/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Blevet syg i en prøveperiode.
Fra : rjpa
Vist : 4157 gange
200 point
Dato : 07-07-06 11:39

Hej,

Jeg blev ansat ved en virksomhed pr. 3 juli 2006. Men da jeg skulle møde den første dag var jeg blevet syg i weekenden for inden (altså 1,2 juli) og havde ikke mulighed for at møde på arbejde.
Jeg skrive en mail til min nye arbejdsgiver at jeg ikke kan møde på arbejde fordi at jeg har fået XXXXXXXX og ved ikke hvornår jeg kan møde igen.

Den 5 julig skriver jeg igen at jeg ikke ved hvornår jeg kan møde pg.a. min sygdom. Jeg får så et
brev den 7 juli og er dateret den 6 juli. Her i står der bl.a.

Derfor ser vi os desværre nødsaget til at ophæve ansættelsesforholdet pr. 21 juli 2006. Da du ikke er tiltrådt ansættelsesforholdet, er XXXXXXXXX ikke forpligtet til at udbetale løn for perioden.

Ja sådan kan det jo gå, og hermed mister jeg retten til 14 dages løn i min "prøveperiode". Der skal lige siges at jeg ikke er medlem af en fagforening, dog en A-kasse, da jeg syntes at pengene til en fagforening er spild af penge, dog ikke A-kassen.

Kan en virksomhed godt gøre dette? Er der noget jeg kan gøre der kan ændre på sagen? Hvornår skal jeg igen melde mig ledig hos AF? Er det ikke først den 21 juli når min ansættelsesoperiode ophører?

Ser frem til lidt hjælp.

- rjpa

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-07-06 11:56

Det kan de sagtens gøre.

Det er jo bare yderst uheldigt at du blev syg i netop prøve perioden.

Principielt kan en medarbejder/arbejdsgiver "siges" op uden varsel og uden grund med dags varsel, i prøve perioden.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 07-07-06 12:08

Der er desværre ikke noget at gøre, jeg havde nok selv valgt at tage på job selvom jeg var syg i prøveperioden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-07-06 12:38

Det er jo ikke sjovt at blive syg den 1. dag man skal møde på et nyt job, men som tidligere nævnt har arbejdsgiveren ret til at afskedige dig.

Hvis du nu har fået det bedre på mandag, så mød på arbejdet de 2 uger du har tilbage, hvis det ikke er muligt, så kontakt din A-kasse om evt. sygedagpenge.

Har du en lægeerklæring på din sygdom?

God bedring.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-07-06 12:44

Og jeg er så gammeldags at jeg ikke havde sendt en mail men havde ringet.

Vi er netop ude for noget der ligner en smule her - vores søn har netop fået arbejde efter sin periode i Frankrig. Han havde været der i en uges tid da han røg ind i en alvorlig halsbetændelse med mistanke om 'kyssesyge' (kan ikke lige huske hvad det er det hedder - monou et ellerandet).
En blodprøve viste at han slap for diagnosen 'kyssesyge' men 'kun' havde denne halsbetændelse og skulle være sygemeldt nogle dage. Så startede han på jobbet igen og et par dage efter får han er trediegrads forbrænding på den ene skulder lægen sygemelder ham foreløbig en uge

Han ELSKER sit nye arbejde! Da han kom tilbage efter halsbetændelsen tog han er snak med sin boss og fortalte hvor ked af det han var, fordi han, som helt nyansat, var røget ind i sygdom og fortalte hvor glad han er for arbejdet. Chefen siger at han osse er glad for vores søn og at han passer godt ind i det hele
Så vidt så godt, men så kommer forbrændingen. Efter to lægebesøg og diverse behandlinger (der er ikke ret meget at gøre ved forbrændinger), bliver han så sygemeldt en uge af lægen, sønnen insisterer på at tage på arbejde og vil bare have noget smertestillende - lægen fortæller så om alvoren omkring betændelse osv. - der er ikke noget at gøre.
Sønnen ringer til chefen og fortæller hvordan lægebesøget gik og der er stadig fuld forståelse for hans situation, chefen siger endda at han godt nok synes at sønnen er en utrolig uheldig gut lige nu og at han håber vi finder på noget der kan lindre smerterne OG at han glæder sig til at se ham på arbejde når han er helt frisk

