/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Mangler data for mine oldeforældres død
Fra : mim
Vist : 846 gange
300 point
Dato : 18-12-02 09:32

Da jeg p.t. og et godt stykke tid frem, ikke har mulighed for at komme på et af arkiverne, håber jeg på, at jeg via denne gruppe kan få dataene omkring mine farfars forældres død

Det jeg gerne vil vide er følgende: Årstal, dato samt opholdssted ved deres dødsfald.

Min farfars data er følgende:
Poul Poulsen,
Er født. 20 maj 1890 i Korsø, Simmested sogn, Rinds herred,Viborg amt, som søn af Husmand Christen Poulsen i Holmegaardby i Glenstrup sogn, Nørhald herred, Randers amt og hustru Nielsine Poulsen, 19 aar gl.
Omkring fødslen står der i kirkebogen under anmærkninger: Barnet født under moderens ophold hos sin fader, Gmd Povl Sørensen i Korsø
Poul Poulsen, er døbt 8. juni 1890 i Simmested. Fadderne var: Hmd Christian Thomassens hustru i Simested, Gmd Søren Pedersens hustru i Korsør, Hmd Christian Sørensen og Inds. Christen Sørensen begge i Tollestrup, ungkarl Christen Sørensen i Korsøe

Hans forældres data er følgende
Christen Poulsen,
Er født 26 jun 1860 i Simested sogn, Rinds herred, Viborg amt
døbt 5 aug 1860 i Simested kirke
Han blev gift med Nielsine Poulsen, 19 nov 1889 i Simested kirke
Viede 1889 p. 304 Simested: Ungkarl Christen Poulsen af Korsøe, født i Simested den 26 juni 1860 - 29 5/12 aar gl. Pige Nielsine Poulsen af Korsøe født sammesteds d. 1. juni 1870 - 19 5/12 aar gl.
forloverne: husmd. Christen Thomsen, Simested, Gmd Poul Sørensen, Korsøe
Anm. Fattigvæsensattest af 21/10. Brudens fader forlover, udlyst 3/11

Nielsine Poulsen,
Er født 1 jul 1870 i Korsø, Simersted / Simested sogn, Rinds herred, Viborg amt
Døbt 3 jul 1870 i Hjemmet, formedeles sygdom - i kirken d. 4 september 1870
Forældre: Gaarmd. Poul Sørensen og hustru Kirstine Sørensdatter i Korsøe

Ud fra disse dataer, læser jeg det sådan at, da min farfar blev født boede hans forældre i Glenstrup, men de er ikke at finde i kirkebøgerne her over dødsfald, så de må jo været flyttet, jeg tænker at de enten kan være flyttet tilbage til Simested kanten, eller til Hobro, da min farfar opholdt sig der fra i hvertfald 1919 og til sin død i 1972

Håber meget på at nogen kan hjælpe.
På forhånd tusind tak, samt
En Glædelig Jul og Godt Nytår til alle
M.V.H.
Bente Poulsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-12-02 13:56

Har du prøvet at kontakte skifteretten og kordegnen i Hobro/ Simested, det kan være de har oplysninger om din farfar.
Senta

Kommentar
Fra : mim

Dato : 18-12-02 14:16

Til Senta
Ja, det har jeg prøvet og de kunne ikke hjælpe, heller ikke kirken har noteret noget om hans forældre i forbindelse med min farfars vielse, jeg har prøvet alt, undtagen at være på arkiverne igen, hvilket jeg som sagt ikke p.t. har mulighed for
Hilse Bente

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-12-02 15:05

Det er jeg ked af st høre, men her er adressen til google, jeg fandt flere hjemmesider med folketællinger fra Randers amt, prøv at se alle siderne igennen, der er flere sider hav lidt tålmodighed, det kan være du er heldig og finder dine oldeforældre på en af hjemmesiderne.
Skriv til lokal arkivet i Randers,du finder adressen på
http://www.khm.dk/lokalhistorisk/
http://www.google.com/custom?lr=&num=10&sitesearch=&cof=GIMP%3A%23FF0000%3BT%3A%23000000%3BALC%3A%23333333%3BL%3Ahttp%3A%2F%2Fdiverse.tv2.dk%2Fgoogle%2Ftv2.gif%3BGFNT%3A%23333333%3BLC%3A%23333333%3BAH%3Acenter%3BVLC%3A%23333333%3BGL%3A0%3BS%3Ahttp%3A%2F%2Ftv2.dk%3BGALT%3A%23333333%3BAWFID%3A32a937230b5b3690%3B&q=folket%E6llinger+randers&btnG=Google-s%F8gning&tv2r=1

Kommentar
Fra : mim

Dato : 21-12-02 17:46

Hej Senta
Desværre gav dine links intet resultat, men tak alligevel

MVH
Bente Poulsen

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 300 point
Dato : 23-12-02 01:16

Hej Bente!
Det ser ud som løsningen på dit problem må vente til du kommer på arkiv.
Hvornår døde "Gaarmd. Poul Sørensen og hustru Kirstine Sørensdatter i Korsøe" ?
Hvis der er et skifte efter ham, står der måske hvor datteren boede?
Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : mim

Dato : 23-12-02 09:01

Hej Jeannie
1000 tak
Du har lige givet mig de vise sten, jeg havde slet ikke tænkt på at tjekke skiftet efter forældrene til Nielsine, deres dataer har jeg nemlig fundet, har bare slet ikke tænkt i de baner, jeg er endnu lidt ny indenfor denne omfattende interesse.

Du har ret jeg må altså se om jeg ikke kan komme en tur til Viborg

Rigtig god jul og endnu engang tak

Hilsen Bente

Godkendelse af svar
Fra : mim

Dato : 23-12-02 10:11

Tak for svaret jkrjk2.