/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
At flytte hjemmefra
Fra : Jonesy
Vist : 953 gange
100 point
Dato : 02-07-06 17:17

Min kæreste og jeg har besluttede os for at flytte sammen. Vi er desværre bare lidt i tvivl om vi har råd til det. Vi bor begge stadig hjemme ved vores forældre.
Vi har mange gange prøvet at ligge et budget for vores fremtidige økonomi, problemet er bare at vi ikke rigtig har nogen ide om hvad alle de ting man skal bruge koster. Her tænker vi specielt på EL, vand og varme. Vi er begge studerende og har job ved siden af. Men SU og Løn har vi lidt under 10´000 kr. om måneden. Det jeg kunne tænke mig er nogen tal for hvad det koster at bo ude selv. Jeg ved godt det kommer meget and på huslejen men vi regner med den kommer til at være omkring 2500-3000. Hvis det kan hjælpe så kommer vi fra Herning området og regner med at flytte til Herning by eller en by der omkring. Håber nogen kan hjælpe os med nogen tal, og måske fortælle os om der er mulighed for at vi kan flytte sammen nu eller om vi godt kan opgive den tanke.

På forhånd tak

Mvh

Jonas J

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-07-06 17:58

Nu afhænger det jo også noget af, hvor meget I bruger af de ting.

men jeg vil løseligt anslå:

El ca 300-350 pr måned.

Varme ca 4-500/måned.
Vand ca 150-200/måned

Derudover bør I så tegne en indboforsikring, koster ca 1000,- om året.

Tænke på udgifter til tøjvask, såfremt der ikke er vaskemaskine til rådighed.

Og så skal I også huske evt. regning for fastnettelefon/internet hvis I skal ha' det.

Men jo, I burde have råd til at flytte i en lejlighed til 2500-3000/måned ,når I har tilsammen næsten 10000,- jeg formoder det er når skatten er betalt.

Selvfølgelig bliver der ikke råd til at tage i byen og bruge flere hundrede kroner hver weekend, eller leve af MacDonalds mad o.s.v.

Men med fornuftige madindkøb o.s.v. skal det nok kunne fungere.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jonesy

Dato : 02-07-06 21:28

Ja de 10’000 er efter skat.

Er talende efter egen erfaring?

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 02-07-06 23:44

Selvfølgelig har i råd til at flytte.

Det kommer selvfølgelig an på hvad i kan få at bo i.

Jeg har boet alene på en SU før i tiden, jeg har også boet sammen med en kæreste hvor vi begge to var på SU.
Trods det var der stadigvæk råd til en bytur i ny og næ.

Vi skal selvføgelig ikke have bil, i skal ikke købø lambi toiletpapir osv

Spring ud i det, men vær lidt/nærig tilbageholden med pengene i starten indtil i finder ud af hvad de forskellige ting koster.

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 100 point
Dato : 03-07-06 08:33

En studieforsikring koster ca 1900,- årligt
El 400,-/mdl
Vand/varme betaler jeg over huslejen - men det er ca 400,-/mdl
Licens 1050,-/halvårligt
Vaskeri koster en del - fx 300,-/mdl (men måske står der en maskine hos mor)

Ved rigtig fornuftige indkøb i ALdi/Netto osv kan i godt leve 2 mennesker for 3000,- (men det er sjovere med mere).

Huske studiebøger og transport hvis i har sådanne.

Jeg vil råde jer til at gå i banken og få lavet en budgetkonto hvor der trækkes et fast beløb hver måned svarende til jeres udgifter, så i ikke står den ene måned uden penge fordi forsikringen lige faldt sammen med depositummet på jeres nye audi.

Men jeg vil også som de andre sige - i kan godt klare det og med den husleje du nævner tror jeg endda det ser rigtig fornuftigt ud (= minder om min egen situation).

Held og lykke

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-07-06 10:06

Jeg har selv levet på su, og med en husleje på 2500 til 3000 kan I sagtens flytte sammen. Mht. studiebøger, vil jeg så vidt muligt anbefale at i spare op til dem allerede nu - nogle studier er meget omkostningstunge mht. bøger - men det kan i selvfølgelig undersøge.

Hvis I selv har forstand på økonomi og budgetstyring, vil jeg anbefale at i ikke opretter en budgetkonto i banken - medmindre I har en rigtig god bank - der går desværre nogle gange koks i budgetterne.

Jeg bor selv på 52 m2, og har en varmeudgift på 400 kr pr. måned og el-udgift på 850 kr. pr. kvartal - så har vi også vaskemaskine.

Mvh. Ampere

Godkendelse af svar
Fra : Jonesy

Dato : 04-07-06 21:00

Tak for svaret jomfruane og alle andre der har svaret det har været nogen rigtig gode svar. Desværre var der jo kun en der kunne få point. Men tak til alle