/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
anklaget vs sigtet
Fra : tigerqvinde
Vist : 1814 gange
50 point
Dato : 10-07-06 20:09

Er der nogen herinde, der kan forklare mig, hvad forskellen på anklaget og sigtet er? Både mht. rettigheder, men også mht. det fremtidige sagsforløb. Min venindes datter (19 år) er blevet sigtet for indbrud, på sin tidligere arbejdsplads, indtil sagen er opklaret og jeg forstår det ikke helt. Årsagen til sigtelsen er, at hun sagde op, da hun fik at vide, at de havde haft indbrud, men jeg ved at jeg talte med hende om det dagen før og talte også med jobpatruljens hotline inden hun sagde op. Har jeg nogen ret til at kontakte politiet med disse oplysninger, når de nu ikke kontakter mig?

Håber at en venlig sjæl kan oplyse mig om forskellen, da jeg ikke kan finde det under søgninger på nettet

På forhånd tak
Tanja

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 10-07-06 20:17

Sigtelsen foretages af Politiet når man mener der er en begrundet mistanke.
Sigtelsen giver den sigtede ret til ikke at udtale sig.
Anklage er når anklagemyndigheden har overtaget sagen eller der simpelthen er lavet et anklageskrift, hvilket er første skridt til at starte en retssag.

Var det forståeligt eller var det for enkelt?

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 10-07-06 20:25

Som BjarneD siger så er en sigtelse noget politiet gør.
Det gør bla at du får nogle rettigheder i jf. retsplejeloven, hvoraf en af dem er, at man ikke behøver at udtale.
Anklage er også ganske som BjarneD siger, at det er noget anklagemyndigheden foretager sig, hvis de mener der er grundlag for sagen.
Desuden hvis du har oplysninger der kan bidrage til politiets efterforskning af sagen, har du ikke bare ret til at kontakte dem, men også pligt til det. Det er jo også at bidrage til efterforskningen hvis det kan rense din veninde.
Du kan altid rette henvendelse til politiet, hvis du mener du har oplysninger om en sag.

Mvh.
MacMadsen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-06 20:25

Man kan sige at sålænge der kun er tale om en sigtelse er der tale om en efterforskning, der ikke nødvendigvis vil medføre retslige skridt (anklage).
Lov om Rettens Pleje:
Citat
§ 729 a. Sigtede er berettiget til at vælge en forsvarer, jf. § 730. Offentlig forsvarer beskikkes efter reglerne i §§ 731-735.

Stk. 2. Retten meddeler forsvareren kopi af indførsler i retsbøgerne vedrørende sagen. Forsvareren kan gøre sigtede bekendt med kopierne, medmindre andet følger af §§ 748 og 848. Retten kan pålægge forsvareren ikke at overlevere kopierne til sigtede eller andre, hvis det må befrygtes, at kopierne vil blive benyttet på retsstridig måde.

Stk. 3. Forsvareren har adgang til at gøre sig bekendt med det materiale, som politiet har tilvejebragt til brug for den sag, som sigtelsen angår. Forsvareren skal have udleveret kopi af materialet, i det omfang det uden ulempe kan kopieres. Forsvareren må ikke uden politiets samtykke overlevere det modtagne materiale til sigtede eller andre. Politiet giver samtykke, hvis det findes ubetænkeligt. Med hensyn til materiale, der er omfattet af § 877, stk. 1 og stk. 2, nr. 5, kan samtykke dog kun nægtes af de i stk. 4 nævnte grunde.

Stk. 4. Hvis det er nødvendigt af hensyn til fremmede magter, til statens sikkerhed, til sagens opklaring, til tredjemand eller til efterforskningen af en anden verserende sag om en lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover, eller som udgør en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitler 12 eller 13, kan politiet give forsvareren pålæg om ikke at videregive de oplysninger, som forsvareren har modtaget fra politiet. Pålægget kan udstrækkes, indtil tiltalte har afgivet forklaring under domsforhandlingen.

§ 729 b. En sigtet uden forsvarer skal efter anmodning have adgang til hos politiet at gøre sig bekendt med indførsler i retsbøgerne vedrørende sagen, medmindre andet følger af §§ 748 og 848. Politiet udleverer efter anmodning kopi af indførslerne til sigtede, medmindre det må befrygtes, at kopierne vil blive benyttet på retsstridig måde.

