/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Justering af formpresset dør
Fra : falconi1
Vist : 1688 gange
200 point
Dato : 30-06-06 15:37

Vi har købt nogle formpressede, hvidlakerede døre, men da vi har fået hævet gulvet, skal have afkortet den ene ca. 5 mm.

Er der nogen, som har erfaring i at arbejde med dette materiale, så det ikke flosser op?

Kan man eventuelt save med en stiksav, og hvilken klinge giver det pæneste resultat (grov eller fin)?

Jeg fik rådet at sætte tape på, hvor jeg saver.

Kan det være en god ide at "ridse for" med en hobbykniv??

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 210 point
Dato : 30-06-06 16:25

Du ska absolut skære for med en hobbykniv. spænd et rettebræt eller lignende fast med to skruetvunger, læg evt stof under for at skåne, så du har nogt at skære efter.
Jeg havde skåret dybt med hobbykniven på begge sider og skåret døren med et elektisk rundsav efter et rettebræt fastholdt med skruetvinger.Rettebrætte skal så langt op aad døren som rundsavens land er fra ydersiden af klingen. Det har jeg gjort masser af gange på finerdøre.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 30-06-06 17:08

Jeg ville bruge en overfræser, det vil jeg tro giver det bedste resultat.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-06-06 21:03

en rundsav med en fintandet og nyslebet klinge er det nemmeste og giver et perfekt resultat
men sørg for at sætte malertape på begge sider og gnid det godt fast , så bliver snittet helt rent

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-06-06 21:22

Kanon ide fra Mokof.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 30-06-06 21:33

ikke så kanon en ide aligevel , den har jeg prøvet nogle gange
hvis fræserjernet ikke er af en rimelig god kvalitet og helt nyt , er der større risiko for et dårligt resultat , og det SKAL være hårdtmetalsskær

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-06-06 21:57

Jeg har også prøvet med malertape, det holder ikke altid, det er bedre med en hobbykniv.
Jeg har som sagt prøvet det masser af gange på finer døre, men er tilbøjelig til at tro at en overfræser er det bedste i dette tilfælde.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-07-06 18:27

At ridse for med en OLFAkniv og så skære ½ mm fra med stiksaven med finsnitklinge efter en en styreskinne virker udmærket - vel at mærke hvis stiksaven ikke trækker skævt. Det gør en del af de billige.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : falconi1

Dato : 01-07-06 23:55

Tak for svaret stig54.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-07-06 06:56

God fornøjelse