dk/sprogkursus.htm og spørger, om de kan/vil hjælpe.

Kommentar
Fra : hotmaildude

Dato : 13-07-06 17:47

Har lagt et request i et russisk-engelsk forum...... Venter stadig på svar......

http://masterrussian.net/mforum/viewtopic.php?t=10334

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 15-07-06 09:54

Hvis du har eller kan finde JUL PÅ VESTERBRO med Anders Mattesen kan du høre og optage lydden fra denne hvor Igor siger "Na zdorovje"

dr.dem

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-07-06 10:01

dr_dem - det er på polsk

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 15-07-06 10:05

Ikke efter denne hjemmeside http://www.awa.dk/glosary/slainte.htm#R
dr.dem

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-07-06 10:18

dr_dem - fra samme hjemmeside :
Citat
No one says "Na zdorovje" as a Russian drinking cheer.

Accepteret svar
Fra : stimo1

Modtaget 500 point
Dato : 15-07-06 13:16

Har fundet denne:
http://www.travlang.com/wordofday/52.html

Mvh. stimo1.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-07-06 13:54

Det udtales Nastrrooow'ja

A-erne som når du siger "nar" og "rullende r-er og o-et skal være lidt langtrukket

Sådan siger de russere jeg kender i hvert fald.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-07-06 13:55

BRAVO stimo1 godt gået

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-07-06 13:57

dova prøv lige at finde den rigtige lydfil ;)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-07-06 23:45

Citat
dova prøv lige at finde den rigtige lydfil

Det ka' godt være mirit, men så er der saftsuseme forskel på hvor i Rusland det er, eller der er flere udtryk der bruges:

Citat
Old index: Na zdorovje (to your health), Vashe zdorovie or Na zdorovia (Not used !)

Citatet her er fra det link dr_dem fandt, og der ser du både Na zdorovje (den udgave jeg gav udtalen på) og så den der er i lydfilen fra stimo (vashe zdrovia).

Og de russere jeg kender fra Murmansk, Skt. Petersborg og så fra Minsk i Belarus (Hviderusland), siger altså Na zdrovje...og det er sgu så sent som sidste lørdag jeg skålede med en af dem

mvh dova

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 16-07-06 13:28

Kune du bruge svaret 15-07-06 13:16? Er i hvert fald *præcis* hvad du bad om.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-07-06 13:35

det kan vist ikke undgåes stimo1 - men det kan være meget svært for nogen at finde accepter knappen

Godkendelse af svar
Fra : hotmaildude

Dato : 16-07-06 14:25

Tak for svaret stimo1. Præcis hvad jeg ledte efter...... Godt gået!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-07-06 14:28

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 16-07-06 14:33

Velbekomme. Jeg siger mange tak for pointene.