Stk. 2. En sigtet uden forsvarer skal endvidere efter anmodning have adgang til at gøre sig bekendt med det materiale, som politiet har tilvejebragt til brug for den sag, som sigtelsen angår. Politiet kan dog afslå anmodningen af de i § 729 a, stk. 4, nævnte grunde. En begrænsning i sigtedes aktindsigt bortfalder senest inden domsforhandlingen eller et retsmøde med henblik på sagens behandling i medfør af § 922 eller sagens afslutning ved tiltalefrafald. Politiet udleverer efter anmodning kopi af materialet til sigtede, hvis det findes ubetænkeligt. Med hensyn til materiale, der er omfattet af § 877, stk. 1 og stk. 2, nr. 5, kan udlevering dog kun nægtes af de i § 729 a, stk. 4, nævnte grunde.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-07-06 20:36

anklaget

Citat
anklage1 [ —an™kla‹j% ] subst. -n, -r, -rne
1. en påstand om at nogen er skyldig i at have gjort noget. · (jura) = SIGTELSE

sigtelse

Citat
sigtelse [ —segd%ls% ] subst. -n, -r, -rne
1. en tilkendegivelse over for en person af at han kan forvente at blive tiltalt for en forbrydelse, el. at han er under stærk mistanke. · rejse sigtelse mod ng sigte nogen.

citaterne er fra nudansk leksikon.

Hvis du mener at du kan bidrage din venindes datter med oplysninger, så kontakt politiet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-06 20:39

Nudansk ordbog er et ringe opslagsværk når det gælder juridiske termer.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-07-06 20:44

Bare roligt, det ender på SAMME måde.

Som der er nogle herinde, der siger/skriver

Indtil andet er bevist,,,,,,,,,,,,,,,ER DU USKYLDIG. eller..........................
Men hvor er der dog, mange dommere i DK.

Tror selv, at dem der dømmer, til tider er i lommen
op andre.
Venne tjenester og det der er værre,,,afpresning.
Men ikke op til mig at bevise.

Da JEG INTET kender til det......

Ellers var der betydeligt flere, der burde RUSKE tremmer.
-----------------------------------------------------------------------
Min mening.
er du skyldig-----tilstå.
eller håbe på der ikke er/var vidner tilstede ---kamera.

Eller tilstå, noget du ikke har gjort, og gå fri for andet.

Og så siger de, at der ikke kan forhandles, med Anklage-Myndigheden

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-07-06 20:48

Citat
Har jeg nogen ret til at kontakte politiet med disse oplysninger, når de nu ikke kontakter mig?

Har din venindes datter fortalt politiet, at hun har talt med dig. Hvis ikke så kontakter politiet jo ikke dig. Men hvis du har oplysninger, som kan hjælpe politiet med deres arbejde, så har du "pligt" til at fortælle det.

Kommentar
Fra : tigerqvinde

Dato : 10-07-06 20:56

Tusind tak for alle de fine svar. Det er virkelig guf og jeg er ikke spor forvirret. Jeg vil tro, at hun har fortalt dem det. Jeg ved ihvertfald, at hun har fortalt, at hun var sammen med en veninde og derefter hendes mor den pågældende aften/nat og de har ikke kontaktet hendes mor... men det er altså ikke noget nyt i vores politikreds, at de ikke kontakter eventuelle vidner til noget som helst, heller ikke mere seriøse sager, som blå mærker efter en voldtægt, som først, ifølge vidner, der aldrig blev afhørt, viste sig en lille uge efter den påståede voldtægt

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-07-06 21:10

Citat
men det er altså ikke noget nyt i vores politikreds,

Siger du..................... det er voldtægt........................

Citat
Min venindes datter (19 år) er blevet sigtet for indbrud, på sin tidligere arbejdsplads

Hvem anmelder nu hvem til hvem
FOR HVAD

ER DU SIKKER PÅ DET IKKE VAR VAR DIG DER GJORDE NOGET

Men jeg LÆSER dette som VAR DET BIBELEN.......

Er jeg den eneste der har en DÅRLIG FORKLARING.
Elles havde JEG SGU PERSONLIGT ANMELDT DIG

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-07-06 21:14

Ser jeg virkeligt DOBBELT igen.
Eller er jeg den eneste der kan læse

NÅR JEG IKKE *ØNSKER AT LÆSE

Der er SGU noget GALT HER

Kommentar
Fra : tigerqvinde

Dato : 10-07-06 21:19

Øhh nej, jeg har sg ikke voldtaget nogenn (kan kvinder det griner)... det med voldtægten var et eksempel på, at de, i vores politikreds, IKKE nødvendigvis kontakter vidner... når de ikke gjorde det dengang, der kørte en volgtægtssag, hvorfor skulle de så gøre det nu, hvor det "bare" er en tyverisag... 2 forskellige sager, 2 forskellige parter...giver det mening nu

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-07-06 21:20

Citat
Jeg vil tro, at hun har fortalt dem det. Jeg ved ihvertfald, at hun har fortalt, at hun var sammen med en veninde og derefter hendes mor den pågældende aften/nat og de har ikke kontaktet hendes mor... men det er altså ikke noget nyt i vores politikreds, at de ikke kontakter eventuelle vidner til noget som helst, heller ikke mere seriøse sager, som blå mærker efter en voldtægt, som først, ifølge vidner, der aldrig blev afhørt, viste sig en lille uge efter den påståede voldtægt

Citat
helt. Årsagen til sigtelsen er, at hun sagde op, da hun fik at vide, at de havde haft indbrud, men jeg ved at jeg talte med hende om det dagen før og talte også med jobpatruljens hotline inden hun sagde op. Har jeg nogen ret til at kontakte politiet med disse oplysninger, når de nu ikke kontakter mig?

