/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Regler for musikstøj i landzon
Fra : lifli
Vist : 1710 gange
200 point
Dato : 05-07-06 14:52

Er der nogen der ved hvad reglerne er omkring musikstøj i landzoner ?
Jeg har en nedlang landejendom med en gildesal i en af bygningerne.
Nu er jeg blevet spurgt af det lokale band om de kan få lov til at øve i vores gildesal. Men er der regler for hvor meget de må støje når det er i landzone ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-07-06 14:58

Der er da ikke bestemte støjregler for landzone, men alene regler om ikke at måtte genere andre med unødig støj.
At landmændene i perioder støjer døgnet rundt er jo ud fra et økonomisk synspunkt nødvendig støj hvilket musik ikke er så hvis du har naboer tæt på bør du snakke med dem først.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-06 15:06

Reglerne er forskellige fra den ene kommune til den anden. Det er også meget afhængigt af beliggenheden af din ejendom. Hvor langt der er til nærmeste nabo.

Kontakt din kommune, de kan give dig svar. De vil måske forlange at bygningen bliver støjisoleret.

Jeg vil tro at det er teknisk forvaltning du skal have fat i.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-07-06 15:12

Jo der er meget forskel og er det en såkaldt landkommune vil de sandsynligvis ikke blande sig hvis naboerne ikke brokker sig.
Det handler under alle omstændigheder om decibel målt henholdsvis ude og inde og varigheden.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 05-07-06 19:23

Tja, eftersom BjarneD ikke ved noget om hvad han taler om vil jeg ikke tro ham. Desuden er han bøsse, og mener at kunne spå hvordan andres liv er.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-07-06 19:38

Bliv dog voksen ting27 (dengse)!

Bøsse, tja hvis det skulle indebære at man skulle føle sig tiltrukket af væsener af din art ting27 så er det nok ikke rart, men kald du mig bare hvad du vil så alle kan se hvad du består af.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 05-07-06 19:40

argh... sorry, men det forrige indlæg kom altså bare ud af mig efter den totalt provokerende post du lavede i min tråd...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-07-06 19:45

ting27, Hvis du fjerner blacklistningen af mig skal jeg da gerne forklare, at det ikke var en provokation, men et alvordsord omkring de krav man stiller til en udlært. Anskuelighedsundervisning betyder jo bare, at det er noget du kan se eller føle.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 05-07-06 19:55

Jeg har ikke blacklistet dig. Hvis der har været sådanne krav, har jeg ikke fået dem at vide, hvilket kun (hvis du har ret) tyder på, at der er et problem med undervisningen på min skole.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-07-06 20:03

ting27 og BjarneD i ødelægger en tråd, som intet har med Jeres uoverensstemmelser at gøre.

Opret en tråd eller send private indlæg i stedet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-07-06 20:07

Det er rigtigt, men men...!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-06 13:01

Du kan relativt nemt dæmpe musikstøjen endog særdeles meget.

Glem æggebakker - de dæmper kun i selve rummet (resonanser og stående bølger).

Fidusen er, at gøre konstruktionen så tung så mulig og mindske lydoverhøret de steder hvor lyden let kan rende igennem. Dette er oftest døre og vinduer. Vinduer dæmpes nemmest ved at skifte glasset til lydglas. Alternativt kan isættes ekstra forsatsrude af termo-lydglas - en smule vinklet i forhold til det glas der allerede eksisterer. Dør forsynes med tætningsliste + eventuel ekstra liste og tætning. Helt superb er en dobbeltdør. Lyddøre kan købes, men de er lidt dyrere. Sluttelig skal konstruktionen som helhed tætnes.

På den måde kan du lave en dæmpning af lydoverhør der virkelig batter. Skal det dæmpes mere kan pålægning af 1 - 2 lag ekstra gips give et par ekstra dB, men oenstående tiltag yder almindeligvis tilstrækkeligt til at du ikke har behov for at tale med naboer - der kommer ikke noget særlig lyd igennem.

PS Husk at ventilere rummet (og lyddæmp dette ligeså).

Men fortæl lidt om konstruktionen - og om de udøvende eventuel vil spytte lidt i bøtten!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-06 13:02

Bor selv i landzone og har særdeles ydedygtige anlæg (og bruger dem). Har aldrig haft vrøvl.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-06 13:04

PSPS Hvis bassisten har et godt anlæg, vil man kunne vinde en del ved at afkoble dette fra underlaget + eventuelt også selv PA systemet. Det er der det kan blive lidt træls.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-06 13:10

http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/transport/03060000.htm lidt læsestof her, men problemet er nok mere at holde sig venner med naboen, end at overholde eventuelle krav.