/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Opmuring af limtræsbjælke
Fra : bv32
Vist : 3043 gange
50 point
Dato : 08-07-06 17:13

Jeg har fået sat en limtræsbjælke ind som bærende konstruktion og skal mure op til den. Jeg har fået at vide at jeg skal bruge 50-50-700 opmuringsmørtel. Nu har jeg så målt op og det viser sig at jeg på den ene side får en række mursten (indervæggen der er ca. 30 cm bjælken hviler på) hvor der foroven og forneden kommer til at være en fuge på 2,1 cm. På den anden side (ydervæggen) kommer der en mursten med en fuge foroven og forneden på 1,8 cm. Spørgsmål 1. Er det acceptabelt ? De andre fuge er på ca. 1-1,5 cm.

Tømreren har klodset bjælken op i den ene halvdel (ved ydervæggen) sådan at jeg kan mure op i den ene halvdel og så når det er tørret kan mure den anden halvdel op. Der er plads til ca. en mursten på tværs (det bliver så to halve sten). Spørgsmål 2. Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på ?

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 50 point
Dato : 08-07-06 20:29

Som jeg forstår det så har tømmeren klodset den op så det bærende er i orden, så den opmuring du skal lave er groft sagtr bare kosmetisk. Hvis det er såsdan det skal forstås er det helt ok for du skal vel pudse/vandskure bagefter også ses den lidt større fuge ikke.
Hvids det du skal mure skal bære limtræsbjælken vil jeg klodse den op så den støtter direkte oven på stenene og ikke på mørtlen.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 08-07-06 21:00

husk at du skal have en anlægsplade i hver ende udført af en min 10 mm tyk jernplade og to gange limrtæets bredde i længden samt så bred som limtræsbjælken.

mvh
Per T

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-07-06 21:53

netop lige det jeg mente med opklodsning

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 09-07-06 10:52

Limtræet er 300 x 115 mm. I den ene ende ligger den på ydervæggen (én murstens bredde) og på den anden side ligger den 300 mm på indervæggen. Ved ydervæggen er der 90 mm fra den sidste mursten op til limtræsbjælken og ved indervæggen er der 96 mm. Murstenene er 54 mm højt.

Ville det så være bedst at lægge 2 jernplader på 115 mm x 230 mm x 10 mm direkte under limtræsbjælken og så mure op til jernpladen ? Der er så ved ydervæggen plads til én mursten og to 13 mm fuger og i den anden side én mursten og 2 fuger på 16 mm. Alternativt kunne man vel vælge en tykkere plade.

Hvad menes med at klodse op direkte på stenen. Vel ikke når afstanden er så stor?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-07-06 11:19

Det jeg mener er at limtræsblælken skal ikke hvile på mørtel men på jernpladen som ligger direkte på stenen, så er der den bedste understøtning.

For at få murstene til at passe er du så nødt til at skære den sidste til for at få den til at passe.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 09-07-06 13:53

Hvad med den side, hvor der kun er 1 mursten hvor bjælken skal hvile på (ydervæggen). Skal jernpladen så her være mindre (den skal vel ikke stikke ud af væggen). Skal den så bare have samme størrelse som murstenen bjælken hviler på i den side ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-07-06 13:59

Den skal ikke være større end at du kan skjule den. Det er kun for at der skal være en god anlægsflade og så beskytter den samtidig stenene under mod skævt tryk med efterfølgende fare for at gå i stykker

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-07-06 14:46

Der skal være jernplade under bjælken for at den kan arbejde uden at trække i muren.
Jernpladen skal understøttes/mures op med grus og cement ..............ikke alm. mørtel.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 09-07-06 15:19

stålpladerne giver en bedre spændingsfordeling på vederlagt, men er ikke NØDVEDIGVIS et krav. Du kan formentlig uden problemer understøbe bjælken med letekspanderende beton/cementmørtel og så selvfølgelig have murpap mellem bjælke og støbning.

Grunden til at jeg ikke bare siger at du kan droppe lejepladen er at denne er gunstig for lastfordelingen på murværket, men da jeg ikke kender lasterne kan jeg ikke sige om det er nødvendig.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 09-07-06 21:07

Hvad skal jeg så gøre rent praktisk ? Jeg har f.eks. 96 mm fra den sidste mursten op til limtræsbjælken. Hvis jeg bruger en jernplade er der 96 - 10 = 86 mm tilbage. Som sagt er højden på en mursten 54 mm. D.v.s at der er 86 - 54 = 32 mm tilbage. Hvis jernpladen skal hvile direkte på murstenen er der så de 32 mm tilbage. Jeg kan vel ikke lave en fuge på 32 mm eller hvad ? Ikke fordi man kan se det, jeg skal jo pudse op bagefter, men er sådan en fuge stærk nok hvis jeg bruger alm. opmuringsmørtel (50 - 50 - 700) ?

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 09-07-06 21:08

(Jeg spørger sådan fordi jeg har opmuringsmørtel liggende)

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 10-07-06 12:34

xxxxx Nu har jeg selv fundet svaret xxxxx

Jeg har ringet til den ingeniør der har beregnet limtræsbjælken og han kunne fortælle at jeg bare skulle lave en fuge på 12 mm, så en mursten på og så kan resten klodses op med krydsfiner ! Han siger, at man normalt bruger krydsfiner når det er en limtræsbjælke. Jernplader bruger man typisk når det er en stålbjælke som bærende konstruktion.

Det var det svar jeg har ledt efter. Så har jeg det hele og kan komme i gang !

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 10-07-06 12:38

Du må godt få pointene selvom jeg selv har fundet svaret (se sidste kommentar i tråden).

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-07-06 19:16

Ok og tak for det. Held og lykke med din opmuring. Jeg håber du får et flot byggeri