/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havedam med brunt vand
Fra : falconi1
Vist : 8907 gange
100 point
Dato : 30-06-06 21:07

I sidste uge tømte vi vores havedam for vand og slam og kom nyt vand i.

De første par dage var vandet helt klart.

Nu er det blevet meget brunt, og PH-værdien er et godt stykke over 8.

Hvordan fixer vi dette problem??

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-06-06 21:24

Er det vand fra hanen eller egen brønd?

Kommentar
Fra : falconi1

Dato : 30-06-06 22:48

Det er vand fra hanen.

Havedammen er 3 x 2 meter og ½ meter dyb på det dybeste sted.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-06-06 23:04

ok jeg troede det måske var okker, men det er det så ikke. Okker findes i noget vand og også i vandhanevand, men ikke i så store mængder. Okker er nemlig et stykke tid om at udskille sig når det iltes.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-06-06 23:08
Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-06-06 23:37

Hæld 1 spiseskefuld fosforsyre i . Helst medens pumpen kører. Ellers komdet i en ½ kande vand, fyld efter, og fordel syreblandingen ud over hele vandoverfladen. Vent nogle timer, og test din pH. fortsæt sådan til den ligger omkring 6,5.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 01-07-06 07:54

Hørte at det skulle være en god ide, at lade vandet fra pumpen løbe igennem en lille ø lavet af klyner, dels for at filtrere sediment fra, og så fordi klynerne skulle sænke ph værdien

Ellers en pumpe med uv lys, da det også kunne lyde som brunalger....

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 100 point
Dato : 01-07-06 21:35

Du skal købe et "rensnings-anlæg" med UV-belysning. De her:

http://www.sitecenter.dk/benn_jette/uvlys/

Jeg har selv brugt det i min havedam, i en 3-4 år. Har altid næsten "krystalklart" vand, men vær lige klar over, det fjerner ikke alger. I dit tilfælde er det uklart vand, og det er ikke eventuelle algers skyld.

Prøv at anskaffe dig sådan et UV-filter. Så jer jer helt sikker på, at dit ptoblem er løst.

Mit hedder:

Fish Mate UV + Bio Filter 8 W (så det er ikke dyrt i drift. Det kører hos mig, alle årets måneder, undtagen når vi kan forvente frost. Så skal det afmonteres.

Med venlig hilsen

Franksp

Kommentar
Fra : falconi1

Dato : 02-07-06 00:00

Det var ikke så godt, for siden vi har rengjort og skiftet vand, har jeg haft min pumpe med uv-filter kørende hver dag - hele dagen - og der er lys i kontrollampen.

I filteret er der 2 skumgummiplader, en pose med nogle brune sten og en masse plastiktingester - nok til eventuelle trådalger.

Hvis jeg bruger ideen med kemikalier, skal fiskene vel op imens?????

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-07-06 06:59

Hvis du ikke har læst mit link længere oppe ang. ph værdi så gør det inden du putter kemikalier i, kommer værdien for lavt dør fiskene.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 02-07-06 08:31

Med den størrelse din dam har og pH på vandet vil 1- 3 spsk phosphorsyre være passende, men du skal komme det i 1 spsk ad gangen, og lade det fordele sig over tid, inden du kontrolerer din pH, og sørger du for at stoppe inden det bliver for surt, sker der intet med dine fisk, og de kan sagtens gå i det. Hvis det havde været et akvarium på 1000 l og der under, havde jeg brugt en teske, eller låget på flasken til at måle phosforsyremængden med. 1 teske = 5 ml, 1 spiseske = 15 ml.

Kommentar
Fra : michael.s

Dato : 02-07-06 09:50

Husk at en uv-pære skal udskiftes hver sæson, den vil efter ca 1500-2000 drift timer stadig lyse, men have mistet alt sin effekt, så der brænder man bare watt, uden gavn selv om det så kun er 8 watt.

Kommentar
Fra : falconi1

Dato : 02-07-06 10:09

Filter og lampe er nyt og har ikke kørt mere end 1 måneds tid, så jeg vil vente med at udskifte lampen til næste år.

Jeg vil investere i en smule phosphorsyre og forsøge med det i første omgang.

Jeg vender tilbage med points for jeres gode hjælp.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 02-07-06 16:26

Phosphorsyre kan som regel købes hos Matas

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 02-07-06 20:37

Hej,

der er sikkert nogle alger, der har fået gode levevilkår.
Problemet er at der er for mange næringsstoffer i vandet i forhold til
plantevæksten - specielt er fosfor den begrænsende faktor for algevækst -
derfor er det ikke nogen god ide at gøde med fosfor (fosforsyre) - en bedre
løsning er de klyner, som er nævnt.
Slår man algerne ihjel med lys vil man ikke løse problemet med
for mange næringsstoffer. Det løses bedst ved at reducere tilførselen af fiskefoder
- jeg går ud fra der er fisk i vandet - og lidt flere planter.
Hvis man fisker trådalger op fra vandet så fjerner man næringsstofferne - det gør man
ikke, hvis man slår dem ihjel med lys eller kemikalier.
Det er svært af finde den rette balance, men forhåbentligt har du fået et par ideer

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 02-07-06 23:20

UV-Filteret, giver klart vand, men fjerner ikke trådalger eller snden form for alger.

Det der med at røret skal udskiftes, det vidste jeg ikke. Jeg vil købe et nyt rør i morgen.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 23-07-06 22:44

Hej falconi1

Kan du ikke bruge nogen af de svar du har fået?

mvh
Franksp

Godkendelse af svar
Fra : falconi1

Dato : 24-07-06 08:21

Tak for alle svarene.

Vi har brugt noget af vandet i dammen til at vande blomster med og hældt noget frisk vand i dammen. Det har hjulpet, og det brune skær er væk.

Derimod har den fået et grønligt skær, som dog er ved at forsvinde, efter at jeg har tilsat noget algefjerner.

Tak for hjælpen - jeg fortsætter "jagten på den klare dam".