/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Glaspest?
Fra : Axelise
Vist : 17075 gange
100 point
Dato : 09-07-06 10:54

Jeg har hørt om fænomenet "glaspest" i reklamerne for opvaskemiddel til maskiner, men har aldrig rigtig troet på, at det var andet end et fænomen, som er opfundet for at vi skal købe flere vaskeprodukter.
Men nu har vores rødvinsglas fået en underlig hvid hinde, som ikke er til at vaske af, og det skyldes ikke vand og dermed kalk, der har samlet sig, for hinden sidder hele vejen rundt i glasset oppe i de øverste par centimeter.
Vi har tilstrækkelig med salt og afspændingsmiddel i maskinen, så det skyldes ikke det. Men kan det mon være den såkaldte "glaspest"? Og hvad kan man gøre for at fjerne den hvide hinde i glassene?

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 09-07-06 10:56
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-07-06 11:02

ups - du spørger om hvad du kan gøre - men når først glas har fået glaspest kan du intet gøre - tror nok det vist også står i linket

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-07-06 11:34

Edikkesyre burde kunne klare dette problem. Bland det i en lav opløsning med vand 2-3 % eller prøv dig lidt frem.

Glaspest forekommer hvis doseringen at afspændingsmiddel ikke er korrekt. Spørg dit vandværk om hvad hårdheden på netop jeres vand er og slå op i manualen til opvaskeren. Der vil det være beskrevet hvordan den skal indstilles.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-07-06 11:45

eddikkesyren kan evt afhjælpe problemer hvis man opdager det i tide og kiselsyren ikke har taget fat - ja !! min erfaring er at man opdager det forsent

Linket jeg i første indlæg lagde ind fortæller stort set alt hvad der er brug for

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-07-06 12:15

Ja, det lyder som glaspest.
Og det kan du ikke fjerne.

Det er altid en dum ide, at putte glas man ikke vil have ødelagt i opvaskemaskinen.

Det er vaskemidlet der "ætser" i glassene.
Det svarer næsten til at sandblæse dem.

mvh dova

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 09-07-06 12:43

http://da.wikipedia.org/wiki/Glaspest
Hvis det er glaspest, kan du godt glemme alt om at få dem pæne igen. Vi måtte for nogle år siden kassere nogle flotte krystalglas, efter utallige forsøg og råd.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-07-06 14:31

Krystalglas lader sig ikke "æde" af opvaskemiddel. Det der sker er tit på grund af for lidt vand at opvaskemidlet ikke bliver skyllet af og så "brænder" fast. Det findes et middel til at lægge glassene i blød så denne mælkehvide hinde bliver opløst. Desværre kan jeg ikke huske hvad det hedder.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-07-06 15:14

Hvis det er glaspest, så kan det ikke opløses af et eller andet vidundermiddel... For så er glassets overflade beskadiget.

Jeg har en gammel glasvase, som jeg er glad for. Og den har en rand foroven... som ikke er kalkaflejring, men snarere glaspest.

Jeg vasker den aldrig i opvaskemaskine. Og når jeg har vasket den grundigt i hånden, så "sliber" jeg den foroven hvor den er uklar med det samme som jeg bruger til mit glaskeramiske komfur, nemlig Toprens fra Elektrolux. --Det får vasen til at se flot og klar ud, og det fjerner nok også noget af ujævnhederne. Men der lægger sig også en hinde på glasset, der får glasset til at se mere skinnende ud... Og den hinde kan du jo ikke bruge på dit vinglas...

Men du kunne prøve at slibe med en lille bid grøn rengøringssvamp eller lignende og noget Toprens... Måske kan du få gjort skaden god igen... Og ALDRIG mere opvaskemaskine...
Forhåbentlig er glassene ikke alt for tynde...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-07-06 19:08

Jammen så vil jeg fortælle til de forskellige professionelle sæbefirmaer, når jeg en dag møder dem, at det middel vi har brugt i årevis ca. 35 år til at rense glas fra defekte opvaskemaskiner.
At det ikke du'er.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 09-07-06 19:45

> e.c - hvis I har brugt det middel i så mange år, så må du da kunne finde ud af, hvad det hedder?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-07-06 20:19

Se det var nu ikke mig som brugte det, men jeg ved at det blev brugt.
Jeg har bl.a repareret opvaskemaskiner i ca. 35 år , dog mest store tunnelmaskiner.
Og der observerede jeg at de grimme glas blev lagt i blød. Hvad midlet hed lagde jeg ikke mærke til.
Men da jeg ikke gider at arbejde mere, møder jeg heller ikke de folk som ved det.
Men det er et middel som de store sæbeleverandører har.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-07-06 20:52

Kik på dette.
Der står forklaring og løsning på forskellige former for hvide aflejringer.
Der nævnes også glaspest, som ikke kan fjernes...

http://www.env.dk/media/opvaskemaskiner.pdf

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-07-06 20:56

--Forøvrigt kan jeg fortælle, at min gamle glasvase aldrig har set en opvaskemaskine indvendig...
Alligevel har den fået glaspest.

Gammelt glas får med tiden glaspest. Det går bare meget hurtigere når det bliver vasket i opvaskemaskine.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-07-06 21:04

Ok - så er det måske ikke "glaspest" jeg har observeret.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 09-07-06 23:30

Så må det vist være slået fast - glaspest kan ikkefjernes

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-07-06 09:16

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-07-06 14:43

Og dog... Man kan altså med ihærdighed og knofedt SLIBE det af med et fint slibemiddel. Som jeg har haft noget held med på min gamle vase...

Men det er svært, hvis det drejer sig om tynde vinglas..

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 10-07-06 17:10

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-07-06 18:00

- ærgelig ting men kan ikke helt undgåes desværre når det drejer sig om opvaskemaskiner

Kommentar
Fra : hejdmig

Dato : 05-11-07 19:41

Har netop købt ny maskine, og har læst om emnet glaspest, at det ikke kan undgås på nogle glas, men at det er pga varmen under tørringen, skal lige lede efter linket og se om jeg kan linke videre herfra SS ...........