/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Computer fryser i BIOS
Fra : Gizmo-man
Vist : 886 gange
64 point
Dato : 04-07-06 10:37

Jeg er ved at lave en computer, men hver gang jeg forsøger at starte den så går den ind i bios'en og efter nogle sekunder så fryser den. Men jeg kan også være heldig at lukke bios'en og når den så genstarter så sætter den skærmen i stand-by og computeren fryser selv.
Sådan gør den hver gang (af og til fryser den bare med det samme), er der en der kender noget til det problem ?

En lille hardware liste:
ASUS A7A bundkort
AMD 1.4 GHz CPU
512 MB SD- / 512 MB DDR- Ram (bruger dem selvfølge ikke på samme tid)
GeForce 4 TI-4200 grafikkort
10 GB + 4 GB harddisk (begge Maxtor)
ASUS USB-controller (høre til ASUS A7A bundkort)
Sandberg 10/100 netkort
3,5" disk-drev
DVD-drev
CD-brænder

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-07-06 12:55

sandsynligvis noget defekt hardware! Prøv først at starte op så minimalt som muligt! Altså med kun een harddisk og grafikkortet!

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 04-07-06 13:20

Jeg har prøvet at starte næsten uden hardware, men det hjælper ikke, har endda prøvet at starte uden harddisk overhovedet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-07-06 13:22

Jeg kan ikke finde dit motherboard for der er flere a7a (3 stk)
Har du indbygget skærmkort på dit motherboard......så sæt skærmen til der.(evt. tls i bios)
Jeg ville også som Tedd tage alt fra som ikke absolut er nødvendigt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-07-06 13:25

Du siger du nogle gange er heldig at kunne komme ind i bios! Prøv at sætte bios til factory default eller fail safe eller en eller anden minimumsindstilling alt efter hvilken bios du har!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-07-06 13:27

Du kan evt osse tage batteriet ud på bundkortet i en 10 minutters tid så burde bios være resettet eller finde den switch på bundkortet der gør det samme!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-07-06 16:09

Du har fået glimrende råd, men bare foe en ordens skyld så tjek lige at din processor (CPU) får køling nok. Ventilator kører (hvis der er en) og at køleribberne ikke er totalt stoppet af støv.

Jeg har oplevet at støv var årsagen til at en PC ikke kunne starte op og desværre blev meget forsøgt uden held før jeg fik renset skidtet der til min overraskelse derefter startede.

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 04-07-06 16:27

Nå men tror lige jeg vil samle alle svar i en besked :)

1. Jeg har ikke nogle onboard enheder overhovedet. (og hvis jeg havde haft onboard grafikkort, så ville jeg ikke kunne nå at aktivere det før at den fryser)

2. Jeg har ikke mere hardware i den end højest nødvendigt lige nu.

3. Har også prøvet flere gange med at fjerne batteriet, og som sagt uden held.

4. Hele maskiner er lige så ren som hvis den lige var købt (eller næsten da hehe), der er ikke så meget støv så det vil kunne påvirke noget.

Så nåede jeg vist alle forslag, og der er desværre ikke nogle af dem der virker, de fleste havde jeg prøvet før jeg skrev herinde.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-07-06 16:37

Et CD og DVD drev er da ikke nødvendigt.
Nå men det vælger du jo selv.

Kommentar
Fra : Gizmo-man

Dato : 04-07-06 16:54

Nåå jamen de er også taget fra, hvis jeg lige skal give en liste over hvad der lige nu sidder i, så bliver det:

ASUS A7A bundkort
AMD 1.4 GHz CPU
512 MB DDR- Ram
GeForce 4 TI-4200 grafikkort
Maxtor 10 GB harddisk

Annuller spørgsmålet
Fra : Gizmo-man

Dato : 28-07-06 10:43

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål