/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rengøring af guldfiskerør
Fra : annabassand
Vist : 6221 gange
100 point
Dato : 30-06-06 15:34

Hejsa

Hvordan gør man lettest et guldfiskerør rent? Vi har nu haft et eksmplar i ca. 1 år og plejer at bruge skurremiddel for at få algerne til at slippe. Det har ikke været så heldigt kan vi se på plastoverfladen i dag. Hvad gør i andre?

Mvh
Anna

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 30-06-06 17:10

Hvad med at smøre noget algefjerner på først, og vask det efter med en svamp eller børste.

Accepteret svar
Fra : Jorgen_ros

Modtaget 100 point
Dato : 30-06-06 19:23

Jeg har nu haft et "guldfiskerør" i ca. 15 år og har blot brugt samme børste, som jeg vasker bil med og en smule knofedt. Det har været ganske fint. Et par enkelte gange har jeg dog skyllet røret i en gang fortyndet Klorin. Når jeg har brugt Klorin har jeg skyllet godt og ventet mindst 1 døgn før det kom ned til fiskene igen.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 02-07-06 08:57

Når jeg synes at trådalgerne bliver for meget, tager jeg ½ teskefuld Kaliumpermanganat (KMnO4), der er et violet kraftigt farvende iltningsmiddel, hælder det i en havevandkande med bruser, og fylder de 10 l vand i der kan være der, og fordelerdet ud på "søens" vandoverflade, og mest, der hvor der er trådalger. Pletter af kaliumpermanganat på sten o.l. kan fjernes med bintoverilte, eller oxalsyre.

Godkendelse af svar
Fra : annabassand

Dato : 10-07-06 14:38

Tak for svaret Jorgen_ros.