/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Billig energikoks..
Fra : Mr3xS
Vist : 8023 gange
100 point
Dato : 06-07-06 08:53

Er der nogen der ved hvor man kan hente energikoks i en god kvalitet til rimelige penge i Tyskland? Hvad koster det?

Accepteret svar
Fra : Mokof

Modtaget 100 point
Dato : 06-07-06 10:27
Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 06-07-06 10:42

Hvad er det der afgør kvaliteten? På energikoks.com er der følgende specs:
Ca. 8.000 kcal/kg,
Vand 7-12%,
Svovl i tørstof: max 1,0%,
Aske i tørstof: ca. 0,5%,
Volatile i tørstof: ca. 8-13%,
Sizing: +30/90 mm.

Hvad skal man forvente af pris?

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 06-07-06 18:52

Det er brændværdien du skal kigge på, den er i dit eksempel 8000 kcal. /kg . Det er ca. det samme som der er i 1 liter fyringsolie. Prisen kan variere noget. Hvis du kommer fra Sjælland-LF har jeg hørt der skulle være et firma der kan levere i sække på havnen i Rostock.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 07-07-06 08:18

Hvad så med resten af tallene?? Er det lige meget? Er der ikke noget med at billig koks, med dårlige værdier, kan give mere aske eller tilsmudse brændeovnen mere.. Eller brænde dårligere?

Med andre ord, hvad skal man gå efter??

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 07-07-06 09:19

Brændværdien er den varme du får for dine penge, sizing er størrelsen på koksene ( her er de mellem 30 og 90 mm ) og aske i tørstof er den askemængde der bliver tilbage ( her er det 0,5%) de andre tal skal du bare glemme.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 07-07-06 09:33

Jo tak... Men hvilke værdier skal man gå efter?? Er en brændværdi på 8000 kcal fint nok, eller skal den helst være over xxxx. Er 0,5% aske fint nok, eller skal den helst ikke være over xxxx?

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 10-07-06 08:13

Slet ikke nogen som vil ud med lidt informationer?

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 13-07-06 10:14

Som tidligere sagt er brandværdien det der har mest "værdi" for dig. og du kan jo selv regne ud at når der er samme brandværdi i 1 L olie som der er i 1 kg koks (8000 kcal) hvad er så billigst at fyre med ???.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 13-07-06 11:51

Ja, det må jo være koks.. . Men der er vel stadig forskel på udnyttelsen af koks kontra olie.. Udnyttelsen af olie i et fyr er vel højere end udnyttelse af energikoks i en brændeovn..?

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 14-07-06 17:49

Ja, det er klart. De målinger der står her er den faktiske brandværdi. Du skal have fat i virkningsgraden for din brændeovn så kan du regne ud hvor meget energi du får ud af et kg koks.
Hvis det er en ældre brændeovn skal du ikke regne med en udnyttelse på over 50%.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 17-07-06 09:06

Det er en smed der har haft huset, og har bygget en ret så kraftig brændeovn. Den er koblet på radiatorerne, således at vandet fra radiatorerne går gennem brændeovnen, og varmer det op.. Når brændeovnen ikke leveret varme nok (eller er gået ud), varmer fjernvarmevandet vandet i radiatorerne op... Jeg tror det er smart, men nu har jeg selvfølgelig ikke haft det i brug endnu

Men da han selv har bygget ovnen, aner jeg ikke hvor stor virkningsgraden er..

Godkendelse af svar
Fra : Mr3xS

Dato : 28-07-06 13:16

Tak for svaret Mokof.