/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Stille omdrejningstæller frem
Fra : Ferreus
Vist : 522 gange
100 point
Dato : 05-07-06 22:15

Hej, Jeg har fået en ny motor til min Honda Crx 1,6. Den motor der var i bilen før havde kørt 200.000 men var alt for død.

Den motor der er kommet i nu har kørt ca. 278.000 og det vil jeg gerne have skal stå på omdejningstælleren inde i bilen.

Er der nogen der ved hvordan man kan gøre dette, sådan km tælleren passer med det faktisk antal kørte kilometer? Dvs. stille omdrejningstælleren frem?

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 05-07-06 22:50

Prøv en Honda-forhandler eller evt. et Bosch-center. De plejer at have styr på det...

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 05-07-06 22:51

Nogle speedometre er nemlig sådan indrettet at de kan påvirkes elektronisk, mens den gammeldags metode kan slide noget på en boremaskine.

Kommentar
Fra : Ferreus

Dato : 05-07-06 23:00

Ja hvordan gør man det med en boremaskine? Hvordan kommer man ind til selve tælleren?

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 05-07-06 23:24

Har kun hørt om det. Har ikke prøvet at få tælleren rundt ad den vej... Beklager

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 06-07-06 02:27

Det er speedometer/km.tæller og ikke omdr.tæller du skal stille.
I dit tilfælde er det ikke hele bilen, kun motoren, der har kørt 278ooo km, derfor vil det rigtigste være, at anbringe en dymostrimmel med teksten "Motor + 78ooo km"
Hvis du alligevel vil stille den, er der to typer:
Den mekaniske har et kabel, der går fra speedometeret i reglen ned til et forhjul, hvor der sidder et snekkedrev, der får wiren til at rotere.
du tager kablet af ved hjulet, og finder ud af, hvad vej wirwn inden i kablet roterer, når bilen kører fremad. Så tager du boremaskinen, sætter wireenden i borepatronen og stiller maskinens omdrejningsretning så wiren løber samme vej, får én til at se på tælleren, og lader boremaskinen arbejde, til tælleren viser det ønskede.
Den elektroniske har ledninger ned til en impulsgiver. det kan i princippet udføres på samme måde, altså at få impulsgiveren til at rotere som når hjulet kører fremad. Den er bare sværere at finde, sværere at afmontere, og så skal du fremstille en adaptor til boremaskinen. Eller også skal du drøne hjulet rundt, men det er da et dumt slid på hjullejet. alternativt skal du finde en impulsgiver, der kan efterligne hjulets.

Så alt i alt villle jeg i dit sted vælge dymostrimlen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-07-06 02:56

Man skiller bare tællern ad og stiller cifferhjulene på det ønskede inden man samler den igen.
På den fuldelektroniske er det bare computerregistene, sder skal stilles. Det er ikke for amatører.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-07-06 07:31

Jeg formoder, at Honda'en er en bil. Er det en mekanisk tælder sidder kablet ikke monteret ved forhjulet men er monteret på geearkassen. Det med at skille hele instrumentet ad for at stille på hjulene må frarådes, da det formentlig aldrig vil komme til at virke igen!

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 06-07-06 20:53

kan læse at der er mange her som bare snakker for at prøve at score point...
prøv lige at svare hvis i kan svare på det, alt det snki snak lyder af helvedes til.
den sidste bil jeg kan huske havde drevet ved hjulene var en volvo 240.
de sidder i kablet sidder i gearkassen på 90 af biler før år 2000 det med boremaskinen kan godt lade sig gøre hvis du piller instrumentet ud og sætter den til men du skal vide når boremaskinen har kørt en uge døgndrift så har den kun nået ca 30.000-40.000km det er nemmer for dig at gå et en ophugger og købe et instrument bord med omdr tæller magen til din egen for ca 500-800kr og bare skifte den ud, kun hvis det er kabel trukket, ellers sidder tallene i styreenheden.
hvis det er digital instrument kan det gøres for ca 2500kr ellers skal du købe styreenheden brugt med andet km tal bemærk ikke alle gemmer det i styreenheden, men jeg tror din er med kabel så vidt jeg kan huske. så byt til brugt eller vent 2 uger med en slidt boremaskine eller ventilator for den sags skyld.

Mvh Nicolai
NS Autoservice

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-07-06 21:02

stevanovski har forstand på hvad han skriver, i modsetning til mange af de andre.
alimak

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 06-07-06 21:04

tak alimak ingen grund til forkert vejledning når stedet er til for at hjælpe andre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-07-06 23:51

Jeg har prøvet det med at skille mekaniske kilometertællere ad og stille tallet som man ønsker. Det er ikke så svært.
Det kræver kun moral. Og man stiller kun kilometertal når man sætter ny tæller i en gammel bil og vil have den til at vise korrekt, svarende til bilens rigtige kilometertal..

Jeg har engang arbejdet med renovering af elmålere. Der er det ren rutine at stille visningen.
Det med boremaskine er kun for amatørnisser.

Kommentar
Fra : Ferreus

Dato : 07-07-06 10:24

Okay transor, skal man så manuelt skrue tælleren frem med sine fingre. Og hvordan får man glasset skilt ad?

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 07-07-06 11:33

du skal have instrumentet ud oig skille det ad fra bagsiden. men du kan ik bare dreje på den så kommer den ik til at virke igen. du skal vide hvad du laver eller kommer du til at købe et brugt oven i efter

mvh Nicolai

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-06 09:21

Cifferhjulene sidder på en lille aksel , som man trækker ud. Så er de løse og kan placeres frit, inden man skubber akselen ind igen. På primitive tællere, som i en bil, kan der være klemt på akslen efter fabriksmontagen for at den ikke skal falde ud. Det må man lige rette med en fil inden den trækkes ud.

Hjulene har hver en tap(mellem ciffer ni og nul) ,på den ene side og fortanding på den anden. Når et hjul har gjort en omgang, skubber tappen til tænderne på nabohjuler og det rykker et ciffer frem