/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Salat marinade
Fra : classic26
Vist : 5854 gange
500 point
Dato : 03-07-06 11:27

opslriften på din aller bedste salat marinade!!!!!

Accepteret svar
Fra : stormb

Modtaget 510 point
Dato : 03-07-06 12:01

olivenolie blandes med citronsaft og smages til med ahornsirup eller akasiehonning

det er bare kræs på enhver salat

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 03-07-06 13:44

Jeg bruger næsten kun købte dressinger, men hvis jeg skal lave en selv så bruger jeg denne side
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn-hjaelp.php

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 03-07-06 14:35

Hej
1/3 Sød Fransk Sennep
1/3 Eddike med sukker
1/3 Salat Olie

Ryst det godt sammen og du har sommerens bedste dressing

IPM

Kommentar
Fra : Sanne09

Dato : 03-07-06 14:43

I vores familie er den her favoritten:

1 spsk olie
1 spsk vineddike
2 spsk vand
3/4 tsk dijon sennep
1/2 tsk salt
peber
oregano eller basilikum

God appetit

mvh
Sanne09

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-07-06 21:35

1/3 dl eddike
2/3 dl Olienolie
½ tsk salt
½ tsk eddike
lidt pebber

Put det i en rystemixer - eller en ½-liter genbrugsflaske og ryst

Herefter er det er en dejllig tyktflyddende fransk dressing - som jeg nu har brugt i over 30 år.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 06-07-06 12:51

jeg vil straks gå i gang med at teste, og vender tilbage...men tak sålænge

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 06-07-06 14:13

Svend Sved i De grønne slagtere kunne lave fantastisk marinade, folk stod ligefrem i kø for at købe.
Desværer kender jeg ikke lige opskriften, men måske kunne man henvende sig derikte til Svend

Håber du er til lidt sort humor her i sommerlummervarmen, filmen var i alt fald god og hver gang jeg høre ordet "marinade" tænker jeg på "De grønne slagtere"

Mvh: Monsen.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 06-07-06 15:27

1 dl olivenolie
4 spsk mørk balsamico eddike
1 skvæt citronsaft
salt og peber

(- der kan knuses et fed hvidløg eller to i, og så kan det også bruges til kød- marinade.)

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 06-07-06 15:48

momsen> ,,,,,men hvormange salater var det nu Svend Sve' lavede??
men kanon film og tjekket frisyre Sve' ha'e

Kommentar
Fra : SigneST

Dato : 06-07-06 15:55

Hej

Den ultimatimt bedste salatdressing laves sådan:

2 dele olie
1 del balsamico eddike (mørk eller lys)
salt
sukker eller en anden form for sødemiddel (sirup, honning osv...) efter smag

Det hele blandes og piskes godt sammen (kan godt være svært da det gerne vil skille!!!
Desuden kan der tilsættes hvidløg (presset) eller/og krydderurter efter smag (timian er godt!)

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 06-07-06 18:07

Den usunde (men bare gode) udgave:
1/4 piskefløde
2 spsk. edikke
2-3 spsk. sukker (efter behag)
2 spsk. citron- eller limesaft
Piskes eller rystes til blød konsistens

Velbekomme

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 07-07-06 11:11

Hele hemmeligheden bag en god salatdressing er, at man bruger rigtig gode råvarer.
Invester derfor i en super kvalitet olivenolie (De Cecco har en luksus olivenolie til ca. 90 kr for 1 l, - den er bare så fantastisk) og en rigtig god kvalitet vinedikke(balsamico). Personligt foretrækker jeg hvidvinsedikke fremfor rødvinsedikken, men det er absolut en smagssag.

Jeg pelejr at "ryste" min salatdressing i et lille brugt syltetøjsglas eller andet med låg.

3 spsk olivenolie
1 spsk hvidvinsedikke
2-3 nip salt
30 "vrid" friskkværnet peber (vrid på kværnen, mener jeg)
½ tsk Herbes de Provence
1 fed presset hvidløg

En anden yndlingsdressing, som vi også er helt vilde med er denne:

1 spsk økologisk mayonnaise
letmælk røres i, til konsistensen er flydende
1 stor tsk dijonsennep
salt
peber
½ tsk hvidvinsedikke
2-3 fed pressede hvidløg

Fantasisk!

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 14-07-06 16:17

Kan godt li det enkelt

1 del oliven olie
½ citron (læs: saft fra den ½ citron)
salt & peber

Kan godt li den smag der kommer fra citronen, men kan dog ikke li bare at klemme saften ud over, det har jeg prøvet.. EW siger jeg bare.

Godkendelse af svar
Fra : classic26

Dato : 27-07-06 09:23

Tak for svaret stormb. Din minder meget om annRKK, men da du var først på banen får du på'æn'ger'ne.
Tak til alle for de fine opslkrifter, og det er selvfølgelig kanonsvært at udvælge bare en.

mvh steen