/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Skift til videregående (SU)
Fra : Atha
Vist : 1120 gange
20 point
Dato : 30-06-06 13:39

Hej

Hvis jeg vælger at få SU i juli og august kan jeg så risikerer at skulle betale SU tilbage, når jeg engang i september eventuelt skifter fra ungdomsuddannelse til videregående?
Er SU ikke ligeglade med hvilken uddannelse man har gang i og også hvor mange man har i gang. Er der noget regler, der siger, at man kun må være tilmeldt een uddannelse ad gangen?

Jeg er ligenu tilmeldt ungdomsuddannelse, som jeg starter på igen i august. Den videregående starter jeg på i september, hvis jeg bliver optaget. Det ved jeg først i juli eller august.
Jeg vil ikke stoppe ungdomsuddannelsen før jeg har set om den videregående er noget for mig. Det vil jeg dog hurtigt finde ud af kort tid inde i forløbet.

MVH

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 30-06-06 14:52

de to su-systemer virkede i hvorfald for nogle år siden helt uafhængig af hinanden.

Man kan kun få en af delene og det er kun den videregående su der trækker klip.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-06 15:32

Du vil skifte fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse.

Hvilke forudsætninger har du for at komme på en videregående uddannelse?

Hvis du ikke er studieaktiv (ungdomsuddannelse) efter sommerferien, så tror jeg du mister din SU i juli og august måned.

Har du slet ikke talt med en studievejleder om din situation?

Men du kan jo læse mere på

http://www.su.dk/

Der må du så klikke dig frem til en evt. løsning.

Kommentar
Fra : Atha

Dato : 30-06-06 15:49

Jeg er jo studieaktiv på ungdomsuddannelse efter sommerferien, blot ikke så længe, hvis jeg vælger at hoppe over på den videregående.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 30-06-06 18:46

du skal ikke betale noget tilbage - det handler om at være tilmeldt en ungdomsuddannels og der får man altså su også i sommerferien.

Problemet med sommerferie er kun når man går fra ungdomsuddannelse til videregående - hvilket du jo reelt ikke ved om du gør.

Su har i mange år været et trægt system, men nu hvor det hele foregår på ens egen skole går det super hurtigt.
Jeg tror bare du er nødt til at melde dig ud fra din ungdomsuddannelse i det øjeblik du starter på en videregående, men snak med din studievejleder efter sommerferien om du evt kan holde orlov. Som sagt går det hurtigt, så jeg tror ikke du har nogen grund til at bekymre dig.

Du er garanteret ikke den første der har stået i det dilemma.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 03-07-06 10:47

Hejsa...

Jeg stod i nogenlunde samme situation for 2 år tilbage... Her gik jeg fra en ungdomsuddannelse (HTX) som sluttede i juni måned, til en vidergående uddannelse (MØK), som startede i september måned.

Problem er, at man allerede ved asøgningen af SU fortæller hvornår ungdomsuddannelsen slutter, derfor vil der være et hul på få måneder. Dette skal du desværre selv betale, dvs. at du ikke kan få SU i den tid hvor du skifter fra én uddannelse til en anden.

Din situation er selvfølgelig lidt en anden, men du kan vel søge SU på en vidergående uddannelse fra en bestemt dato og stoppe din SU fra ungdomsuddannelsen samme dag.

Mvh. Thomas Sejrup