/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Korrekt udmåling til terrasse
Fra : hjulmand81
Vist : 3010 gange
200 point
Dato : 11-07-06 09:40

Vi skal have anlagt en lille terrasse ca. 40 m2 langs med huset, men en af mine venner og jeg kunne ikke helt blive enige om hvordan man helt korrekt måler op til denne - derfor lige mit spørgsmål
Der skal vel være 2 cm fald pr meter væk fra huset, men starter man fra græskant eller husmur? hvis man starter fra husmur risikerer man at plænen ikke har tilsvarende fald og hvad så? hvis man starter fra græskant aner man ikke hvor man ender på husmuren (men finder selvfølgelig ud af det ved opmålingen hehe)
Derfor går spørgsmålet på - hvordan måler man korrekt af forud for udgravning så man sikrer at man graver den nødvendige mængde jord af og får det korrekte fald?
Andre gode tricks/råd til arbejdet inden lægningen af fliserne modtages ligeledes med tak!!

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 210 point
Dato : 11-07-06 10:02

man slår nogle pinde i jorden med eksempelvis 1 m afstand. Toppen af dem skal så være fliseoverkant. Med et vaterpas får man det dem til at passe.
Hvis man vil have 2 cm falt /m lægges en 2cm klods på den yderste pind når vaterpasset plaseres.

Der er lidt arbejde med at slå pindene i og justere dem ind. Men det bliver vundet senere under fliselægningen.

Selve fliderne starter i langs huset, hvor de skal passe præcis. Når i retter gruset af efter pindene lander i også rigtigt ved græskanten.

Græs vil efter nogen tid gro op, og før eller siden komme ind over fliserne.

Det er en mærkelig naturlov.

Jeg gætter på at det er fordi sand , støv , snesnavs og hvad ved jeg lægger sig i græsset langs flisekanten, og så vokser græsset i det.

Derfor gør det ikke noget om i ender lidt højt i forhold til græsset.

Man kan også justere med lidt sand/grus i græsset, Det vokser det fint op i , bare der er muld eller ler til rødderne dybere nede.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 11-07-06 10:06

Man starter fra huset, græskanten kan man regulere det kan man ikke huset, bare du sørger for at være lige med eller lidt over græsset. Men du kan da afsætte helt nøjagtig hvor du befinder dig højdemæssigt, enten ved hjælp af vandslange metoden eller køb et laservaterpas til 100 kr i de fleste byggemarkeder.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-07-06 14:10

Spørgsmålet er jo så om plænen er i vatter ligesom huset, noget kan du regulere ved at snyde lidt med faldet.Dog ikke modfald minst 1 cm fald pr. m Ideen med pinde i jorden er ganske udmærket. Prøv og leg med det og se hvor du ender og selvfølgelig skal fliserne lægges først inde ved huset. Forarbejdet skal være ordentligt så tager det inden tid at lægge fliserne. Når du skal trække gruset er et en god ide at have to jernrør el.lignende at trække på med et rette bræt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-07-06 17:47

Hvis du starter ved græskanten kan du jo selvfølgelig altid lige flytte huset lidt indtil det passer.

Et laser vatterpas er en god inverstering til dette formål, hvor du så sætter snore op inde på selv det udgravede. Så vil du altid være istand til at finde den færdige højde da du har snoren at måle fra. Når du har udgravet og jævnet det værste vil det være en god ide med lidt vibrering med pladevibrator for at gøre jorden stabil og bæredygtig så skal du bruge stabilgrus og sand ovenpå. Hust at vibrere hvert lag.
Tilsidt går du ned til din lokale smed og får et par stykker fladjern i passende længde og lægger dem ned på kanten i den højde der passer med underkanten af fliserne. Udmåles fra snoren og ned,
Det efter sjkal du bruge en retholdt eller et lige bræt til at slæbe af med for at jævne det hele så det bliver plant.. Når det hele er jævnet er du klar til fibertex som skal ligge lige under fliserne. Så mangler du bare at lægge alle fliserne og tilsidst skal du bruge stenmel til at feje ned i sprækkerne.

Held og lykke med projektet.

Fijala

Godkendelse af svar
Fra : hjulmand81

Dato : 12-07-06 11:18

Tak for svaret transor.