/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fase eller nul først
Fra : CarstenGP
Vist : 1129 gange
100 point
Dato : 08-07-06 15:39

Er der nogen, der lige hurtigt kan fortælle mig, hvad der skal monteres først:
Fase, nul eller jord?

Nul det er blå ikke? - Kan sgu ikke huske det :)

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 08-07-06 15:45

Nul er blå rigtigt.
Hvad der monteres først? aner det ikke.
Mener det er uden betydning da arbejdet sker med
spændingen frakoblet.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 08-07-06 15:51

Ok, tak for hurtigt svar...
Mente bare at der var noget man skulle huske.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-06 16:12

Du må ikke tro på farver, når det gælder elinstallationer.
Selv om det er blevet almindeligt at bruge blå for nullederen, er der ingen regel, som siger at man skal, og tidligere gjorde man normalt anderledes.

endelig er der dem som blæser på farver eller er farveblinde. Man skal ikke engang tro på at en gul/grøn altid er en beskyttelsesleder. Jeg har oplevet at en elektikker brugte den til faseleder.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-07-06 16:44

Det er ligegyldigt.................for det skal monteres spændingsløst.
Skal du montere med spænding på - så kræver det at du har et opdateret L-AUS kursus, og så ved du præcis hvad du må og skal.
Men hvad er det du vil montere hvis vi taler om en loftdåse - så pas på for der kan være spænding
på nullederen hvis den er delt videre til et andet rum og du skiller samlingen ad.
Så på den måde .......................nulleder først.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-07-06 20:11

I gamle dage kunne det sagtens være den sorte der var nul og den blå der var fase. Samtidig var rød = jord. Men som der allerede er blevet sagt så lav det dog uden spænding på og brug så de rigtige farver der benyttes idag til at køre videre med.
Det er da klart at du ikke laver uautoriseret elarbejde for det er da ulovligt. Fy og føj

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 09-07-06 11:34

Jeg lever endnu
Det var min nabo, som skulle have tilsluttet vaskemaskine+tumbler på badeværelset.

Jeg pillede blot låget af min egen tilslutning og så hvordan det var sat til. Og så tilsluttede vi ellers hans på samme måde (med slukket strøm selvf.) Og det fungerer fint.

Jeg var blot lidt i tvivl om netop det E.C nævner med loftdåse og spænding på nul-leder.

Men det virker som sagt og det er det vigtigste.

Godkendelse af svar
Fra : CarstenGP

Dato : 09-07-06 11:36

Tak for svaret Teil.