/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
svømmebassin
Fra : babee
Vist : 3677 gange
100 point
Dato : 04-07-06 20:11

hejsa har købt et lille bassin på 731 l men måtte efter tre dage skifte vandet pga snavs og en glat flade. vi dækker det over hver dag med lagen så det er ikke blade og den slags. hvordan kan man holde det så nogenlunde ren?
på forhånd tak

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 04-07-06 22:27

Bruge pumpe med filter, og en gang om dagen skrubbe den med en blød kost. evt bruge de tabletter man bruger til bobbelbade, eller den kemi man bruger i pools. Spørg i Matas, eller Novasol, hvis du bor i nærheden af dem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-06 22:39

Det bliver meget hurtigt ulækkert, hvis du ikke enten tømmer efter brugen og kommer frisk vand i hver dag eller bruger kemikalier.
Ekstra hurtigt slem, thvis folk hopper i med solkrem og det hele.
I princippet skal der klores, det kan gøres på forskellig vis.
Brug natriumhypoklorit (blegeessens) . sådan ca 1 dl til den størrrelse bassin. tilsæt syre ( eddikesyre f . eks.) når du er færdig med at bade. Med syren frigives klor som nedbryder de organiske stoffer fra sved, hudceller mv som menneskekroppen altid afgiver til badevandet.
Dæk med tæt plast og ikke et stoflagen , så holder du bedre på kloren.
Næste dag er det meste klor dampet af og vandet er lækkert Det skal hverken smage kendeligt ludagtigt eller surt, og kloren må kun kunne anes. klor må gerne være kraftigt efter badet.

Husk at hygiejnen er meget bedre hvis man går i brusebad inden basinet, og ikke bruger kremer på kroppen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-07-06 00:02

Det transor prøver at fortælle er at du kan bruge klor fra Netto

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 05-07-06 00:50

Du skal tilsætte klor, feks. natriumhypoklorit (blegeessens) som transor skriver.
Det fåes op til en 15% opløsning.
Der skal være et indhold på 1 PPM (En miliondedel) ren klor i bassinet.
Så skal der også tilsættes syre med det samme, FØR nogen hopper i.
Syre og klor må ikke blandes, da det udvikler klorgas (Giftgas), men det skal forståes sådan at de hver i sær godt må hældes i bassinet, da de så fortyndes kraftigt.

Kloren er opløst i Natronlud også kaldet kaustisk soda, og da det er en Meget krafig base (Sæbe) vil den få vandets PH værdi til at stige, feks. op til PH 9, vil denne base irritere huden.
Da vandet helst skal være lige over PH 7, skal du altså tilsætte syre, feks saltsyre. Da base + syre "udligner" hinanden og giver vand.
De værdier der er gældende er et frit klor indhold på mellem 0,5-4 og en PH-værdi på mellem 7-8
Lidt afhængig af bassintype.
Men prøv at få værdien tæt til henholdsvis klor 1 og PH 7,2 Det kan du kun måle med et testapparat som fåes fra 100kr til 10000kr
Klor virker som et kraftigt iltningsmiddel, som går i forbindelse med alle organiske partikler(Hudceller hår, blade, bakterier mm), herved dannes bundet klor, (Virker ikke iltende), det er den bundne klor som lugter grimt af klor. Den bundne klor kan kun fjernes ved vandudskiftning eller med kulfilter, og den må i offentlige svømmebade ikke overstige 0,5 PPM
Hver dag før bassinet bruges bør der måles og tilsættes klor og syre. Mest de dage der er mange mennesker eller skidt der kommer i. Og mindre de dage solen skinner kraftig, da strålerne virker lidt som klor.
Få dine materialer af en svømmehal i nærheden, eller fra et svømmebehandlingsfirma.

Den fedtede hinde, er fra alger og menneskefedt/urenheder, og kan ikke helt undgåes, men mindskes ved bad før man hopper i.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-07-06 08:20

med så lille et bassin er det da lige før jeg ville foretrække KUN at bruge bruseren - alternativt en vandslange

Godkendelse af svar
Fra : babee

Dato : 07-07-06 09:34

Tak for svaret pallebhansen.