/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hundens kropssprog
Fra : ladies
Vist : 992 gange
100 point
Dato : 08-07-06 13:21

nu er jeg nysgerrig har alletiders schæfer på 15mdr som jeg går til træning med hver uge samt træner hver dag på gå ture har også trænet 2 schæfere til hjv.
han er så skøn og lydig og så gør han en ting=kropssprog som jegikke lige kan tokle når min voksne børn kommer med deres små børn elsker han det de har selvfølgelig lært at når den går i sin kurv skal den have lov og have ro, den har den mani at hvis feks min voksne datter sætter sig på gulvet og leger med børnene sætter den sig på skødet af min voksne datter det ser sødt og sjovt ud-nogen der ved hvad det betyder-?????når han leger med den 2 årige(aldrig alene uden opsyn)eller med min datter /søn som er teenager gør han det også eller vender siden til og evt presser dem op af væggen med bagdelen og så skal de kæle ham hvad betyder det har aldrig set det før det er skægt men har garanteret en betydning
ladies

Accepteret svar
Fra : skagensnero

Modtaget 110 point
Dato : 08-07-06 13:30

Hej

Jeg har selv to hvide schæfere, faderen er 6 år, og hvalpen er 9 måneder, og han hund efter min voksne hund.

Den lille gør det samme, med at søge kropskontakt, og han er især god til at "skubbe" sig ind og blive placeret så han er nærmest min krop.

Jeg har spurgt til hundetræning, der mener træneren der er p.g.a. hunen søger kropskontakt, og samtidig viser en glæde ved at være tæt på sin fører.

Om det er noget af det samme der er tilfældet for din schæfer vil ikke undre mig, men det er jo dejligt med den slags søde oplevelser. Hr du evt. en hjemmeside hvor vi kan møde din dejlige schæfer i den søde stilling, for det er da noget andre fortjener at se.

Også fordi der jo er mange urimelige myter om store hunde, så den slags solstråle historier er da dejluige at høre om og se.

Fortsat god sommer

Skagens Nero

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-07-06 13:48

Min Silke gør noget af det samme, så det er ikke specielt en "schæferting", for hun er en rød golden retriever.

Og jeg kan godt genkende og lide Skagens Neros forklaring. Det er nemlig ikke noget med dominans, -selv om Silke godt kan virke næsten påtrængende når hun gør det. Som regel står hun bare på sofaen ved siden af mig med rumpen imod mig. og når jeg så lægger armen om hende og klør hende på mavsen, så bakker hun og sætter sig på skødet af mig.. Det er lidt hyggeligt, -men også lidt overvældende her i varmen. Hvis jeg stopper hende, så render hun bare ud og finder en bold eller en bamse som hun kommer med til mig (ska' vi ikk' lege?).. Silke er 4 år, så hun er ikke nogen hvalp mere... Men hun gør det stadigvæk.
Hun gør det dog kun overfor mig. Ikke overfor mine børnebørn.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-07-06 13:48

Han er jaloux og vil bare være midtpunktet.

Oplevede det samme da min ældste søn blev født. Det kunne godt være besværligt at gi' en lille baby mad med en schæferhund på skødet. Jeg kunne ikke nænne at skubbe hunden væk, han var jo kommet til før sønnen. Hun og søn blev de bedste venner.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-07-06 13:50

hun=hund og søn .......

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-07-06 13:52

...men når Silke også gør det, så er der ikke tale om jalousi, for det er når jeg er alene med hende...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-07-06 13:55

Så kald det opmærksomhed

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 08-07-06 14:17

det er sjovt nok for han gør det ikke ved mig ved mig kommer han hen og puffer til min hånd med hovedet eller sætter sig meget tæt på mig(jer er alfahunden herhjemme)men mand børn og børnebørn gør han det ved
ps er ved at sætte billeder ind på hjemmeside skriver adresse senere

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 08-07-06 18:04

Når en hund vender siden og rumpen til en person udtrykker den, at den har gode og venlige hensigter.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-07-06 18:10

Jaah. qfha... Men her taler vi om, at hunden ligefrem MASER med bagpartiet, eller sætter sig grundigt på nogen...

Kommentar
Fra : ponyskolen

Dato : 08-07-06 19:11

Heeey.
Jeg er ladies datter,
adrresen til billeder er :
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6629

Hehe der kan i også se flere ;P

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-07-06 20:33

Det er liige på den måde, Silke sætter sig på mig osse!..

