/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ledningsføring ved stikkontakt
Fra : jensostenfeld
Vist : 7731 gange
50 point
Dato : 08-07-06 15:18

Hej

1) Når man montere 2 enkelte stikkontakter (1M grisetryner) i en 2M dåse, hvordan undgår man, at stikkontakten synker ind i dåsen? Der er et gevind midt i kontakten - er det mon til en modholdsskrue?

2) Er det tilladt at anvende en 2M dåse for en 1 M stikkontakt (grisetryne) og blænde den ene halvdel af for at få ekstra plads til samlinger i den halvdel hvor der ikke er en stikkontakt. Jeg er godt klar over, at det ikke er "smukt" og burde undgås, men er det imod reglerne, hvis samlingerne i de anden halvdel kan fiskes ud ad hullet ved stikkontakten?

Vh

Jens

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-07-06 15:32

Du har ikke lov at montere stikkontakter hvis du ikke er elektriker.Jeg mener og huske at det er skruer på siden som du skruer ind og da bliver de to låse brikker præsset ud og stikkontakten bliver der den skal være.
Sp2
Jeg tror det er lovlig ,har set det flere gange.
alimak

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 08-07-06 15:37

Forstår ikke helt spørgsmålene.
Er det LK stikudtag vi snakker om???
1: De skulle ikke synke ind i dåsen, du har husket rammen (løs) til stikudtaget????

2: Du kan få et blændæksel, som kun er en forplade, og optager næsten ingen plads i dåsen. Mon ikke der er en sådanne, du mangler???

Men du nævner jo ikke noget om hvilket fabrikat det er, og jeg kender ikke udtrykket
1M grisetryne !!!!

MVH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-06 15:48

Man må gerne selv udskifte en stikkontakt.
Fordi man er faguddannet elektrikker har man ikke lov til mere elarbejde end andre.
Det afgørende er om man har autorisation, og det behøver man ikke at have svendebrev som elektrikker for at få.

I øvrigt vil jeg citere Sikkerhedsstyelsen for, hvad man må uden og med autorisation:

Lovligt elarbejde
Når strømmen er afbrudt må du selv:

Udskifte eller montere stikpropper og ledningsafbrydere, ledningsafbrydere, apparatkontakter og transportable stikkontakter (forlængerled, tristikdåser m.m.).
Reparere elapparater, f.eks. udskifte ledningen, der fører strøm til apparatet (en tilledning), og udskifte en fatning.
Udskifte indendørs (normaltætte) afbrydere og stikkontakter uden jord - og dermed med to huller - op til 250 V i boligen. Normaltæt materiel, er alt materiel, der har en IP20 mærkning eller ikke har IP-mærkning.
Udskifte indendørs (normaltætte) stikkontakter med jord - og dermed med tre huller - op til 250 V i boligen. Det forudsætter dog, at boligens elinstallation er beskyttet med en HFI- eller HPFI-afbryder.
Udskifte almindelige afbrydere til lysdæmpere eller til afbrydere med tidsfunktion o.lign. i boligen.
Sætte lamper op og tage lamper ned i boligen. Det gælder også lavvolt belysning (halogenlampesæt), som leveres med transformer, lamper, ledninger og monteringsvejledning.
Ændre og reparere svagstrømsstyrings- og reguleringssystemer, som anvendes til at styre stærkstrømsfunktioner, fx omprogrammering af intelligente styringer.
Det elarbejde, man selv må udføre i den faste installation, ændrer ikke grundlæggende ved installationen. Derfor skal installationen i din bolig stadig opfylde de installationsregler, der var gældende på det tidspunkt, hvor din elinstallation blev etableret.

Det skal en autoriseret elinstallatør udføre:

Nye installationer i boligen.
Opsætte halogenlamper (lavvoltbelysning), hvis transformer, lamper og ledninger er købt hver for sig.
Udvide eksisterende elinstallationer i boligen, fx sætte en ny stikkontakt op ved siden af en eksisterende.
Udføre elarbejde i måler- eller gruppetavle i boligen.
Installere eller udskifte materiel i boligens faste installation med en spænding over 250 volt.
Installere eller udskifte udendørs afbrydere eller stikkontakter

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 08-07-06 16:56

Hej jensostenfeld
Hvis det er en udvendig dåse (underlag) er det sansylligvis fordi du har fjernet hele midtervæg'en, på et nyt underlag er midtervæg'en ligesom tredelt og der kan du så fjerne de to tynde stykker hvis du skal have ledninger igennem, men den midterste del der er lidt kraftigere må ikke fjernes. da det skal bruges til at fastholde hontakterne, hvis det er en indmuringsdåse du bruger skal du udskifte skryerne med nogle små træskruer der kan købes hos en elektriker.
til sidst vil jeg lige fortælle dig at de regler transor refererer kun gælder i DIN EGEN BOLIG, dvs. du må ikke røre ved kontakterne hos naboerne, i en opgang eller hos dine naboer.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 08-07-06 16:59

Hej Jensostenfeld
Jeg glemte at skrive at: Ja det er lovligt at bruge den ene halvdel af dåsen eller underlaget til at samle ledninger i.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : jensostenfeld

Dato : 08-07-06 17:59

Hej,

Tak for info´en om regler Transor. Det er en mand med autorisation, der udfører det arbejde jeg ikke selv må. Men da jeg selv laver "tømmerarbejdet" vil jeg gerne vide hvordan det bedst gennemføres.

Viskinge, du har fuldstændig ret, jeg havde glemt rammen (det er LK fuga softline, og det er grønne indmuringsdåser).

Jeg må lige præcisere sp. 2: Er det lovligt at montere en 2-modul grøn indmuringsdåse i en væg, og i denne montere et 1-modul udtag nederst, og anvende den øverste del for andre ledningssamlinger? Det er korrekt, at man kan få et blænd-dæksel, men det ser jo ganske frygteligt ud udefra - man må kun se et enkelt 1-modul udtag udefra. Jeg vil gerne overdække den øverste del af indmuringsdåsen med en gips-plade, og gennem den nedre del af dåsen proppe nogle af samlingerne op i den øvre del. Er det lovligt? Kan man få et blændedæksel til den ene halvdel, og overdække det med gips?

VH

Jens

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-07-06 20:19

Hvis det er gipsvægge du er i gang med er det ikke de grønne indmuringsdåser du skal bruge, men derimod forfradåser der skal som ordet siger monteres forfra. De kan bla købes i Jem og Fix til 7,- pr stk. De er samtidig større så der er plads til mange flere kabler/ledninger

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-07-06 20:20
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-07-06 20:21

Vær opmærksom på at til forfradåser skal der bruges de brede rammer eller kan kontakten ikke dække dåsen

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 31-12-06 13:26

Til Bjarnebr...

Pr. 1. januar er det lovligt for lægfolk, at udføre el-arbejde hos andre. Dvs. kun udskiftninger o.lign.