/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolation
Fra : Epkoll
Vist : 3264 gange
200 point
Dato : 18-12-02 14:41

Hvad er forskellen mellem Stenuld og Glassuld. Hvad er det bedste isolation til tømmer udvendig væg og hvorfor. Isolationen skal vere 150mm

vh. ep

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 18-12-02 15:53

Stenuld (fx Rockwool) og glasuld (fx Isover) produceres af sten- og glasmaterialer som smeltes i ovne ved 1400-1500oC , som herefter ved slyngning bearbejdes til fine tråde og fibre.

Glasuld og stennuld adskiller sig kun i fiberkarakteren, idet glasuldens fibre er lige tykke og ret lange, stenuldens fibre er minimalt tilspidsede og kortere, samt at stenulden indeholder perler.

Temperaturbestandigheden er forskellig for stenuld og glasuld. Stenuld sintrer ved 750 oC og smelter ved 1250 oC, glasuld sinter ved 600 oC og smelter ved 1000 oC.

Til fremstilling af 1 t stenuld medgår ca. 13,5 GJ energi hvilket af-stedkommer et CO 2 -udslip på 925 kg . Til fremstilling af 1 t glasuld medgår ca. 28 GJ energi hvilket afstedkommer et CO 2 -udslip på 1580 kg .

Og i følge min nabo som er tømmre er det ikke nogen disederet forskel på andvendelsen af det to til lette ydre vægge. HUSK at bruge Dampspær !

Så er der selvfølgelig prisen. Personligt stemmer jeg på den mindst økologisk belastende = stenuld !

mvh, KeFir, m.a.

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 210 point
Dato : 18-12-02 15:53

Stenuld (fx Rockwool) og glasuld (fx Isover) produceres af sten- og glasmaterialer som smeltes i ovne ved 1400-1500oC , som herefter ved slyngning bearbejdes til fine tråde og fibre.

Glasuld og stennuld adskiller sig kun i fiberkarakteren, idet glasuldens fibre er lige tykke og ret lange, stenuldens fibre er minimalt tilspidsede og kortere, samt at stenulden indeholder perler.

Temperaturbestandigheden er forskellig for stenuld og glasuld. Stenuld sintrer ved 750 oC og smelter ved 1250 oC, glasuld sinter ved 600 oC og smelter ved 1000 oC.

Til fremstilling af 1 t stenuld medgår ca. 13,5 GJ energi hvilket af-stedkommer et CO 2 -udslip på 925 kg . Til fremstilling af 1 t glasuld medgår ca. 28 GJ energi hvilket afstedkommer et CO 2 -udslip på 1580 kg .

Og i følge min nabo som er tømmre er det ikke nogen disederet forskel på andvendelsen af det to til lette ydre vægge. HUSK at bruge Dampspær !

Så er der selvfølgelig prisen. Personligt stemmer jeg på den mindst økologisk belastende = stenuld !

mvh, KeFir, m.a.

Kommentar
Fra : bkr45

Dato : 19-12-02 08:37

Ja og ved oplægninge så husk lige åndedrætsværn da der kan være støv man vivler op
når man lægger det nye, og vil sætte sig i luftvejne.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 19-12-02 09:48

Tillæg

Glasuld skulle være behageligre at arbejde med da fibrene ikke er lige så spidse som stenuld. Men det anbefalles dog stadig at benytte arbejds handsker og kropsdækkende arbejds tøj for at undgår irrtation på huden.

bkr45 har meget ret. HUSK ALTID åndedrætsværn/støvmaske. Alt mineral uld afgiver microfibre der kan hænge i luften længe. Dette micro fiber støv er ikke biologisk nedbryddelig og bliver derfor med tiden indkapslet af ens lungevæv hvis man får den ind (sten lunger)! Hoved rengøring med en god støvsuger er meget fornuftig efter indendør arbejde med mineraluls isolering.

mvh, KeFir, m.a.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-12-02 21:01

> Hvad er forskellen mellem Stenuld og Glassuld. Hvad er det bedste
> isolation til tømmer udvendig væg og hvorfor. Isolationen skal vere
> 150mm

De er ens, men lavet af hhv sten og glas. Stenuld er mere varmebestandigt
mens glasuld er nemmere at arbejde med (siger de, jeg synes det er lige
besværligt/nemt). Til ydervægge ville jeg vælge glasuld, fordi den kan fås
til rimelig penge i Jem&Fix, og varmebestandigheden ikke betyder noget.

Mvh Maria

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 08:23

>"Til ydervægge ville jeg vælge glasuld, fordi den kan fås
> til rimelig penge i Jem&Fix, og varmebestandigheden ikke betyder noget.

Lige en enkelt ting til dette: Vær opmærksom på de forskellige energiklasser
isoleringsmaterialer produceres i. JemOgFix'es er vidst nok noget af det
ringeste. Til samme pris ville jeg kigge hos www.isodek.dk

Øøh - og så lige: Du er opmærksom på fugt, damspærre osv. når du nu skal
isolere din ydervæg?!

Mvh

Jesper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 11:03

> Lige en enkelt ting til dette: Vær opmærksom på de forskellige
energiklasser
> isoleringsmaterialer produceres i. JemOgFix'es er vidst nok noget af det
> ringeste. Til samme pris ville jeg kigge hos www.isodek.dk

Næ, isoleringskalssen er den samme - ellers går idéen med at købe billigt jo
noget af.

Mvh Maria

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 12:32

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
news:3e019d3f$0$176$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Lige en enkelt ting til dette: Vær opmærksom på de forskellige
> energiklasser
> > isoleringsmaterialer produceres i. JemOgFix'es er vidst nok noget af det
> > ringeste. Til samme pris ville jeg kigge hos www.isodek.dk
>
> Næ, isoleringskalssen er den samme - ellers går idéen med at købe billigt
jo
> noget af.

Ok - ikke den pakke jeg har fået fra Jemogfix (042) mod isodeks 038

Mvh
Jesper