/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
privat salg
Fra : knt9347
Vist : 4482 gange
300 point
Dato : 03-07-06 21:43

Hvad er proceduren ved privat salg. Der tænkes på afregistrering af nummerplade, forsikring ovs.
Der skal være fuld sikkerhed for både køber og sælger, således der ikke kan være tvivlsspørgsmål bagefter.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 03-07-06 21:56

Udskriv salgaftale fra FDM eller bilbasen.
Afmeld selv bilen og aflever plader, eller få en omreg.att. (fås på motorkontor) og selv gør det. Så er det sælger der omreg. bilen og er sikker på køber ikke køre videre i sælgeres forsikring.
Når man afmelder eller omreg. så ophør ens forsikring og man får rest beløb tilbage betalt.

Accepteret svar
Fra : martinussen

Modtaget 310 point
Dato : 03-07-06 22:00

hvor uddybbende vil du have det?

Hvis du er sælger:
1. Sæt bilen til salg (evt klargør den først)
2. Købere ringer
3. Køber får en prøvetur (tag med som sælger)
4. Køber går bilen igennem for fejl/mangler (som sælger - vær så ærlig som mulig og husk og opfodre køber til at tjekke bilen igennem)
5. Når køber vil købe bilen skriver i slutseddel - (hent FDM's slutseddel)
6. I køre forbi banken og laver en bankoverførsel til sælgers konto - evt har køber penge med kontant og banken tjekker for at de ikke er kopi'er.
7. I køre på motorkontoret og omregistere bilen til den nye ejer (husk 380 kr. + et forsikringsbevis fra køber's forsikringsselskab)
8. Køber får nøglerne + ny reg. attest + evt seneste synsrapport + evt værkstedsregninger.

Køber kan, mig bekendt, kun komme efter dig hvis du har snydt ham groft - fx sagt bilen var fra 96' men rigtigt er fra 87'. Eller motoren har kørt 475.000 km. men sælger oplyser kun 75.000 km. Altså hvis det er en væsenligt ting som gør at køberen ikke ville have valgt bilen. Da du nok sælger som privat går retten ud fra du ikke har mere forstand på biler end køberen, så du har svært ved at sige hvad bilen har af fejl.

Til køber's udgave skal han bl.a. huske og tjekke om der er gæld i bilen, (gøres ved bilbogen i århus) og om hvornår bilen skal synes igen. Der er ikke altid 2 år fra sidste syn til næste syn.

Sig til hvis jeg skal uddybe noget, eller du har flere spørgsmål?

Mvh
Henrik Martinussen

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 03-07-06 22:02

gå under fdm.dk og print en slut seddel ud der udfylder man alle detaljer og der kan du også markere om køber skal afmelde eller omregistrer bilen inden 3 uger, eller i gør det i føllesskab eller du gør det og en masse andet så har man det hele på skrift hele proceduren med begges underskrifter på. køber skal have fat på et forskiringsbevis hvis han skal have et ejerskift til 360kr ellers kan du bare som sælger pille pladerne af og afleverer dem på motorkontoret så har du ik noget at være nervøs over. men sælgers forsikring dækker indtil 3 uger after salget så den skal være ejerskiftet eller afmeldt inden for 3 uger.

mvh Nicolai

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 03-07-06 22:02

Det nemmeste, og samtidig mest regulære, er at følges ad til motorkontoret. Medbringende: Registreringsattest, seneste synsattest og bilens forsikringsnummer.
Så kan det hele ordnes i een forretningsgang, uanset om bilen skal skifte plader eller ej.
Nallatruk

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 03-07-06 22:03

#geu - ja, du får forsikring + vægtafgift/grøn ejerafgift tilbage - det er også værd at huske på.. ;)

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-07-06 22:48

Husk lige, at ved ejerskifte, er det den nye ejer, der skal udfylde og underskrive blanketten på motorkontoret!
Har lige måttet gå derfra i dag med uforrettet sag p.g.a. ovenstående

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 03-07-06 22:53

Træls, ja det skal man lige huske.

Forresten hvis køber køre galt i bilen under prøvekørsel er det sælger som skal betale selvrisiko. + evt stigning i forsikringpræmie. Så husk nu og kør med, så de ikke køre alt for vildt i din bil.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-07-06 23:23

Der er risiko ved alt . Selv livet dør man af !
Jeg synes godt man som sælger kan have mere tillid til køber, end at man bøves at følges ad til motorkontoret.

