/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
NI CD Ladning
Fra : Sandvad261
Vist : 660 gange
100 point
Dato : 09-07-06 23:47

Jeg har nogle NI CD batterier på 1,2 V 5 amp.
Jeg har nu sat 5 af disse batterier i serie, og skulle så få 6.0 V 5 amp.
Hvordan skal jeg lade disse batt. op, og med hvilken lader.
Jeg havde tænkt på at bruge en der lader med 9 V, vil det være for meget.?????

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-07-06 00:02

Hvis du sætter en formodstand imellem, således at den kun lader med den strøm som er angivet på batteriet, så kan du godt bruge din 9 volts strømforsyning.

Men Ni-Cd er en gammel type som skal aflades før du oplader det igen, da batteriet ellers vil få memoryeffekt, hvilket vil sige at hvis du kun aflader det halvt hver gang, så har du problemet med at bruge det til det er tomt.
Ved forkert brug kan et sådant batteri ødelægges i løbet af nogle få måneder.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 10-07-06 00:15

Hej Severino
Det lyder meget fornuftigt med den for modstand, men har du nogen ide om hvor stor den skal være, de skal oplades med 450 mamp.

Hej

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-07-06 00:54

Du har en overspænding på 3 volt, så dem skal du have belastet med de samme 450 mA
Så Ohm's lov kommer ind i billedet med E=I*R hvor E er i Volt, I er i Amp. og R er i ohm.
Altså R=E/I

Kommentar
Fra : lham

Dato : 10-07-06 05:12

6,8 ohm og husk lige den skal være på mindst 1,watt ellers brænder modstanden af

Kommentar
Fra : lham

Dato : 10-07-06 05:12

der smuttede lige et 5 tal der skulle stå 1,5 watt

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 10-07-06 07:35

Der skal lades med 500mA i 14 timer.
Ladetid=1/10 capacitet x 1,4

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 10-07-06 08:41

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-07-06 10:17

Ja og usk at slukke efter de 14 timer. Det er bedst at bruge et kontaktur.

Hvis elementerne er med sintrede elektroder kan de hurtiglades med en større strøm. Men så er det hurtigt ødelæggende at glemme dem.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-07-06 17:23

Vælg en keramisk trådviklet modstand, den kan tåle varmen. Hvis den skulle være på 5 eller 10 watt, så er det også i orden. Så bliver den ikke så varm.
Hvis du ikke kan skaffe en passende modstand med den værdi ( i ohm ), så kan du parrallel koble to eller fire eller lignende, så du stadig opnår den rigtige modstandsværdi.
med 2 modstande skal de fx. være på 13,4 ohm stykket.
Med 4 modstande skal de være på 25 ohm stykket.
Er værdierne forskellige, kan du beregne den samlede modstand ved at udregne dem med to ad gangen (r1*r2)/(r1+r2) og så bruge den samlede værdi i næste beregning sammen med den 3. og 4. modstand.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 100 point
Dato : 10-07-06 22:46

Det er normalt at lade med 25% mere spændning, end det batterierne er på, altså 6V + 25% = 7,5 volt.
Strømmen bør være 0,1C (C= kapaciteten) altså 0,5 A i dit tilfælde. Ved 0,1 C skal de lades i 14 timer, hvis de er helt tomme.
Husk der er memory effekt i Ni-Cd celler, hvorfor de bør aflades helt inden de skal lades, men kun Ca. 5 gang.
Ellers kan der bliver mindre og mindre kapacitet i dem!!!!

MVH

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 10-07-06 23:35

Det er da' rart at se så mange fornuftige svar, især når jeg ikke har en disse forstand på noget af ( stort set ).
Jeg vil se om jeg kan finde en modstand der er som beskrevet, og så er det jo også spændende om min lader kan klare det, ellers kan man vel bruge en alm. lader som til et bilbatt. ?????

Hej

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-07-06 11:46

Din lader kan sagtens klare det! - Den starter godt nok med en høj ladestrøm, når batteriet er tomt. Ladestrømmen er jo bestemt af den modstand som du sætter i serie med den ene ladeledning.
Efterhånden som batteriet bliver fyldt op med "power" falder ladestrømmen mod nul.
Hvis du har en smule overspænding, så vil den stå som en vedligeholdelses spænding.
Det er en fordel for de gamle Ni-Cd batterier, da de har en forholdsvis større lægstrøm, end de moderne batterier af Ni-Mh og Ion typerne.

For at du kan overbevise dig selv om, at det hele fungere korrekt, kan du indskyde et universalinstrument i serie med ladestrømmen, så du kan følge med i hvor mange mA den lader med.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-07-06 11:59

Viskinge's forslag med at aflade batterierne helt, er en sandhed med modifikationer.
De 6,0 volt, må helst ikke synke længere end til ca. halvdelen. Så SKAL de lades op.
Batterierne har det bedst når de er ladet op; især hvis de skal ligge i længere tid.
Ni-Cd batterier der aflades helt, dør for evigt. - Hvis de først polvender, så plus og minus byttes om (en slags negativ spænding) så er de uhelbredelige, og skal bortskaffes som giftigt affald.

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 12-07-06 23:28

Tak for svaret viskinge.
Der var mange gode forslag på mit ladningsproblem, men den du kom med her har jeg valgt som det bedste, det bedste fordi, det var lagt ligefrem, så selv en som mig der ikke har ret meget forstand på den slags kunne fatte hvad der skulle til.
Min lader kunne ikke klare det, så på grund af de voltstyrker du der har skrevet ved jeg nu hvilken, lader jeg skal ud og sætte mine penge i.

Så tak skal i ha' alle sammen.

Hej