/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
ny riffel støre kaliber
Fra : tom34
Vist : 4433 gange
200 point
Dato : 09-07-06 10:17

hej
jeg skal inden så længe til at købe ny riffel men ønsker mig en støre kaliber men går lidt og tænker på hvad det skal være hælder lidt til 8x57- 30x06 -308 måske 375

jeg har skudt med 6.5x55
mhv Tom

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-07-06 11:18

Hej Tom!

Prøv at tænk lidt anderledes.Hvorfor vil du have et større kaliber.Hvilken for andring er der i din jagtform. Skal du til udlandet og jage.

65/55 bruges af de fleste Svenske jægere når de jager Elg.
8/57 Er et gammel militær kaliber,som er ved at udgå. Desuden findes der nogle uheldige typer amo imellem,som hedder S og R eller SJ de passer ikke i alle rifler. De kan sagtens puttes i og affyres,men de skader riffelgangene.
308 er det nemt at få billig trænings amo til,da det stadig er et militær kaliber.
30/06 Er et man kan få virkelig mange kugletyper til fordi det er så udbredt.
375 eller derover er efter min mening kun til Safari brug i Afrika.

Så mit personlige valg til jagtbrug ville være 30-06 som jeg forøvrigt har brugt i snart 50 år.
Se min hjemmeside: www.bb-jagt.dk

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 09-07-06 15:35

til bb1
jeg har ønsket mig en 30-06 meget længe, og så kunne jeg godt tænke mig at genlade selv til vinter måske, men som du nok måske ved selv når man spørger de forskelige jæger om kaliber vald er der delte meninger om det. og man går og kan ikke finde ud af hvad man skal

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 200 point
Dato : 09-07-06 17:05
Kommentar
Fra : bb1

Dato : 09-07-06 19:26

Kære Tom

Det er jo netop derfor,at du skal lade fornuften råde altså igen hvad og hvor skal du bruge din nye riffel?
Det nytter simpelthend ikke,at spørge andre,for nogle kan li´ datteren andre moderen og nogle vil have dem begge.Ja,ja,nu skal du ikke grine,for det kan nemlig sagtens overføres direkte til et riffelvalg.
Der findes nemlig rifler,hvortil det er muligt at købe vekselv piber. d.v.s. man til den samme riffel kan have to eller flere løb og dermed altså også flere kalibre.

Som riffelinstruktør for jægere,så låser jeg mig aldrig fast på at anbefale et kaliber frem for et andet. Idet det på praktisk jagt ikke er det alt afgørende om det er en 6,5-55 eller 30-06 til Danske forhold.

Godkendelse af svar
Fra : tom34

Dato : 09-07-06 19:26

Tak for svaret arne.jakobsen.