/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundeglam
Fra : foxlis
Vist : 2112 gange
200 point
Dato : 11-07-06 13:33

Er det rimeligt at nogen kan have 2 hunde gående som glammer hver morgen efter ejerne er taget på arbejde ved 7 tiden.
mvh foxlis

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-07-06 13:37

Nej det er på ingen måde rimeligt. Har selv en genbo hvis hund står ude og glammer fra meget tidlig morgen til meget sen aften alle ugens dage.

Har ringet til dem 2 gange nu og begge gange er de meget forstående hvorefter problemet forsvinder i et par dage for derefter at starte forfra.

Overvejer at ringe til politiet men ved ikke om de kan/vil hjælpe.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-07-06 13:39

Nu skriver du ikke hvor længe de står og gør. Men du kan starte med at fortælle ejeren, at hundene står og kalder når kan er taget afsted.
Det kunne tyde på, at han lukker dem ud, og de ikke har mulighed for at komme indendøre.
Råd ham til at give hundene andre muligheder, som at sætte en hundelem i en dør så de har adgang til et bryggeres eller lign. Det vil helt sikkert afhælpe deres gøen.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 11-07-06 13:43

Nej det er da ikke noget du skal finde dig i.
Men prøv, at starte med at snekke med ejerne af disse hunde. De ved måske ikke at hundene står og gør hele dagen ?

Og jo hvis man flere gange selv har prøvet at kontakte ejeren og dette ikke hjælper, kan man godt få politiet til at hjælpe.

Kommentar
Fra : foxlis

Dato : 11-07-06 13:45

Nu har de jo lavet hundegård med hundehus, At de glammer kunne måske overses, men nu er det sådan at vi arbejder til midnat og kommer hjem sent og bryder os slet ikke om at blive vækket hver morgen kl. 7.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 11-07-06 13:52

Hundene er tydeligvis ikke trænede til at være alene.

Hvis det er voksne hunde, er der desværre ikke meget man kan gøre.
Vi havde samme problem her i området (på landet), og det endte i diverse skænderier med ejerne, som jo var magtesløse.
Efter en del ufred viste det sig, at hunden heller ikke kunne være indendørs uden at splitte det hele ad.
Det endte med, at hunden blev aflivet.

Det beviser igen-igen, hvor vigtig hvalpetræning er.

Det er desværre ingen løsning på dit problem.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-07-06 13:53

Hej, Foxlis.

Næh, det er ikke rimeligt...

Men det er vel ikke kun det svar, du vil have.
Du vil vel osse gerne vide, hvad du kan gøre ved det.
Og det kommer an på, hvor du bor. Er der tale om lejebolig eller hus eller lignende? I lejeboliger er der jo tit fælles husregler for, hvor meget man må larme. Eller hvor meget hunde må gø.

Uanset hvor du bor, så er første trin nok at fortælle dine naboer at der er et problem. Det er ikke sikkert, at de ved det.

Du kan næppe slippe helt for hundegøen, men hvis hundene f.eks. bliver holdt inde, så hører du jo ikke så meget til dem.

----Forøvrigt har jeg selv en nabo, som laver "høje irriterende lyde" når han er i bad. Jeg har købt et par ørepropper....

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 11-07-06 14:15

Hvad er egenligt tilladt i den sammenhæng?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 11-07-06 14:29

Citat
Hvad er egenligt tilladt i den sammenhæng?

Der er vist ingen definerede normer - men politivedtægten siger noget om, at husdyrhold ikke må være til nævneværdig gene for omkringboende.

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 11-07-06 14:37

Citat
Hundelovens § 4 bestemmer, at en hund ikke må forstyrre de omkringboendes ro ved gentagen eller vedholdende gøen eller tuden.
Dette vil med andre ord sige, at hvis hunden dagen lang opholder sig i haven eller er alene hjemme, og hvis den gør eller hyler hele tiden (måske fordi den er ked af at være alene hjemme, eller fordi den hører eller ser forbipasserende), så kan naboerne klage herover til politiet.
Politiet bør, hvis det finder, at forholdet har et væsentligt omfang, give ejeren pålæg om at træffe foranstaltninger til at undgå disse gener. Hvis et sådant pålæg ikke hjælper, kan politiet forlange, at hunden bliver fjernet.

Visse støjproblemer skal man dog som nabo - tåle, og der skal altså være tale om grove tilfælde, før politiet er pligtigt at gøre noget ved sagen.