Risikoen for at blive snydt er der selvfølgelig. Men det er i længden uudholdeligt altid at skulle nære total mistro til andre mennesker.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-07-06 23:26

Sikke mange meninger om så enkel en ting som at sælge en bil, så den rigtige procedure kommer her

Når du har fundet en der vil købe din bil, og I er enige om prisen, skriver I en seddel/regning/slutseddel eller hvad I kalder den.

Hvor der står, at XXXX har købt bilen med reg. nr. XXXXX som beset for X antal kroner.

Sørg for at få den rigtige identitet på køber

Han får så bilen og registreringsattesten med når han har betalt bilen, og køberen har så både pligt til at omregistrere bilen inden for 3 uger fra den dato der er skrevet på slutsedlen, og lov til at vente 3 uger med at omregistrere .,

Det gør en samvittighedsfuld køber selvfølgelig, Han skal tegne en forsikring først og derefter have forsikringsbeviset med på motorkontoret (når han har modtaget det, der kan gå et par dage) og der udfylde en omregistreringsblanket, og der går så automatisk besked til centralregistret og forsikringsselskabet, at bilen har skiftet ejer, og så får du evt, for meget betalt vægtafgift og forsikring tilbage.

Du kan selvfølgelig også vælge at aflevere pladerne på motorkontoret, altså afmelde bilen, og så sælge den uden plader på. Så er den bare meget sværere at komme af med

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-06 08:59

Ja Dova, det var lige det jeg mente.

Sådan har jeg gjort flere gange uden problemer.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 04-07-06 16:51

Husk lige, at den nye ejer skal have forsikringspapirerne på bilen lavet INDEN I tager på Motorkontoret.
Jeg HAR prøvet at blive sendt hjem, fordi vi ikke havde fået flyttet den nye bil over til vores forsikringsselskab inden vi skulle omregistrere bilen (fra tidligere ejer til os).

Kommentar
Fra : myg

Dato : 04-07-06 17:20

Husk også ......
Ja, ja der er mange ting, men: mand/kone/samlever og hjemmeboende børn skal ikke betale afgift ved ejerskifte! Man skal selv gøre opmærksom på det ved skranken på motorkontoret.
Det er da næsten 400 kr. at spare.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-06 03:19

Citat
Husk også ......
Ja, ja der er mange ting, men: mand/kone/samlever og hjemmeboende børn skal ikke betale afgift ved ejerskifte! Man skal selv gøre opmærksom på det ved skranken på motorkontoret.
Det er da næsten 400 kr. at spare

Og det er så ikke helt rigtigt, ægtefæller, ja der er det gratis at omregistrere.

Samlevende: de skal kunne dokumentere at de har boet sammen i minimum 5 år for at kunne omregistrere gratis.

Og børn, glem det, de betragtes ikke som samlevere/samboende og det koster 380 ,- at omregistrere.

Fra lov om registrering af køretøjer:
Citat:
§ 11. For registrering af en ny ejer eller bruger af et køretøj, der sker uden afmelding af køretøjet, betales 380 kr.

Stk. 2. Der skal ikke ske betaling, hvis

1) der sker skifte af ejer eller bruger mellem ægtefæller,

2) en ægtefælle efter den anden ægtefælles død eller i tilfælde af skilsmisse eller separation overtager et køretøj, der er registreret i den anden ægtefælles navn,

3) en person overtager et køretøj, der er registreret i en samboendes navn, såfremt den fælles bopæl har bestået de sidste 5 år,

4) en person ved dødsfald overtager et køretøj, der er registreret i afdødes navn, såfremt vedkommende har haft fælles bopæl med afdøde de sidste 2 år før dødsfaldet,

5) en person ved ophævelse af fælles bopæl overtager et køretøj, der er registreret i en samboendes navn, såfremt den fælles bopæl har bestået de sidste 5 år før samlivsophævelsen,

mvh dova

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-07-06 11:44

dova

Jeg har lige i forgårs lavet ejerskifte på en bil fra mig selv og til en af mine sønner.
Da det kunne dokumenteres, at han var hjemmeboende og havde været det i en årrække, kostede det mig intet!
Altså 380 kr. sparet - det er faktum!
Jeg synes, det - trods din mening - alligevel er værd at huske på!

Godkendelse af svar
Fra : knt9347

Dato : 20-07-06 18:00

Tak for svaret martinussen.

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 20-07-06 19:28

Det var så lidt!