/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Bios Koks
Fra : Pappi
Vist : 740 gange
100 point
Dato : 18-12-02 11:53

jeg har en lidt ældr pc, som mine børn syntes at den køre ikke hurtig nok, derfor har de være i bios og sætte hastigheden fra 66 til 133, hvilken har give mig en 'død pc' altså den er gået ned, hvad skal jeg gør for at få det plads igen?

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 18-12-02 12:15

Du er nok nød til at oplyse mere on din PCs motherboards mærke og type, CPU mærke og MHz for at få et præcis opskrift.

Men her er en generel løsning.

Din PC booter op ved at læse BIOS og indstille motherboard der efter. Problemet er så bare at din CPU slet ikke kan kørre på den hastighed som nu er blevet skrivet i biosens CMOS hukomelse. Uden CPU kan Bios programet ikke køres så du kan rette det tilbage. Du er nød til at nulstille din BIOS hukommelse direkte.

På de fleste ældre motherboards findes der en jumper (et sæt med 2 eller 3 nåle som man kortslutter med en klemme=jumper) Den vil nok være betegnet noget i retning af CMOS_CLEAR / CMOS_RESET / CLR / RST eller variationer af disse. Er du ikke så heldig er den kun betegnet med JP5, 6 7 eller hvilket numer den nu har. Det må du så slå op i manualen for motherboardet under jummper settings for CMOS Clear.

Fidusen er så den at du med slukkete PC, kortslutter jummperen (kortslutning er ikke nødvendigvis en negativ ting hvis det faktisk er formalet. det svare til at tænde for en kontakt.) Når jumperen er sat, tænder du for PC'en og lader den bootet op. (det gøre den så med fabriks indstillingerne.) Når PC'en så er bootet skal du lukke ned og slukke igen. Fjern så jumperen. Tænd for PC igen og du kan nu lege videre med din bios... Hvis du vil

Håber det løser dit problem.
mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 18-12-02 12:24

Damn! mbuur slog mig til stregen. Tog det virkelig 6 minuter at skrive det svar?

Hvis jeg har forstået det rigtig tror at "død PC" betyder du ikke engang får POST kørt ind med bios skærm og mulighed for DEL eller F8

Please Be Fair Pappi... Jeg trænger Points

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : mbuur

Dato : 18-12-02 13:14

Jeg vil nu mene at Master_of_KeFir's svar er til UG, men jeg regnede slet ikke med at pcen var så død

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 18-12-02 16:32

Fejldiagnosticeringen er ok, men hvorfor i alverden foreslår i en bruger som ikke ved så meget om computer (regner jeg med ud fr aindlægget) at skille sin maskine ad og rode ved en jumper.

Kære Pappi henvend dig til en du kender privat, som ved hvad vedkommende har med at gøre, så vil du sikkert kunne få din PC'er op at køre igen. Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 18-12-02 18:43

Hvis jeg var Pappi vil jeg nok mene at zonker var en smule nedladende for at sige det mildt ?

Jeg er sikker på at selv hans mor ville kunne findu ud af at åbne en computer kabinet for at se on der var er par nåle med teksten CMOS-CLEAR ved sig.

Storheds vanvid måske ?

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 19-12-02 00:53

Zonker er født sådan

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 19-12-02 01:10

Eller en endnu bedre løsning til ukyndige: tag strømkablet af computeren, åbn kabinettet, find det lille batteri, der sidder på bundkortet, det er på nyere PC'ere rundt og hedder oftest CR2032, er 2 cm i diameter og altså på størrelse med en 50-øre, løft det af og vent 3-4 minutter, sæt det så i igen og vupti - BIOS er nulstillet til fabriksindstillingerne.
Hvis PC'eren er så gammel, at batteriet er loddet fast, så klip lodningen med en skævbider, og lod det på igen efter 3-4 minutter, evt. kan det klippes helt af, for computeren kan sagtens "leve" uden batteri. Pas på med at røre med skævbideren på bundkortets dele.

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 100 point
Dato : 19-12-02 10:13

Batteri tippet er god nok. Problemmet er bare at med batteriet afbrudt/afmonterent tager de typiskt 12-24 timer for de fleste BIOS at aflade den inbyggede Kapacitor batteri i selve CMOS chippen at de " taber hukommelsen". Afladningen af CMOSen fremskyndes ved kortslutning af CMOS_CLEAR jumperen.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 19-12-02 14:17

Er enig med Zonker .... og det har man vel ret til - folk der er selvbestaltede IT kyndige kommer ofte med den slags råd

------ Mit råd til dig Pappi : er du usikker på noget skal du ikke selv pille ved noget, men spørge en du kender om hjælp evt ( en du stoler på ) for den slags IT nørder, er der mange af - som ikke engang aner hvad de laver .... og endsige ikke selv er klar over at de slet ikke er SÅ dygtige som de tror. Jeg opfatter på lige fod med Zonker Pappi´s indlæg på en sådan måde at det kan næsten helt sikkert kan konstateres at Pappi måske ikke ved så meget om "putere" og det er sgu da ikke nedladende - det er da reelt nok.
Det gør jeg heller ikke, MEN jeg ved at man IKKE sender folk ned og sidde og pære rundt reg.edit .....
og så er den sgu ikke længere.

Fnollerpige

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 19-12-02 14:58

Det mindste man kan gøre før man stempler folks type er at høre havd de selv mener.

Pappi's spørgsmål siger ikke noget om hans holdning men det gør hans profil ! - http://www.kandu.dk/dk/userview.asp?uid=47830

Shame ....

Kommentar
Fra : Pappi

Dato : 19-12-02 16:15

Hej Allesammen!
jamen dog, sikker en diskusion, hvilken har glæde mig især fordi i er nogle rar 'gutter' som ønske at hjælper folk uden forstand på en pc indre del, hvilken som fremgår af min spørsmål, så bliv ved, jeg vil i mellentid afprøve de løsninger som i forslåg
jeg takker
glædelig jul allesammen

Godkendelse af svar
Fra : Pappi

Dato : 22-12-02 21:39

Tak for svaret Master_of_KeFir.
og glædelig jul og alt det der!!!!