/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Fanø kringle
Fra : momomo
Vist : 3344 gange
100 point
Dato : 04-07-06 22:01

hvem har en opskrift på Fanø kringle.

Accepteret svar
Fra : LA5

Modtaget 110 point
Dato : 04-07-06 22:53

Fandt denne opskrift på "Madgal", håber det er den du søger

Ingredienser: 1 kg mel, 300 g margarine/smør, 3½ dl sødmælk, 1½ dl kaffefløde, 100 g gær, 100 g sukker, 1 tsk. kardemomme, saft af ½ citron (4-5 tsk. i alt), 2 hele æg, 50 g sukat, 75 g (1½ dl) rosiner, ca. ½ dl rom; 50-60 g margarine/smør & sukker med vanilje til pynt.

Fremgangsmåde: Rosinerne lægges i blød i rom til de lige knap er dækket, 6 timer eller natten over. Margarinen smeltes over svag varme, blandes med mælk og fløde.

Gær, sukker, kardemomme, sukat, rosiner, citronsaft og de sammenpiskede æg røres i den lune mælk-margarine-flødeblanding. Melet røres i. Dejen må gerne være lidt blød, men ikke så den flader ud.

Hæver en time.

Formes til 2 lange “brød” på bageplade, efterhæver ca. ½ time mens ovnen varmes op til 180º. Bages ½ time på nederste rille.

50-60 g margarine/smør smeltes ved svag varme. Må gerne være lidt tykt. Kagerne pensles hermed lige når de er taget ud af ovnen og drysses med rigeligt sukker med vanilje i (lav dit egen vaniljesukker med sukker og vaniljestang). – Smager godt lunken. Og kan fint fryses (på paptallerken!) og lunes forsigtigt i ovnen.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 04-07-06 23:15

Tak for det LA5, det lyder til at være den rigtige, så nu vil jeg sætte min søster i gang med at bage den.Hilsen momomo

Godkendelse af svar
Fra : momomo

Dato : 04-07-06 23:17

Tak for svaret LA5. det lyder til at være den rigtige. hilsen momomo