Man bliver lidt mast...

Kommentar
Fra : ponyskolen

Dato : 08-07-06 21:09

Hehe ja de er ret tunge

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 09-07-06 06:56

Hej.
Prøv at kigge på denne side http://www.avonaire.dk/lederskab.htm den er faktisk rigtig god.

Hilsen Nanahund.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-07-06 09:22

Det er der også andre dyr der gør katte fx, det med at ville stå tæt og vende rumpen til. De kender hinanden på lugten/duften først og fremmest, der sidder nogle kirtler bag på. Når ungen eller en venligtsindet vil hilse vender den rumpen til så den anden kan dufte den og tænke : Nåe det er jo fidoline!", eller "det er MIN hvalp/killing!" Og så får begge parter en samhørighedsfølelse ud af det.
Det samme med at sidde på skødet, den viol også være som børnene der får opmærksomhed.
Hvis den skulle begynde at blive aggressiv bør I undgå at give den opmærksomhed, da det vil betyde at den forsøger at være højere i hirakiet end børnene eller den den måtte være aggressiv overfor, men lignu lyder det som om den også vil være på lige fod. Hunde er jo flokdyr, så de har meget brug for at få bekræftiget at de hører til og hvor i hirakiet de hører til, de bliver frustrede af ikke at kende deres plads.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-07-06 09:43

Citat
Hvis den skulle begynde at blive aggressiv bør I undgå at give den opmærksomhed, da det vil betyde at den forsøger at være højere i hirakiet end børnene eller den den måtte være aggressiv overfor

Med at undgå at give den opmærksomhed, mener jeg at ignorer den og ikke at skælde ud for det vil bare være negativ opmærksomhed. Hvis den ser at børnene får opmærksomhed når den bliver ignoret vil det fortælle den at den er lavere rangerende end børnene fx. og det må den jo så bare affinde sig med.
I øvrigt meget klogt aldrig at lade børn være alene med større hunde, da det slet ikke er ualmindeligt at de kan gå til angreb også på voksne for den sags skyld når ejeren/ floklederen ikke er til stede.
De går lige direkte efter hovedet og struben, så det gælder om hvis man ikke kan slippe væk at dække for med armene og lægge sig på gulvet med ansigtet ned mod gulvet benene trukket op under sig og armene til at dække hals og hoved og kalde efter hjælp, hvis uheldet er ude.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-07-06 13:49

nanahund, siden er god nok... Principperne stammer stort set fra "Hundelytteren" af Jan Fenell. Men der står ikke noget om lige netop det fænomen, som ladies spørger om.

Der er IKKE kun tale om at hunden vender siden eller rumpen til. Hunden bruger sin krop til at lægge fysisk pres på sit menneske... Ved f.eks. at sætte sig på skødet, som på billedet af schæferhunden Lion i ponyskolens link.

Og Lion har lige netop det samme, lidt "undskyldende" udtryk i ansigtet som Silke har, når hun gør sådan.

Kommentar
Fra : ladies

Dato : 09-07-06 13:54

hejsa allesammen
tak for en god dialog-kan jo kun give en poient desværre, vil også lige tilføje at han er en UTROLIG kærlig hund *SS*han ved godt at han er nederst i hirakiaet herhjemme*SS*men han er jo også vores barn *GG*havde en anden schæfer for et år siden der desværre blev kørt over da den sprang over et højt stakit efter en kat-han havde den mani(vi havde begge 2 samtidig)at når vores børnebørn kom så satte han sig lige foran os og lagde en hundebæ det tog lang tid og meget opmærksomhed til ham når de var her før han holdt op med det så såan viste han jalousi for han var total renlig på alle andre tidspunkter og også da de lå i lift men det startede da de begyndte at kravle ovs men mange tak for gode svar

Godkendelse af svar
Fra : ladies

Dato : 09-07-06 13:55

Tak for svaret skagensnero.

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 09-07-06 15:03

Hej Ladies

Dete r jo rart når en dialog kan foregå på en god og sober måde, og at man kan bruge hinandens forskellige viden og erfaringer. Selv om der jo ikke er hverken to dyr eller menneker der er ens, kan man jo alligevel lære meget godt af at lytte og tale fornuftigt sammen.

Så rigtig god sommer til dig, hundene og alle andre, og tak for at du kunne bruge svaret.

Mange sommerhilsner

Frank, Skagens Nero og Rolf