Fandt dette på http://www.nethundeguiden.dk/artikel.php?id=100

Håber ikke at du behøver at tilkalde politet!

mvh.

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 200 point
Dato : 11-07-06 16:57

til foxlis
Der står også i hundeloven at fra kl 18:00 til kl 6:00 der må hunden slet ikke sige noget der
må man fortælle hunden at den skal være tavs som en østers

tja jeg tænkte, da jeg læste det, så må hunden have tape på munden, for hvordan skal du fortælle din hund at den ikke må snakke.

Men nej, det er ikke rimeligt, at de til stadighed gø'er og gør de det, skal de holdes indendøre når ejeren ikke er hjemme. Tror du det hjælper?, jeg tror det ikke.

Du skal bede din Nabo om at holde dem indedøre når de ikke er hjemme og gør Naboen ikke det kan du henvende dig til Politiet. Men prøv dog først om i ikke kan få en ordning i mindelighed, det andet er jo kedeligt, at man skal til, at gå til yderligheder og så få et dårligt naboskab, det erjo heller ikke sjovt.

Men som sagt er det ikke forbudt at hunden snakker fra 7:00 til 18:00, men derefter skal de holdes indendøre og lære at holde bøtte.

Men er det til stor gene så tag dog en snak med de naboer og evt. få dem til at have en barnepige til de hunde, så de ikke føler sig alene hjemme. De skal lære, at være stille og det er de nok ikke trænet til.
så pøj pøj med dit forhavende, håber at i kan kommer overens på en fordragelige måde.
For det er ikke til at holde ud i længden.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : foxlis

Dato : 11-07-06 18:41

ak ja halvdelen af tiden går hundene alene og ejerne er svære at træffe, men det er ikke sjovt at komme hjem og gå i seng ved halvtotiden for at blive vækket kl. 7.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 11-07-06 20:29

Ring ejeren, og forklar problemet

Kommentar
Fra : foxlis

Dato : 11-07-06 21:25

Tja hos hos ejeren var der ikke megen forståelse for det problem

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 11-07-06 21:38

Hej Igen
Hvis de ikke forstår det på den pæne måde, så må du ty til den mere drastiske metode. Og så håbe at de vil hjælpe dig.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-07-06 14:25

Man kan altså godt vænne sig til at sove med ørepropper. Min nabo har badeværelsesvindue lige ud til mit åbne soveværelsesvindue. Og han står MEGET tidligt op. Nogle gange kl. 4 om morgenen. Han synger med høj opera-stemme for åbent vindue.. Og da vi ikke har det bedste forhold, så er jeg ret sikker på, at det kun bliver værre, hvis det går op for ham, hvor meget det irriterer mig.
Apotekets gule ørepropper er rigtig gode. Jeg klipper dem midt over. Så fylder de ikke så meget, så de generer.

Ørepropper er jo meget brugt af folk, der er nødt til at sove om dagen.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 12-07-06 14:33

Hvis det var min nabo, så blev han bedt om at holde kæft på den tid af natten

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-07-06 14:41

Jaha... Jeg kan "bede" ham om at holde kæft.. --Jeg kan ikke forhindre ham i at larme om morgenen.
Alternativet til ørepropper er at klage og klage og brokke og brokke. Uden nødvendigvis at opnå noget som helst.. Hvornår er det sidst hørt, at nogen er blevet smidt ud af en lejlighed fordi de synger i badet?

Hundeglam ER noget andet, men det skal stadigvæk være extremt slemt før man kan opnå noget ved at klage.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 12-07-06 17:17

hvad med at foreslå ham komme i radioen - så kan man jo slukke for ham.

Kommentar
Fra : foxlis

Dato : 13-07-06 09:17

Koncerten forsatte nu til morgen og har nu kørt 1½ time siden ved syvtiden.

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 30-07-06 17:46

Hundene keder sig sikkert, og derfor laver de larm.
Det kunne lyde som om du er hjemmegående. Hvad med, om du spurgte din nabo, om du skulle gå en tur en gang eller to hver dag? Så kan du give dem lidt udfordringer ved at forsøge at lære dem forskellige ting, lade dem snuse sig frem til nogle godbidder osv.
Det er da bedre end nabostridigheder.
mvh nusa

Godkendelse af svar
Fra : foxlis

Dato : 31-07-06 09:06

Tak for svaret bevi54.