Jeg ville aldrig sende en mail. Det er, i så vigtig en situation, alt for upersonligt. Husk på at i en mail er der hverken ansigts- eller stemmeudtryk, sindsstemning eller for den sags skyld, dialog eller andet der kan give udtryk for at man er ked af situationen.

God bedring til dig og held og lykke derudad.

Venlig hilsen og god weekend fra Dorthe.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-07-06 12:55

Jeg ville også have ringet.

At modtage en mail er meget upersonligt.

vil.du

Det hedder mononukleose

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-07-06 14:15

Ja Ans, det er nemlig rigtigt
Det kunne jeg ikke lige huske.

Betegnelsen 'kyssesyge' er jo populærudgaven af diagnosen som er fremkommet fordi denne sygdom hovedsalig smitter via spyt.

Shit, den er hed igen i dag, det var ellers ret rart i morges

/Dorthe

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-07-06 15:59

Det er virklighedens verden. At en kommende medarbejder melder sig syg, og ikke ved hvornår han kommer, jamen så er der jo ikke noget at bygge på. Hvad forventer du egentlig. Det er i princippet det samme som at købe en vare og ikke få den leveret.
Hvis du havde været reelt interesseret i jobbet, havde du sikkert også fundet derhen på den ene eller den anden måde.
Du er jo ikke startet i jobbet, og har dermed heller ikke frameldt dig på AF, derfor skal du da heller ikke melde dig ledig. Du får jo ingen løn for den periode du ikke har været der. Du er ledig hele perioden.

qfha

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-07-06 16:07

Supplerede skal siges du fra mandag den 3. skal sygemelde dig din a-kasse og AF. Hvis du ikke har gjort det endnu skal du gøre det straks.

Kommentar
Fra : rjpa

Dato : 07-07-06 17:29

Hej,

Jeg kan godt se at skrive en sygmelding pr. e-mail ikke er ret personligt. Men jeg har igennem længere tid haft en svær depression. Dette har så vidst sig at være på "tilbagetog", og derfor skrev
jeg en mail, da jeg har "MEGET" svært ved at udtrykke mig det pr. telefon eller "øje for øje".

- rjpa

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-07-06 17:46

Er du i behandling for din depression, hvis ikke bør du kontakte din læge.

Kontakt endvidere AF og sygemeld dig (du skal have en sygemelding). Hvis du ikke gør noget nu mister du også indtægten for de næste 2 uger.

Hvilken indtægt havde du før du fikjobbet (understøttelse kontanthjælp eller?)

Kommentar
Fra : rjpa

Dato : 07-07-06 17:53

Jeg havde en fin intekt på 25K +. Men arbejdspladsen var et mareridt, dårligt arbejdsmiljø/klima, meget stressende arbejde. Jeg har tidligere været sygmeldt 2 gange pga. depression, stress og angst. Men denne gang valgte jeg at sige stop, da mit helbred ikke kan klare det mere. Det er dumt af mig, men at have en depression samtigt med stress, det er ikke nemt for mig at tale om. Jeg er ikke pt. i behandling pga. min depression ej heller stress. Og min læge (en rigtig god læge, der forstår en og giver sig tid til at lytte) er desværre på ferie de næste 3 uger :(

Så jeg er mildest talt i en situation som er meget pinabel fra min side, da det er meget svært for mig at tale om min situation (man skal kende til detaljerne, ellers lydder det åndsvagt).

Så nu venter jeg til på mandag, man skal jo også have en "god weekend" for en gangs skyld, selvom man syntes at det er meget lang tid siden sidst man havde sådan én.

- rjpa