/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tilslutning opvaskemaskine
Fra : bv32
Vist : 4936 gange
50 point
Dato : 05-07-06 20:07

Jeg skal tilslutte vandet til en opvaskemaskine. Der er lodrette jernrør og opvaskemaskinen har 3/4 " Aquastoptilslutning. Der er ikke ret meget plads omkring jernrørene. Kunne følgende kombination gør trikket

Galvaniseret Tee 1/2 "
På grenen til opvaskemaskinen:
Galvaniseret brystnippel 1/2 " - 3/4 "
3/4 " stopventil med kontraventil
Bellofix til blandingsbatteri 1/2 "

Hvordan lyder det?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-07-06 21:05

Det lyder rigtigt, og sådan har jeg lavet det tit som montør.
Husk en ny omløber/pakning til bl.batteriet

Kommentar
Fra : mif33

Dato : 06-07-06 18:44

du skal blot huske at de fleste auqa-stop ventiler som opvaske maskinerne er født med, må i de fleste tilfælde kun mont, lodret siddene, en fejl også mange installatøre laver. er selv inden for faget.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 11-07-06 17:09

OK. Der skal iøvrigt en hane (stopventil) med kontraventil på, ikke også ? Er det for at undgå at vandet løber tilbage fra opvaskemaskinen til vandtilførslen ? I den nuværende tilslutning er hanen helt udeladt. Det er ikke smart, vel ?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 50 point
Dato : 11-07-06 17:17

I værste tilfælde:
Der er fyldt vand på mask / kalkfilteret er ved at regenerere.
Vandværket lukker for tilførslen
Der bliver åbnet for en lavere siddende vandhane
Nu kan brugsvandssystemet blive tilført dejlig opvaskevand.
(de tidlige amerikanske opvaskemaskiner havde åben vandtilgang og behøvede ikke kontraventil)
Bare der er en kontraventil er det godt nok, men det findes indbygget i en balofix.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 11-07-06 18:07

Vil det sige at kalkfiltret også har en kontraventil indbygget ? (Du siger at det kun sker når kalkfiltret er ved at degenerere). D.v.s. for en hel ny opvaskemaskine kunne man nok udelade det i første omgang og så senere montere en kontraventil...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-07-06 19:15

Et kalkfilter har også kontraventil endda to og det er som regel såkaldte læbeventiler.
Men det er for sikre regenereringen når der gennemskylles med en saltopløsning for at "harpixkuglerne" igen kan enkelt-ionbytte vandet så kalken ikke aflejres på glas osv.
Der skal være en kontraventil på vandforsyningen af hensyn til andre vanforbrugere - men opvaskemaskinen er lige glad.
Jeg kan ikke sige at det er ok ikke at monter kontraventil.................det må du selv vurdere.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 11-07-06 20:40

Tak for svaret e.c.