/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny hardisk
Fra : alimak
Vist : 554 gange
100 point
Dato : 11-07-06 22:30

Jeg har købt ny hardisktil min bærbare.Jeg har købt en på100 gb.Det er en usb hadisk som er på 21/2".Usb hadisken har jeg tænkt og sætte ind i maskinen og bruge den på 30gb som usb hardisk.Spørgsmålet er om jeg kan kopiere hele hadisken på 30 gb over på den nye på 100gb, og tage ud den på 30gb og montere ind den på 100gb sådan at den booter og fungerer som om computeren skulle være født med den?Kan det lade sig gøre?
alimak

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-07-06 22:36

Jeg har et par EDB-Hardware-nørder til at ordne sådan noget for mig. Da jeg fik sat en større HD i min LapTop kunne det ikke lade sig gøre at gøre som du foreslår. Vi måtte først tage alle data og programmer fra den gamle HD og kopiere dem over på vores firmanetværk. Derefter Formattere den gamle HD og så installere styresystem og alle andre programmer fra scratch på den nye. Til slut indlæste vi mine data fra firmanetværket. Så det var lidt bøvlet men der var ikke andet at gøre.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 11-07-06 22:54

Ja, årsagen er Microsofts nye beskyttelses system der gør det umuligt at kopiere XP over på en harddisk af anden type.

Der er en måde, men jeg synes at det er ligeså besværligt som at reetablere maskinen forfra.
Selvfølgelig after at have taget en god backup af alle data.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-06 00:19

Jeg har ikke prøvet det . Men med Norton ghost eller lignende program burde man kunne kopiere hele systemet inklusive boot sectorer over på en anden harddisk. Når den så monteres burde systemet kunne køre.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-07-06 00:25

Som JensT siger kan det IKKE lade sig gøre med Windows XP.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-07-06 00:25

Som JensT siger kan det IKKE lade sig gøre med Windows XP.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-07-06 00:30

Det var et sådan svar jeg håbet at få.Er det nogen der ved om det kan lade sig gøre og som har gjort det? Emesen må vel vide noget.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-07-06 00:33

Det var transors svar jeg komenterte, jeg har xp.
alimak

Kommentar
Fra : dk

Dato : 12-07-06 00:48

Hejsa

det kan snilt lade sig gøre med norton ghost
det eneste som du "måske" kommer udfor er at xp vil aktiveres igen
eller ingen problemer med det.

at kopier filer mv. går galt...........

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 12-07-06 09:30

Ja det bør som, dk siger, kunne lade sig gøre med Ghost eller Drive Image.
Det er er vigtigt, er at partitionen på den nye bibeholder samme størrelse som den gamle i første omgang. Så hvis programmet spørger om at bruge hele harddisken - så nej.
Bagefter kan der så laves en lagerpartition på resten af harddisken (anbefales) eller partitionen kan udvides med programmet Partition Magic.
Det kan føres over med USB, men vent med at slette den gamle HD.
For alle filer og dokumenter kan hentes over på den nye HD

Ps. forsøg ikke at hente eller "køre" indstallerede programmer fra en harddisk til en anden.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-07-06 09:33

Det må lige indskydes at jeg har diskettedrev på min bærbare som gør det nemt at kommunikere, når noget går lidt skævt.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-07-06 07:43

Jeg bruger Norton Ghost 2003, og har her på værkstedet ghostes hundredevis af diske med xp, på stationære og bærbare, det kan fint lade sig gøre med alle OSèr og direkte fra windows. XP er ikke så intelligent, som mange påstår.
Det er bare, at klø på.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-07-06 09:56

Et program som Acronis er jeg ved at afprøve.
Det kan køres fra CD og backup-filerne kan hentes fra USB-CD / hukommelseskort osv.
Selve programmet kan lave en
boot-CD / boot- diskette /boot-hukommelseskort /boot-USB-HD /
eller en (boot) iso-fil som kan brændes på anden comp.
som så kan benyttes på en anden comp.
Virker tilsyneladende som Drive Image / Ghost, men bare lidt mere moderne.

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 19-08-06 19:49

Tak for svaret e.c.Har store problemer med pcen for tiden, med viruser og lort har formatert hardisken men har fået nye problemer med det trådløse kort der ikke fungerer på min pc? en del andre problemer efter at den falt i gulvet..Har bestemt mig for at købe en ny bærbar pc med 100 gb disk.
alimak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-08-06 19:53

Hvad er det for en bærbar du har.