/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
1 dollar
Fra : kazi
Vist : 1812 gange
100 point
Dato : 02-07-06 20:20

hej jeg faldt over et billede med en 1dollar seddel . og så, så jeg at der stod "annuit cæptis" oppe i cirklen til venstre på seddlen og jeg kunne enlig godt tænke mig at vide hva det betyder, og vil gerne have nogle ordenlige svar tak :)

Accepteret svar
Fra : wibbi

Modtaget 110 point
Dato : 02-07-06 20:29

Det betyder "gud anerkender vort forehavende". Se evt. her: http://www.heising.dk/content.asp?Kategori=Dagens%20kommentar%20&Id=125
Lillian

Godkendelse af svar
Fra : kazi

Dato : 02-07-06 20:32

Tak for svaret wibbi.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-07-06 20:35

Citat
Et enkelt eksempel er den amerikanske 1-dollarseddel (se illustrationen). På bagsiden af den, i dens venstre halvdel, er der et cirkelrundt, ikonografisk billede. Det er en ægyptisk pyramide med årstallet 1776 i romertal; undertekstens latinske »Novus ordo seclorum« (tidernes nye orden) signalerer de nu selvstændige nybyggeres utopi, overtekstens »Annuit coeptis« (han nikker til det påbegyndte) tilsiger, at Gud er med. Hans øje stråler ud fra pyramidens svævende spids, der er forvandlet til et lysfelt. Pyramiden selv er et billede på det mørke og tunge, kroppen, der skal gennemlyses af den guddommelige strålekraft, der også er virksom i det enkelte individ.

http://www.statsbiblioteket.dk/Standart/98-4/SolensfoslashdselSeksteksteromkristendommenshemmeligheder.html

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 02-07-06 20:39

Se her: http://en.wikipedia.org/wiki/U.S._one_dollar_bill

Især afsnittet "Reverse of current $1 bill", hvor der bl.a. står:

"he Latin phrase Annuit Cœptis (He [God] has favored our undertaking) is located above the pyramid. "