/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Marillenknödel
Fra : netper
Vist : 1345 gange
300 point
Dato : 11-07-06 21:11

Hej Igen

Jeg er rigtig dårlig til det tyske, så jeg håber endnu en gang på jeres hjælp herinde til oversættelse af en opskrift.

Mvh
Per

125 g Magerquark
125 g Mehl
1-2 Eier
Butter, Salz, Semmelbrösel,
Zucker, Würfelzucker
ca. 16 Aprikosen (Marillen)
oder Pflaumen oder
grosse Erdbeeren

Zubereitung:
Den Quark in ein Küchentuch legen, zusammendrehen
und auspressen. Dann durch ein Haarsieb drücken.
Das Mehl ebenfalls durch ein Sieb feinschütteln.
Sodann 2 EL Butter erhitzen und zusammen mit dem Quark, dem Mehl, den Eiern und dem Salz in einer Schüssel zu einem glatten Teig verarbeiten.

Die Aprikosen oder Pflaumen entkernen, ohne sie
zu teilen und in die Mitte je 1 Stück Würfelzucker geben.
Jede Frucht mit dem Teig ganz umhüllen und festdrücken.
In kochendes Salzwasser geben, Hitze sofort reduzieren
und die Knödel ca. 10 Minuten ziehen lassen.

Ca. 40g Butter in einem Pfännchen oder Topf schmelzen,
4-6 El Semmelbrösel darin rösten, Zucker zugeben
und alle Knödel nacheinander darin wälzen.
Heiss servieren.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 300 point
Dato : 12-07-06 00:03

125 g mager quark
125 g mel
1-2 æg
Smør, salt, (Semmelbrösel), Sukker, Kandis
ca. 16 abrikoser, eller blommer eller store jordbær.

Tilberedning: Kom quarken i et viskestykke og pres væden ud. Derefter sies quarken gennem en sigte. Melet sigtes også. 2 spsk. smør varmes op og blandes med quarken, melet, æggene og saltet i et fad og æltes til en blød dej. Abrikoser eller Blommerne udstenes (Jordbær skal bare lige ha en revne) og i hvert stykke frugt lægges et stykke kandis. Hvert stykke frugt pakkes ind i dej og trykkes fast.
Stykkerne kommes i kogende Saltet vand , sluk for varmen og lad dem ligge i vandet i 10 minutter.
Smelt ca. 40g smør i en pande og rist 4-6 spsk. (Semmelbrösel) deri. Tilsæt sukker og rul alle frugt/dej-klumperne deri. Serveres varme.

Sorry jeg kan ikke lige finde ud af hvad Semmelbrösel er. Det kommer måske senere.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-07-06 00:13

P.s.: Jeg tror det er Birkes.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 12-07-06 00:15

Jeg har lige slået ordet op, det skulle betyde rasp.

Per

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-07-06 00:17

OK så. Marille betyder Abrikos, så det er altså Abrikoskugler.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-07-06 00:23

Og i stedet for Kandis skal der stå Sukkerknald.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 12-07-06 00:24

125 g Mager kvark
125 g Mel
1-2 Æg
Smør,Salt, Rasp
Sukker
ca. 16 Aprikoser (Marillen)
eller Blommer eller
store jordbær

Tilberedning:
Læg kvark i et klæde og drej for at presse vandet ud.
Herefter trykkes det gennem en si.
Ryst også melet gennem sien.
Varm det op med 2 spiseskefuld smør med kvark, mel, æg og salt og rør det sammen til det er jævnt.

Kernerne fjernes fra aprikoser og blommer, uden at dele dem hvorefter der kommes et stk sukkerknald i hver.
Hvert stykke frugt pakkes ind i et stykke dej..
Kom dem herefter i kogende vand, skru ned og lad dem trække (koge svagt) i 10 minutter.

Ca. 40g smør smeltes i en pande,
4-6 spsk.rasp ristets deri, tilsæt sukker
og lad alle dejkuglerne vendes deri.
Server dem varmt.

Velbekomme,

qfha

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-07-06 01:58

HVis det er som jeg husker, så er det en Østrigsk egnsspise som er meget sød men smager himmelsk. Jeg mener det var dén dessert vi spiste engang vi sad med udsigt over Die Karvendeler Berge (-hedder de vist) - som er en del af Alperne

*suk* Østrig er vidunderlig!

'Semmeln' er det Østrigske ord for en slags rundstykker - de er meget meget lækre og er sådan ca. det eneste sprøde brød man kan opdrive dernede

Bon appetit - hvis det er som jeg husker, har du en smagsoplevelse tilgode

Venlig hilsen Dorthe.

Forresten:

Citat
Kom dem herefter i kogende vand, skru ned og lad dem trække (koge svagt) i 10 minutter.

- der står at du skal 'reducere' varmen = skrue ned som ghaf skriver, og lade det 'trække = simre' i 10 minutter - du skal endelig ikke slukke for varmen som AJ skriver, så bliver de ikke færdigkogt!

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 13-07-06 21:18

Tak for svaret arne.jakobsen.