/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Skat ved salg ag jord
Fra : olarsen
Vist : 1565 gange
200 point
Dato : 06-07-06 16:58

Hej så er det igen tid for et spørgsmål!

Jeg købte for nogle år siden et hus med 2 matrikler, som støder op til hinanden, den ene matr. er på 1246 m2, den anden på 458 m2. Jeg havde tænkt mig at ommatrikulere grunden på 458 m2, så den bliver på ca. 900 m2 og grunden på 1246 m2 bliver så 739 m2, nu er spørgsmålet om jeg efter en ommatrikulering, og frasalg af 65 m2 til en nabo, skal betale skat af salget på den grund som er på 739 m2?

vh ole

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-06 17:42

I første omgang skal du tale med kommunen om du må "ommatrikulere"

Det er jo ikke alle steder det er tilladt.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-07-06 18:27

Hmm, ikke for at være uhøflig , men det var ikke det som var spørgsmålet!

vh ole

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-06 18:55

Nu er det jo sådan, at det kun er ens egen bolig der ikke skal betales skat af ved salg og det er jo så under forudsætning af, at grunden er af normalstørrelse eller at den ikke kan udstykkes.
I dit tilfælde er der vel tale om dels en øget værdi og dels en forringelse og da det jo nok er værdiforøgelsen der vejer tungest i dette tilfælde. Det må absolut være en skønsspørgsmål som vil blive afgjort af skatteforvaltningen.

Hvis man har et hus på en grund der f. eks er 2000 kvm. hvilket svarer til 2 alm. parcelhusgrunde, og man vil sælge hus med grund så skal man påregne at blive beskattet af den del af salget der vedrører det der kan frastykkes, altså fortjnesten skal beskattes.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-07-06 20:42

Hmm,

Der er nogle regler for beskatning af grunde som er over 1400 m2. Her er der jo tale om to grunde som begge er min ejendom og købt samtidig i den samme handel, og ingen af dem er over 1400 m2, men tilsammen er de jo så 1704 m2. Jeg har fået 2 forskellige modstridende af 2 ejendomsmæglere og 1 advokat, de skulle jo alle 3 have forstand på de sager. Derfor ville jeg her på KanDu prøve af få et endegyldigt svar!

vh ol

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-06 20:50

Det med de 1400 kvm. handler om at udstykningsmuligheden er der eller rettere kunne være der for en stor grund kan være af en beskaffenhed der ikke muliggør udstykning på grund af f. eks. eksisterende bygningers placering.

Her har du to parceller og uanset om du ændrer eller ej vil du kunne beskattes af overskuddet ved salg af en grund som du ikke selv beboer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-07-06 20:57

Et lille P.S!
De eneste der kan give dig endegyldigt svar er skattemyndighederne. Det vil altid være myndighedernes skøn der afgør hvad der skal ske, men så vidt jeg har forstået reglerne kan der ikke være tvivl om skattepligt i dit tilfælde.
For øvrigt vil den opdeling du påtænker jo netop gøre den grund der skal sælges til en selvstændig grund.

Hvis man for eksempel har købt et hus hvor der på grunden er to eller flere matrikler som hver for sig er mindre end det der normalt kræves til et parcelhus vil man kræve at der laves sammenlægning i forbindelse med handlen. Det ses ofte i forbindelse med salg af landsbyhuse der oprindeligt har været meget små flerfamilie boliger.

Indtil videre er det for øvrigt sådan at man ved handel med en grund (med bolig), der er større end 1400 kvm. vil kunne få en berigtigelse fra amtet om hvorvidt udstykning er mulig og dermed om overskuddet skal beskattes ved salg.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-07-06 21:49

Citat
Derfor ville jeg her på KanDu prøve af få et endegyldigt svar!

Det kan du ikke få et endegyldigt svar på af brugerne på kandu.

Der er STOR forskel fra den ene kommune til den anden. Grundenes beliggenhed m.v.

Ikke for at være uhøflig, men har du spurgt kommunen om det vil være tilladt at ændre udstykningen til de mål, som du skriver. Du skal samtidig være opmærksom på, hvis det er tilladt, så kommer du til at betale for det.

Antal m 2 for selvstændig grund er forskellig fra den ene kommune til den anden.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 06-07-06 23:18

Det er ikke mere kommunerne som administrerer skatten.
Brug told og skats hjemmeside og stil samme spørgsmål der .

Kontakt SKAT på tlf. 72 22 18 18 eller skriv til e-mail-adressen skat@skat.dk.

Der kan du også få et bindende svar, så du er sikker på at der ikke bagefter kommer en myndighed med en anden opfattelse.

Jeg brugte det fornylig til et andet skattespørgsmål, og fik et hurtigt og meget kompetent begrundet svar.
servicen er tilmed gratis. Bindende svar koster dog penge..

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 11-07-06 17:27

Tak for svaret transor . Jeg fik svar tilbage fra SKAT, men det var lidt 'nedslående' . Ja livet er hårdt for os jordbesiddere

mvh ol

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-06 17:32

Ja os andre troede du jo ikke på.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-06 17:34

...og dermed har vi spildt vores tid på at hjælpe dig.