/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
tinglysning af forkøbsret
Fra : jego
Vist : 2266 gange
200 point
Dato : 11-07-06 10:23

Hej!
Min kone og jeg er ved at skulle lave en aftale med en ældre mand om at overtage hans ejendom, når han ikke længer kan passe den selv eller hvis han pludselig dør.
Altså forkøbsret til en aftalt pris.
Vi vil gerne lave dokumentet selv og ikke nødvendigvis bruge advokat.
Er der nogen der har ideer til udformningen af dokumentet. Erfaringer og juridisk viden foretrækkes, gerne med henvisninger til paragraffer.
Også gerne erfaringer hvor der har været kludder i kontrakten.

Med håb om gode svar og fortsat god sommer

Hilsen Jego

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 11-07-06 10:36

Opsøg en advokat, det er billigere end at lave en lille fejl som betyder det hele måske går i vasken...

en advokat som får det tinglyst på ejendommen, så kan ingen røre aftalen... hverken arvinger eller andre

penge til det betyder intet i denne helhedsbetragtning..

få det gjort så længe sælger er "varm" på at sælge

Hilsen

Henrik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-06 12:19

Citat
forkøbsret til en aftalt pris

Det kan I altså ikke bare sådan selv stykke et dokument sammen om, det vil ikke være retsgyldigt i det tilfælde manden går hen og dør.
Det kræver i bedste fald vitterlighedsvidner og erklæringer om, at manden(sælger) var ved "sine fulde fem" og ikke har skrevet evt. dokumenter uden at være klar over hvad det betyder.
Og allerbedst at det er udfærdiget gennem en advokat og tinglyst.

Og det går slet ikke på den måde du siger, hvis det kommer så vidt, at manden pludselig dør inden I har købt gården og der er arvinger.

For så er der noget der hedder tvangsarv, som der ikke kan kommes udenom (det halve af boets værdi). Og så bliver det boet der skal købes af, såfremt arvingerne er indstillet på at sælge til jer.

For det andet, skal I være forberedt på, at såfremt gården sælges væsentligt under vurderingsprisen, vil det betragtes som delvis gave, og det koster dyrt til skattefar.

Det I kan gøre nu, er at I simpelthen køber gården og lader manden bo der til leje, så vil der ikke blive tvivl om noget senere (medmindre der er bopælspligt på ejendommen og det derfor ikke kan lade sig gøre)

Muligvis kan det laves så manden udfærdiger et testamente hvoraf det fremgår, at han ønsker I skal købe gården, men sådan et er der også krav til, for at det vil være gyldigt.

Så kontakt en advokat, det er det eneste rigtige at gøre.

mvh dova

Kommentar
Fra : jego

Dato : 11-07-06 12:34

Dyrt at være fattig....
Vi har ikke så mange klejner lige nu, men det skal nu ikke være afgørende, på et tidspunkt går vi måske til en advokat.
Men hvorfor kan vi egentlig ikke gøre det selv?
Man skal ikke være advokat for at få noget tinglyst, det koster blot 1400 kr.
Vitterlighedsvidner kan man selv påtegne.

Manden har ingen arvinge.
Dova har en pointe i det med hvis der sælges til under vurderingsprisen, kan det blive betragtet som en gave i skattemæssigt regi.
Leje, ja, men manden vil gerne bestemme over ejendommen og holde lav profil med salget en årrække endnu. Det er dog en løsning der kan benyttes.

Dog er jeg stadig intereseret i en tinglysningsløsning. Er der ikke nogen "håndværkere" (jura) til stede?
Jego

Kommentar
Fra : jego

Dato : 11-07-06 13:29

Dyrt at være fattig....
Vi har ikke så mange klejner lige nu, men det skal nu ikke være afgørende, på et tidspunkt går vi måske til en advokat.
Men hvorfor kan vi egentlig ikke gøre det selv?
Man skal ikke være advokat for at få noget tinglyst, det koster blot 1400 kr.
Vitterlighedsvidner kan man selv påtegne.

Manden har ingen arvinge.
Dova har en pointe i det med hvis der sælges til under vurderingsprisen, kan det blive betragtet som en gave i skattemæssigt regi.
Leje, ja, men manden vil gerne bestemme over ejendommen og holde lav profil med salget en årrække endnu. Det er dog en løsning der kan benyttes.

Dog er jeg stadig intereseret i en tinglysningsløsning. Er der ikke nogen "håndværkere" (jura) til stede?
Jego

Kommentar
Fra : morn

Dato : 11-07-06 13:30

En aftale mellem ejeren af ejendommen og andre kan blive tinglyst. hvis den stifter (forandrer eller ophæver) en ret over ejendommen, som forpligter ejendommen ud over den pågældende ejers ejertid.

Der skal for de fleste dokumenters vedkommende være angivet en eller flere påtaleberettigede i dokumentet. Det er den påtaleberettigede, der skal godkende ændringer, rykninger, eller aflysning.

Du skal sende dokumentet, genparten og tinglysningsafgiften til retten i den retskreds, hvor ejendommen ligger.

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 11-07-06 17:42

Uanset mange eller få penge, så er et godt sted at besøge FamilieAdvokaten. Du kommer ikke udenom at det vil være de bedste penge at give ud. Især fordi der også er nogle betragtninger i forhold til hvad udlejer dækker, og hvad I selv dækker hvis ikke aftalen tydeliggøres.

Jeg ville ikke spare de penge for bagefter at sidde i klemme.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : jego

Dato : 12-07-06 11:15

Advokat er ikke udelukket, bestmt ikke, men det er spændende at sætte sig ind i de forskellige mulighedder og aspekter, stille og roligt, inden advokaten kontaktes.
På den anden side skal aftalen være simpel og bygge på sund fornuft, så hvorfor ikke lave dne selv byggende på andres skabeloner og erfaringer.

Så jeg håber stadig på flerkonstruktive indlæg

mvh Jego

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 12-07-06 12:40

Har du så bare i det mindste forsøgt at kigge på FamilieAdvokaten?

Det som især er vigtigt at huske er at juraen består af to typer regler på lejeområdet:

Citat
Den danske lejelovgivning består af to slags regler. Nemlig:

En række bestemmelser, som gælder, uanset om du som lejer har skrevet under på noget helt andet. Disse bestemmelser er ufravigelige - også kaldet for præceptive - men kun på den måde, at de ikke kan fraviges til skade for lejerne.

Og en række bestemmelser, som din udlejer gyldigt kan fravige, blot det udtrykkeligt fremgår af jeres aftale. Disse bestemmelser er fravigelige - også kaldet for deklaratoriske og de gælder, medmindre andet bliver udtrykkeligt aftalt i lejekontrakten.

Når du og jeg bygger noget selv i en aftale, risikerer vi at overse faktorer i juraen. Derfor skal man igennem en halv Karnov på jurastudiet. Den lektion lærte jeg mens jeg kørte taxa, for en af kollegerne studerede jura, og det er netop især trygheden ved at have en aftale der holder der er alle pengene værd.

Held og lykke med kontrakten.

Kommentar
Fra : jego

Dato : 13-07-06 16:00

Citat
Har du så bare i det mindste forsøgt at kigge på FamilieAdvokaten?

Jeg har lige kigget på familieadvokaten
Den er god at kende kan jeg se
"holder fri" i en uge fra spørgsmålet her
skal drøfte med ejeren og han vil sælge og så leje ud til mig allerede nu.
Så føler jeg mig sikke, men hvordan har han det med det?

vi snakes ved
jego