/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Opmuring af limtræsbjælke
Fra : bv32
Vist : 397 gange
100 point
Dato : 08-07-06 14:21

Jeg har fået sat en limtræsbjælke ind som bærende konstruktion og skal mure op til den. Jeg har fået at vide at jeg skal bruge 50-50-700 opmuringsmørtel. Nu har jeg så målt op og det viser sig at jeg på den ene side får en række mursten (indervæggen der er ca. 30 cm bjælken hviler på) hvor der foroven og forneden kommer til at være en fuge på 2,1 cm. På den anden side (ydervæggen) kommer der en mursten med en fuge foroven og forneden på 1,8 cm. Spørgsmål 1. Er det acceptabelt ? De andre fuge er på ca. 1-1,5 cm.

Tømreren har klodset bjælken op i den ene halvdel (ved ydervæggen) sådan at jeg kan mure op i den ene halvdel og så når det er tørret kan mure den anden halvdel op. Der er plads til ca. en mursten på tværs (det bliver så to halve sten). Spørgsmål 2. Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-07-06 20:26

Som jeg forstår det så har tømmeren klodset den op så det bærende er i orden, så den opmuring du skal lave er groft sagtr bare kosmetisk. Hvis det er såsdan det skal forstås er det helt ok for du skal vel pudse/vandskure bagefter også ses den lidt større fuge ikke.
Hvids det du skal mure skal bære limtræsbjælken vil jeg klodse den op så den støtter direkte oven på stenene og ikke på mørtlen.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 09-07-06 10:39

Tømreren har klodset den op med træstumper og kiler som skal fjernes igen efter opmuringen. Hvad ville du klodse den op med ?

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 09-07-06 13:54

Jeg har lagt spørgsmålet ind på murerkategorien.

Annuller spørgsmålet
Fra : bv32

Dato : 09-07-06 13:55

Har lagt dette sp. mål ind på kategori murerarbejde.