/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Fyrgulv med fuger og varme
Fra : teknik06
Vist : 1198 gange
100 point
Dato : 11-07-06 19:45

I vores lille stue på 20 m2 vil jeg prøve et eksperiment. Dels vil jeg lave gulvvarme (intet problem) så vil jeg lægge trægulv af 180*22 mm fyrtræsgulv (hmmm!) for at det kan bevæge sig fræser jeg et 5 mm spor i alle plankerne og fuer med f.eks. casco fugelim sort, så sliberjeg og til sidst vil jeg oliebehandle med hvid olie - og her er så spørgsmålet. Er der nogen der har erfaring med hvad der sker med den sorte fuge når den får olie, og især hvid olie ? Eller er der måske en der har prøvet noget lignende?

Teknik 06

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-07-06 20:54

Der sker ikke noget med den sorte casto fuge da den ikke kan suge noget til sig. Det er faktisk noget af det bedste til at fuge med til dette formål og den er som du selv er inde på nem at slibe bagefter.
Jeg har lagt et lærkegulv af standard 28mm. planker (billigt restsalg) og faktisk gjort akkurat som du vil. Jeg har endda lagt en langsgående planke i havl bredde helevejen rundt og fræset så der er enb fuge der følger væggen. Der er et 45 gr. hjørne så det ser fint ud set med mine øjne. Derefter er et olieret med natur farvet olie og det kan slet ikke ses på fugen.

En ting der er meget vigtigt er at dine fræsninger bliver helt lige for du kan med det samme se en lille skævhed eller udsving på fugen.

Hvordan tror du egentlig at fyrtræ vil skabe sig med gulvvarme og skiften mellem varmt og koldt. Jeg tænker her på fyrtræ som arbejder meget., og hvad med sprækker der opstår som følge af det.
Det er kun tale om et velmenende men måske unødvendigt råd

Kommentar
Fra : teknik06

Dato : 11-07-06 21:38

Du er præcist inde på min egen største bekymring. Det var her jeg tænkte om fugen kan absorbere noget af bevægelsen. Det med farven kan jeg nemt teste, men hvordan fugen bevæger sig - drt ved jeg ikke og kan ikke sådan lige teste det. Men hvad med Lærk bevæger det sig ikke ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-07-06 21:50

Ikke så meget i forhold til fyr, i henhold til min tømmerekspert. Det er særdeles vigtigt at træet er godt tørt før det bliver lagt. Du kan selvfølgelig købe det hjem og have det til at ligge i et stykke tid, men jeg ved godt at det har man næsten ikke tålmodighed til ;-9

Du har sikkert selv set hvordan et fyrtræsgulv kan skabe sig med store revner. Samtidigt er et meget blødt i forhold til andre typer.
Det lærk jeg fik var fra et restparti af sibirisk lærk og det var så billigt at jeg ikke kunne sige nej, og så var de helt "SORTE"