/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Omskiftning af 2 HD.
Fra : marcussen1
Vist : 526 gange
500 point
Dato : 01-07-06 14:34

I min PC er der 2 HD, og når jeg går i ComputerAdministration står der følgende:
Disk 0 grundlæggende 74.53 GB
- 1 - 153.38 GB

C-drevet (system) ligger på disk 1, og jeg vil gerne ændre dette, således at C-drevet (system) kommer til at ligge på disk 0., og omvendt med disk 1.
Disk 0 er en alm HD og disk 1 er en Sata.
Hvordan kan jeg evt. ændre det? Jeg vil helst ikke ind i BIOS, men det er måske nødvendigt.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-07-06 16:29

Umiddelbart vil jeg mene du får en langsommere PC med det du gerne vil!

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 01-07-06 16:42

Hvordan langsommere...
CPU'en er på 3500 og der er 2GB ram i.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 01-07-06 19:18

Så skal du i Bios, da du ikke kan ændre det andre steder, men om du så kan få det til at starte op fra den anden disk/SATA, tvivler jeg på, da den er AKTIV, og ikke kan ændres.
Ellers, skal du have styresystemet, lagt over på din 2.den disk

Hvilker er meget simpelt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-07-06 20:48

Du kan som jeg er orienteret ikke bytte om på de to HD ved at flytte styresystemet.
Men ved ny indstalation skal du bare sætte den HD i som styresystemet skal ligge på.
Og så sætte din SATA HD til bagefter hvor du så indstallerer SATA driveren fra din diskette eller CD
Hvis det er et pladsproblem, så husk at du kan pege på HD2 når du lægger programmer ind,
så det meste lægger sig på HD2 og kun lidt på C:

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 01-07-06 22:04

Sofus.dk.................

og hvordan gør jeg så set?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 500 point
Dato : 01-07-06 23:19

marcussen1 - du er muligvis igang med en ret svær opgave, med at bytte om på to forskellige typer harddiske.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-07-06 23:35

Du kan bruge Norton PartitionMagic eller Nortons andre værktøjer til at kopiere alt fra o til 1, og så starte fra den nye, men om man kan gøre det til en satadisk ved jeg ikke. Men jeg har gjort det på alm. ide.
Så jeg ville vælge at kun sætte Sata i og installere windows, når du så senere sætte den gamle Ide i, så bliver den en form for "slave" og du vil altid starte på den nye, og kan evnt. flytte ting over på den nye.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-07-06 00:03

Problemet med en SATA disk som indeholder styresystemet indeholder også drivere til SATA disken.
Så hvid styresytemet flyttes over kommer den SATA driver med over og om det giver konflikter ved jeg ikke for jeg har heller ikke prøvet.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 02-07-06 20:52

Tak for svaret e.c.
Jeg bliver, hvor jeg er, det er trods alt til at leve med. Men tak til alle for rådene.
Mvh
Niels