SÅ NEMT SLIPPER DE,,,,,,, sgu ikke i lille DK.

Hvad har dette med en JOBpatrujle at gøre.

Godkendelse af svar
Fra : tigerqvinde

Dato : 10-07-06 21:22

Tak for svaret BjarneD. Det var lige præcis hvad jeg havde brug for at høre. Juraverdenen kan indimellem være ret indviklet, når man ikke kender til den. Det var rigtig dejligt med udpluk af loven også... jeg kan ikke takke dig nok *S*

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-06 21:23

Her er det da tigerqvinde der stiller spørgsmålene og OS der har svarene (sådan da i hvert fald bortset fra ........)

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-07-06 21:23

JAMEN--------så siger jeg SGU MEGET UNDSKYLD.

Men det du siger/skriver hænger ikke sammen...

DØMT på stedet,,,, hvis i ikke har bedre FORKLARING.

Og jo, en kvinde kan godt voldtage en mand/kvinde.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-07-06 21:27

sofus.dk - det hænger fint sammen hvis man kan læse indenad og lader være at tænke som en forbryder.

tigerqvinde, I skal bare huske at Politiet har en tendens til at betragte småsager som bagateller og det gør en der er sigtet med urette selvfølgelig ikke så gå til dem og forklar tingene så det hele kan blive udredt hurtigst muligt.

Kommentar
Fra : tigerqvinde

Dato : 10-07-06 21:28

Sofus det er en grill det drejer sig om, forholdene dernede er så groteske at min venindes datter sagde op..men politiet tror at opsigelsen har noget at gøre med tyveriet. Jeg ringede til jobpatruljen for at anmelde arbejdsgiveren og få svar på nogle spørgsmål, der angår min venindes datters økonomi efter en opsigelse.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-07-06 21:58

JAMEN,,, HAR SGU SAGT MEGET UNDSKYLD.

Meen her er en MERE...........

Men her er der så, også, -------- en til bjarne,,,,,,,
der åbentbart kan læse noget jeg ikke kan se
i dit spørgsmål.

Noget jeg manglede.....

Hvad har en Jobpatrujle, med en Politi sag at gøre,
anmeldelse af ...kan man ikke selv anmelde det. ???
senere ryger der blå mærker på
for ikke at snakke om evt. voldtægt.
OK,,, man får SGU da disse mærker af, at bare arbejde, i en GrillBar

Burde da have set det selv
Kamn ikke læse mere.
Men ser, hvad der bliver spurgt om,
som så, også retter sig.

MEGET UNDSKYLD,,,,,, TROR NÆPPE, JEG ER DEN FØRSTE,
DER VILLE HAVE MISFORSTÅET, HVAD MAN IKKE KAN SE

Men senere får at vide...

SORRY IGEN.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-07-06 22:05

sofus.dk >Gå hen og sov den ud

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-07-06 22:07

Du har ikke pligt til at henvende dig til politiet, men der er heller ikke noget i vejen for at du kan gøre det. Det smarteste er nok at ringe i forvejen og bede om at tale med den politimand, som behandler sagen . Sig du gerne vil aftale en tid til at komme og tale med ham. Om det fører til noget fornuftigt afhænger af så meget, som vi ikke kan vurdere, uden at kende dig og sagen nærmere.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 10-07-06 22:19

Citat
sofus.dk >Gå hen og sov den ud

Hvor i spørgsmålet kan du læse følgende, som bliver LAGT TIL
SENERE..

-------------------------------
Tusind tak for alle de fine svar. Det er virkelig guf og jeg er ikke spor forvirret. Jeg vil tro, at hun har fortalt dem det. Jeg ved ihvertfald, at hun har fortalt, at hun var sammen med en veninde og derefter hendes mor den pågældende aften/nat og de har ikke kontaktet hendes mor... men det er altså ikke noget nyt i vores politikreds, at de ikke kontakter eventuelle vidner til noget som helst, heller ikke mere seriøse sager, som blå mærker efter en voldtægt, som først, ifølge vidner, der aldrig blev afhørt, viste sig en lille uge efter den påståede voldtægt
Tja, jeg kan ikke se det nogle steder.

Men i skal SGU da nok blive fri,
for forpulede BLÅ MÆRKER/bemærkninger og andet,
som i ingen steder står der alligevel

Sieg Heil--------oder
DK for islam... kan jeg nu heller ikke Dansk mere.

Men straf DEM, ikke tal derom.