/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Lakering - Kan man det?
Fra : toshio
Vist : 418 gange
100 point
Dato : 30-06-06 23:24

Hej

Jeg skal lakere yderskjolde, inderskjolde, motorblok, fælge og diverse små plastik- og metaldele på min scooter...

Farven skal være matsort, og muligvis mathvid, men pointen er, at den skal være mat, og mqn derfor ikke kan få klar lak til at beskytte mod ridser og skrammer, right?

Vil en mat lakering uden beskyttende lak holde, og er der nogen lak man kan påføre, UDEN farven bliver skinnende og blank??

PS. Lak og primer er af mærket Motip, som bl. a. sælges i T. Hansen.

Mvh Toshio

Kommentar
Fra : webersen

Dato : 30-06-06 23:56

Det er ikke bare lige sådan at male en knallert, eller male i det hele taget.
Du skal slibe i den gamle maling, sådan at den nye kan få fat eller binde på.
Derved vil du også slippe for gamle risser. er der huller skal du spartle med glasfibre eller spartelmasse, personligt har jeg selv brugt glasfiber. jeg har selv lige malet min i 2 farver, men jeg har brugt rigtigt maling, det vil sige maling blandet med herter.
Jeg vil gerne forklare mere hvis det er, og du kan evt. se billeder af den.

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 01-07-06 00:29

Det skal lige siges, at jeg har slebet og spartlet dybe ridser. Dog har jeg brugt polyester spartelmasse.

Det eneste jeg bare er i tvivl om er, hvordan man får beskyttet sin matte farve med en form for lak, uden den bliver blank...

Eventuelle billeder og videre forklaring ville være godt

Kommentar
Fra : toshio

Dato : 01-07-06 00:29

Det skal lige siges, at jeg har slebet og spartlet dybe ridser. Dog har jeg brugt polyester spartelmasse.

Det eneste jeg bare er i tvivl om er, hvordan man kan få beskyttet sin matte farve med en form for lak, uden den bliver blank...

Eventuelle billeder og videre forklaring ville være godt

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-07-06 01:23

Malingen kan holde næsten næsten lige så godt uden klar lak.
Dog vil et tyndt lag klar lak fra thansen, ikke kunne ses som skinnende, da det er farven bagved som træder frem. Men giver du flere lag klar lak, så kommer der en lille smule skinnende effekt i overfladen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 01-07-06 08:35

Enhver autolakerer kan vejlede dig med hensyn til produkter og fremgangamåde.
Basis lakker til 2-lags lakering tører alle mat op.
Til almindelige acryl lakker kan der tilsættes matteringsmiddel.Du kan altså få alle farver som mat,og med stor holdbarhed.
God fornøgelse,du skal kunne bruge en sprøjtepistol.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-07-06 09:58

Lige for at rydde en misforståelse.
Polyester, som man støber glasarmerede plader med, er der nogle som af uransagelige grunde kalder glasfiber.

Det har så åbenbart også smittet til polyesterspartel.

Man kan ikke spartle med glasfiber, men navneforvirringen er der.

Det svarer til at kalde cement for ståltråd, fordi man også bruger det i stålarmedere konstruktioner.